Recensie: The 100 – Seizoen 1 t/m 3

The 100 is een vermakelijke serie met veel knappe mensen en veel drama. Met enige regelmaat weet de serie te verrassen en te shockeren en weet daarmee boeiend te blijven. Het eerste seizoen is nog matig te noemen maar in het tweede seizoen wordt er veel verbeterd. Helaas is het derde seizoen dan net weer iets minder met iets te veel herhalende drama, maar wel een zeer interessante, nieuwe verhaallijn. Al met al is de serie zeker leuk om te kijken en gebeuren er genoeg interessante dingen om de eerste drie seizoenen de moeite van het kijken waard te maken.
7

Nadat de wereld en de hele beschaving ten onder zijn gegaan door een nucleaire aanval, zijn verschillende ruimtestations aan elkaar gelinkt om de mensheid te laten overleven. Het is ondertussen bijna een eeuw geleden dat de aarde verwoest werd en het aantal bewoners van ‘De Ark’, zoals het grote ruimtestation heet, neemt langzaamaan toe. Dit zorgt er voor dat er tekorten aan zitten te komen in eten, drinken en zuurstof. Om de bevolkingsgroei tegen te gaan worden alle misdaden direct bestraft met de dood, behalve als de dader onder de achttien is.

Als de tekorten echt ernstig beginnen te worden wordt er besloten om als test 100 jongeren die vastzitten voor een misdaad, naar de aarde te sturen. Voor deze jongeren die geboren en getogen zijn in het ruimtestation is de aarde zowel angstaanjagend als fascinerend. Maar kunnen ze er ook overleven? Zullen ze worden gedood door de radioactieve straling? Of zijn er misschien hele andere gevaren die ze het leven zal kosten? Niet lang na aankomst op de aarde blijkt namelijk dat de 100 jongeren uit de ruimte niet de enige levende wezens zijn op de aarde. De mensen die al aanwezig zijn op de aarde hebben daarnaast alles behalve een warm welkom over voor ‘ de mensen uit de lucht’.

De serie is een verfilming van het boek The 100 geschreven door Kass Morgan en is ontwikkeld door Jason Rothenberg. Het aantal acteurs in deze serie die een belangrijke rol spelen is enorm. Zo is er al een behoorlijk grote groep jongeren van de 100 die belangrijk zijn voor het verhaal, zijn er een aantal ‘aardsen’ die ook een grote rol spelen en dan zijn er ook nog een paar belangrijke spelers in het ruimtestation die aandacht verdienen. Het zijn er natuurlijk veel te veel om op te noemen maar als kijker leer je ze snel genoeg kennen. Naarmate de serie vordert wordt wel steeds duidelijker dat het personage met de naam Clarke Griffin, gespeeld door Eliza Taylor, het belangrijkste personage is.

Eliza Taylor is geen bekende naam. Ze heeft wel wat kleine rollen op haar naam staan en misschien ken je haar van de film November Man. In The 100 mag ze echter de hoofdrol spelen, maar dit lijkt af en toe misschien nog net iets te hoog gegrepen. Het acteerwerk lijkt regelmatig iets te overdreven en komt vaak nep over. Daarnaast werkt haar personage ook niet echt mee, want die neemt, voor de kijker, nogal vreemde beslissingen af en toe. De overige cast kampt vooral in het begin wel aardig met hetzelfde probleem, maar naarmate de serie vordert lijken de meesten wel beter in hun rol te komen en daarmee wordt het acteerwerk gelukkig ook steeds beter.

The 100 is niet direct een uitdagende serie en er kan dan ook makkelijk even wat drinken of lekkers gepakt worden zonder dat je echt iets belangrijks mist. Er wordt regelmatig even toegelicht wat ook alweer het doel is, of wat er gebeurd is. Vaak zijn dit puzzelstukjes die je zelf ook wel op zijn plaats had kunnen leggen en zijn de toelichtingen wat overbodig. Desondanks weet de serie wel te vermaken en dit komt niet alleen maar omdat alle hoofdrolspelers er toevallig best wel goed uitzien. Het lijkt haast alsof er een blik modellen opengetrokken is voor deze serie en dit draagt zeker wel bij aan het sexy beeld dat de serie lijkt te willen scheppen. Het is echter niet alleen seks, romantiek en drama in de serie. Er is ook een serieus sciencefictionelement, actie en de boeiende strijd om te overleven.

Al met al weet het eerste seizoen best te boeien met dramatische gebeurtenissen die toch zeker af en toe weten te verbazen of te shockeren. Het tweede seizoen bouwt door op de goede punten van het eerste seizoen en hierdoor wordt de show alleen maar beter. Was het eerste seizoen nog middelmatig te noemen, het tweede seizoen maakt daarin veel goed. De actie en drama spat van het doek af en zorgt voor onvergetelijke momenten. Ook sommige personages veranderen erg in het tweede seizoen. Dit is iets wat op zich geen verbetering hoeft te zijn, maar dat toch is. Er ontstaan nieuwe relaties, de irritante personages blijken zich opeens normaal te kunnen gedragen en de personages die vreemde en domme beslissingen namen kunnen opeens fatsoenlijk nadenken.

Het tweede seizoen eindigt met een enorme knal en biedt veel hoop voor het derde seizoen. In dit derde seizoen zijn er weer veel personages die een verandering doormaken. Dit zorgt voor de nodige drama en misschien zelfs wel voor iets te veel drama. Waar het tweede seizoen de spanning en drama precies in evenwicht leek te houden, is dat in het derde seizoen helaas niet meer het geval. Hoewel het seizoen nog altijd beter is dan het eerste seizoen, voelt dit derde seizoen een beetje als meer van hetzelfde. Er komt wel een zeer interessante nieuwe verhaallijn en ontwikkeling om de hoek kijken, maar helaas is dit niet genoeg om dit seizoen naar hetzelfde niveau te tillen als het tweede seizoen.