Recensie: Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows

Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows brengt een hoop nieuwe personages uit de televisieserie weer tot leven. Helaas weten zij allemaal niet te overtuigen en dat is mede te danken aan het verhaal. Het verhaal is ondermaats en op geen enkel moment geloofwaardig. De film kent wel aantal leuke momenten, maar het is toch wachten tot de ontknoping zodat je de film kunt uitzetten. Wat deze film goedmaakt heeft niet eens te maken met de film zelf. De extra’s zijn namelijk goed bedacht en geven je een mooi kijkje in het leven van de Turtles. Men heeft gelukkig al aangegeven dat een derde deel in deze franchise niet verwacht hoeft te worden. Daar kunnen wij alleen maar dankbaar om zijn. Hopelijk leert Paramount Pictures nu van de kritiek en proberen zij het over tien jaar met een nieuwe remake.
5

Teenage Mutant Ninja Turtles is echt iets nostalgisch. Toen in 2014 een nieuwe film uitkwam, die niet geanimeerd is, was het enthousiasme best groot. Toch kon niet iedereen de film waarderen en regende het zwaar onvoldoendes. Het is een vermakelijke film die hier en daar wel wat schoonheidsfoutjes bevatte, ondanks de aanwezigheid van de prachtige Megan Fox. Toch durfde de studio het aan om Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows uit te brengen. Is deze net zo vermakelijk? Of net zo slecht, volgens critici, als het eerste deel?

Teenage Mutant Ninja Turtles werd geregisseerd door Jonathan Liebesman, maar toch staat bij Out of the Shadows de naam van regisseur Dave Green. Ondanks dat Jonathan Liebesman het zag zitten om Out of the Shadows te regisseren, kozen de hoge heren bij Paramount Pictures voor Dave Green. Een aparte keuze, want zoveel grote producties heeft Dave Green niet op zijn naam staan, terwijl Jonathan Liebesman grotere projecten als Wrath of the Titans en World Invasion: Battle Los Angeles op zijn naam heeft staan. Wel zijn de schrijvers, Josh Appelbaum en André Nemec, overstag gegaan om ook het verhaal te schrijven voor Out of the Shadows.

In Out of the Shadows moeten de Turtles het wederom opnemen tegen Shredder, die wist te ontsnappen na zijn gevangenschap. Shredder blijkt niet alleen te werken, want Krang weet nu ook zijn weg te vinden naar het witte doek. De fans van de franchise kennen Krang vooral van de tekenserie. In deze film komt hij nog kwaadaardiger uit de verf dan dat we gewend zijn van hem. Tel daar ook nog eens bij op dat het speelveld van schurken is uitgebreid met Bebop en Rocksteady. Toch kent de film ook een nieuwe held vanuit de tekenfilmserie: Casey Jones is toegevoegd aan de groep van helden. Samen moeten zij het opnemen tegen Krang om ervoor te zorgen dat hij zijn oorlogswapen niet naar Aarde kan krijgen. Een niet zo gemakkelijke opgave, als je bedenkt dat de Turtles nog steeds niet goed zijn in samenwerken.

Bron: Paramount Pictures

Bron: Paramount Pictures

Out of the Shadows kent een legioen aan bekende personages waar de fans van de franchise erg tevreden over kunnen zijn. Toch komen zij erg oppervlakkig over. Krang speelt vooral op het einde een grote rol, terwijl Bebop en Rocksteady door de gehele film wel te zien zijn. Echter, zij komen niet goed uit de verf en het zijn vooral gewoon twee lomperiken. In de serie zijn zij niet anders, maar toch komt het in deze film erg knullig over. Het gevaar dat zij uitstralen is minimaal, maar toch complimenten voor hoe zij geportretteerd worden. Overigens is dit optreden ook te wijten aan een matig verhaal en veel ongeloofwaardigheden. De film kent een aantal sterke scenes, maar het weet geen enkel moment geloofwaardig over te komen. Denk aan een goed gevecht tussen de Turtles en Bebop en Rocksteady in een vliegtuig. Het wordt goed neergezet, maar het wordt al snel ongeloofwaardig als het vliegtuig zijn staart verliest en toch onbeschadigd op het water weet neer te komen. Dit soort details zullen voor de kleintjes onder ons niets uitmaken, maar het tast wel de geloofwaardigheid aan. En ja, wij weten dat de Turtles in het echt ook niet bestaan. Waar het eerste deel nog best wel te verhapstukken was, is Out of the Shadows toch een stuk minder overtuigend.

Ligt dit dan aan de cast? Absoluut niet; het verhaal is te kinderlijk geschreven. Zo speelt Stephen Amell de rol van Casey Jones. Stephen Amell is vooral bekend om zijn rol van Oliver Queen in Arrow. Dus acteren kan hij zeker wel, maar ook hij komt knullig over in de rol van Casey Jones. Megan Fox weet haar rol als April O’ Neil wel oké neer te zetten, maar in dit deel vervalt ze meer in de rol van spion dan die van nieuwsverslaggever. De nadruk ligt toch echt op de acteurs die de Turtles spelen, want zij weten als enige wel overtuigend over te komen. De onderlinge band speelt nog steeds een belangrijke rol, vooral als blijkt dat de vloeistof die Bebop en Rocksteady hebben omgetoverd ook andersom kan werken. Oftewel, de Turtles kunnen een normaal leven leiden. Dit vormt dus ook de rode draad van het verhaal en dat komt geloofwaardig over.

Bron: Paramount Pictures

Bron: Paramount Pictures

De film mag dan misschien matig zijn, de extra’s zijn dat zeker niet. Zo krijgen we in We Are Family te zien hoe de vier acteurs die de Turtles spelen daadwerkelijk met elkaar omgaan, zoals zij dat ook doen in de film. In Whoa! Expanding the Turtleverse wordt er stilgestaan bij de nieuwe personages en hoe zij beland zijn in het verhaal. Een mooie blik op wat er tussen het eerste deel en Out of the Shadows heeft plaatsgevonden. Verder krijgt de kijker een kijkje in het huis van de Turtles en de wagen van de Turtles, die in de televisieserie een belangrijke rol speelde. Wie van easter eggs houdt komt goed aan zijn trekken, want deze zijn verstopt in de film en worden in Did You Catch That? Turtle Eggs! toegelicht. Om het af te maken zijn er ook nog de verwijderde scenes.

0 0