Recensie: The 100 – Seizoen 6

Het zesde seizoen van The 100 neemt je als kijker mee naar de nieuwe planeet Alpha om het daar uiteindelijk beter te doen. Echter blijkt dat beter doen niet zo makkelijk is als dat zij denken. Er is genoeg drama rond Clarke en haar vrienden om weer een spannend seizoen uit te brengen. Wel moet gezegd worden dat de eerste helft van het seizoen erg tam en langdradig is. Daarna barst het los en is het weer ouderwets genieten. Dit seizoen draait echt om Clarke en Bellamy en daardoor weten personages als Octavia en Raven niet te schitteren. Daarnaast kent deze set dan ook nog maar één extra en dat maakt de teleurstelling wel compleet.
6

The 100

Al bijna zes jaar kunnen we jaarlijks genieten van een nieuw seizoen van de televisieserie The 100. Het begin van de serie is ook losjes gebaseerd op de boeken van Kass Morgan’s The 100. Inmiddels is de serie al lang voorbij de vier boeken die zij heeft geschreven en hebben de hoofdpersonages al het nodige meegemaakt. In het vijfde seizoen zagen we de Aarde na een verwoestende golf van radioactief materiaal. Er is één plek op de Aarde waar nog geleefd kan worden en daar woont Clarke samen met een meisje genaamd Madi. Uiteindelijk wordt iedereen met elkaar herenigd en blijkt dat na zes jaar iedereen veranderd is. Het vijfde seizoen eindigde dan er ook mee dat de Aarde verwoest is en dat zij op zoek zijn gegaan naar een nieuwe planeet. Deze nieuwe planeet, Alpha, moet een nieuw thuis worden voor ze.

Het zesde seizoen van The 100 is in april 2019 van start gegaan en werd al niet positief ontvangen door de Amerikaanse kijkers. Waar de eerste aflevering van het eerste seizoen bijna de drie miljoen kijkers aantikte, komt de eerste aflevering van het zesde seizoen nog niet eens aan een miljoen. Waar zou dat aan kunnen liggen?

Een nieuwe planeet

Een seizoen zonder problemen is natuurlijk geen leuke serie. Wanneer de groep aankomt op de planeet Alpha blijkt dat er nog genoeg problemen zijn voor de groep. De planeet is bewoond door de eerste groep mensen die vertrokken is richting die planeet. Er heerst een geloof waarbij de eerste mensen uit die groep geprezen worden. Er heerst daardoor een hele rare sfeer op deze planeet. Zeker als blijkt dat de flora en fauna ook de grootste vijand kunnen zijn. En als dat nog niet voldoende is, lopen er ook nog vijanden rond genaamd de kinderen van Gabriel. Al met al weer een hoop drama waarbij Clarke een grote rol speelt.

Tel daar ook nog eens bij op dat de onderlinge verhoudingen al niet lekker liggen sinds het vijfde seizoen. Het is daarmee vooral een herhaling van zetten die je al in de voorgaande seizoenen voorbij zag komen. Alleen is het wel zo dat dit seizoen weer net zo duister is als voorgaande seizoen. Hierdoor lijkt de serie echt steeds meer af te stevenen op een volwassen doelgroep. Toch zal je geregeld vraagtekens hebben bij de keuzes die de schrijvers gemaakt hebben voor het verhaal. Het verhaal weet je pas halverwege echt te grijpen, want de eerste helft van het seizoen is best tam en langdradig. Gelukkig komt daar halverwege een verandering in. Al moet gezegd worden dat de laatste aflevering van dit seizoen vooral meer vragen oproept. Voor de fans is er dan gelukkig goed nieuws, want er komt een zevende seizoen aan. Overigens is dit wel het laatste seizoen en zal je afscheid moeten nemen van Clarke en haar vrienden Bellamy, Murphy, Raven en Octavia. Het is niet alleen maar slecht nieuws, want er is ook bevestigd dat er een prequel komt van The 100. Namelijk die de gebeurtenissen toont van 97 jaar voor het begin van The 100 en daarmee in beeld brengt hoe de Aarde verwoest wordt.

Niets op aan te merken

Op zicht is er niets op de acteertalenten van de cast aan te merken. Eliza Taylor vertolkt nu al jaren de rol van Clarke en doet dit ook goed. Haar verandering begon al in het vijfde seizoen waarbij zij optrad als moeder voor Madi. Dit zet zij voort in het zesde seizoen, maar er wordt wel wat extra’s gevraagd van haar. Zij moet namelijk een dubbele rol gaan spelen en dat brengt leuke momenten met zich mee. Marie Avgeropoulos keert ook terug als Octavia en zij heeft veel goed te maken voor haar rol in het vijfde seizoen. Het is alleen jammer dat je haar bijna niet ziet schitteren in dit seizoen. Het lijkt vooral de grote Clarke en Bellamy-show. En dat is best zonde, want er zijn verschillende personages die zeker een kans mogen krijgen om te schitteren. Bob Morley blijft ook heerlijk om naar te kijken in zijn rol als Bellamy. Taylor en Morley vormen in het echt ook een stel en zijn sinds vorig jaar ook getrouwd. De leukste rol blijft toch die van Raven, gespeeld door Lindsey Morgan. Maar ook bij haar is hetzelfde te zeggen als bij Octavia. Ook zij krijgt te weinig aandacht om te schitteren.

Karig

Het zesde seizoen kent in Nederland alleen een uitgave op dvd. Het seizoen bestaat uit drie schijfjes waar ruimte is gemaakt voor één extra. In Highlights from 2019 WonderCon wordt er gepraat over dit seizoen. En daar blijft het helaas dan ook bij. Geen bloopers, geen extra beelden of noem het maar op. Het is erg karig en dat is best jammer. Er had zeker meer ingezeten.

The 100 - Seizoen 6
The 100 - Seizoen 6
Het zesde seizoen van de spannende sciencefiction serie