Recensie: The 5th Wave

The 5th Wave is helaas toch een beetje een teleurstelling. Waar het precies mis gaat is niet helemaal duidelijk maar een krachtiger hoofdpersonage en iets meer vaart in het verhaal hadden waarschijnlijk al veel verbeterd. Toch is de film verder best oké en bij vlagen wel vermakelijk. Niet alle acteerprestaties zijn even goed, maar de meeste hoofdpersonen weten toch wel een prima personage neer te zetten.
6

Cassie Sullivan is een doodnormaal tienermeisje met leuke vriendinnen en een crush op Ben Parish. Maar dan vliegt er opeens een ruimteschip over de aarde heen, en de aliens zijn vastbesloten om de mensheid uit te roeien. Dit doen ze in vijf verschillende golven. Eerst is er de stroomuitval, en vervolgens komt er een aardbeving, een vloedgolf en een vogelgriep epidemie achteraan. Cassie blijft samen met haar vader en broertje over en komt in een vluchtelingenkamp terecht. De vraag blijft nu, wat wordt de vijfde golf die de aliens gepland hebben? En kunnen ze deze overleven?

Toen The 5th Wave in de bioscopen verscheen werd deze met veel gemengde kritiek ontvangen. Nou moet deze natuurlijk ook wel tegen een heel aantal andere films opboksen want het is alweer de zoveelste young-adult film die gebaseerd is op een boek. En na The Hunger Games, Divergent en The Maze Runner zijn de meesten er eigenlijk wel weer een beetje klaar mee. Hoewel het boek, geschreven door Rick Yancey, goed in de smaak leek te vallen, doet de film het toch beduidend minder. Wat hier precies de oorzaak van is lijkt een beetje onduidelijk, want de film is bij vlagen best vermakelijk. Het grootste probleem ligt waarschijnlijk bij de hoofdpersoon.

the_5th_wave_02037942_st_16_s-highCassie Sullivan wordt gespeeld door Chloë Grace Moretz, die al eerder een stoere hoofdrol had in Kick-Ass. Ze speelt de rol van Cassie dan ook verder prima, maar er lijkt niet echt diepte in dit personage te komen. Ze is niet de aller snuggerst, of de aller stoerste, ze is gewoon een normaal meisje dat vastberaden is haar broertje te vinden. Deze is van haar gescheiden toen er soldaten verschenen in het vluchtelingenkamp. Op de zoektocht naar haar broertje wordt ze gered door Evan Walker. Een rol van de niet zo bekende Alex Roe, die helaas niet echt heel geschikt lijkt voor deze rol. Hij helpt Cassie omdat hij eigenlijk een oogje op haar heeft. Maar Cassie heeft nog steeds een crush op Ben Parish.

Ben Parish wordt gespeeld door Nick Robinson. Die doet dat verder prima en laat zien dat hij behalve een mooi-boy ook nog redelijk stoer is. Hij krijgt de leiding over een team van kindersoldaten waar ook toevallig Cassie’s broertje bij terecht komt. Het team is verder niet heel interessant behalve misschien de toevoeging van actrice Maika Monroe die Ringer speelt. Een vreemd personage van een stoere meid, die graag doet wat ze zelf wil. En zo zien we dus eigenlijk twee verhaallijnen in de film. De verhaallijn van Cassie, en die van Ben en zijn team. Waarbij de nadruk op de eerste lijkt te liggen, maar de laatste eigenlijk leuker is om naar te kijken.

the_5th_wave_02037942_st_14_s-highDe regie van deze film is in handen van J Blakeson, een regisseur met nog niet echt veel films op zijn naam. En dat valt wel een beetje te merken. Hoewel alles er op papier waarschijnlijk goed uit zag, lijkt het net niet samen te komen. Het verhaal, vooral dat van Cassie is wat traag, en er zit iets te veel romantiek in. Daarnaast zitten er erg veel scènes in de film die aan andere films of series doen denken. Bij het ruimteschip boven de aarde is er een Independence Day gevoel, en bij de verlaten snelweg komt The Walking Dead naar boven, en zo zitten er nog wel meer stukjes in. Als het verhaal nou iets meer vaart had gehad, en het hoofdpersonage iets meer persoonlijkheid, dan was de film waarschijnlijk al een heel stuk beter geweest. Maar gelukkig hebben we de extra’s nog.

De blu-ray die wij kregen staat vol met extra’s, waarvan de bloopers zoals meestal het geval, gewoon de leukste is. Maar er staat ook een survival guide op, de training van de squat, deleted scenes, en nog veel meer. Hoewel sommige extra’s op zich wel leuk zijn, is er niet iets wat er echt direct uitspringt. Na het kijken van de film zit je als kijker waarschijnlijk niet echt te wachten op het kijken van alles wat verder nog op de dvd staat. Dus kijk even de bloopers, en dan is het waarschijnlijk wel weer goed.

0 0