Recensie: The Addams Family

De vreemde familie Addams is weer terug. Ditmaal in een animatiefilm. Een animatiefilm die rustig voortkabbelt en een beetje braaf is. Nadat de bruiloft verstoord werd door boze en bange dorpsbewoners zijn papa en mama Addams gevlucht naar een oud gesticht waar ze de rust en ruimte hebben om een gezin te stichten. Jaren later hebben ze een zoon en een dochter als er plotseling nieuwe huizen vlakbij gebouwd worden. Zullen ze dit keer wel kunnen opschieten met de normale mensen? En de vraag is natuurlijk vooral, kunnen die mensen wel overweg met de excentrieke familie Addams?
5.5

Een tikje vreemd

De Addams familie is misschien wel een van de bekendste families in de entertainmentindustrie. Er zijn al talloze films, series, musicals en theaterstukken over deze duistere familie gemaakt. Maar voor wie ze nog niet kent stellen we ze even aan je voor. Het verhaal draait vooral om het gezin bestaande uit vader Gomez, moeder Morticia, zoon Pugsley en dochter Wednesday. Hun bijzondere huisgenoten zijn Thing, een wandelende hand die een eigen leven leidt en Lurch, de grote supersterke butler van de familie. Daarnaast is ook oom Fester een veel geziene gast evenals oma.

De nieuwe animatiefilm trapt af met het huwelijk tussen Gomez en Morticia, nog voor de kinderen geboren zijn. De bruiloft wordt ruw verstoord als de dorpsbewoners binnen komen vallen, die willen afrekenen met de vreemde en enge familie Addams. Het huwelijkspaar slaat op de vlucht, totdat ze in een oud gesticht een nieuwe veilige haven vinden om hun gezin te stichten. Voor jaren wanen ze zich veilig op hun afgesloten landgoed zonder andere mensen in de buurt, maar dan wordt er vlakbij opeens een hele nieuwe stad uit de grond gestampt en het duurt niet lang voordat ook de nieuwe bewoners al daar op de hoogte zijn van de eigenaardige familie Addams.

Rust en rustig

Deze nieuwe animatie van The Addams Family is er een die begint met een hoop kabaal, maar verder vooral erg rustig is. Het verhaal kabbelt langzaam verder en erg veel lijkt er niet te gebeuren. Vooral Wednesday is nieuwsgierig naar de nieuwe bewoners die zo vlakbij zijn komen wonen. Eindelijk een beetje leven in de brouwerij en nu kan ze eens zien hoe andere pubermeisjes leven. Ze staat er dan ook op om naar school te gaan en maakt daar wonderbaarlijk genoeg ook vrij snel vrienden. En terwijl Wednesday zich onder de bevolking mengt is Pugsley zich aan het voorbereiden op een belangrijke gebeurtenis die hem te wachten staat. Beide ouders wachten ondertussen ongerust af hoe dit allemaal zal verlopen.

Erg veel actie is er niet te vinden in de film en de kleine akkefietjes die er wel zijn, zijn eigenlijk niet voldoende om de aandacht goed vast te houden. De momenten die grappig bedoeld zijn, voelen geforceerd en komen niet helemaal over. Hoewel het verhaal ondertussen in een iets moderner jasje gestoken is, blijft het dan ook de vraag waarom er opnieuw een film moest komen over The Addams Family. De film blijft een beetje braaf om hem geschikt te maken voor de jongere kijkers, maar toch zitten er ook elementen in die je doen afvragen of dit nou is wat je aan je kinderen wilt laten zien.

Bekende personen

De makers van deze film zijn Greg Tiernan en Conrad Vernon. Eerder maakte ze al de grove animatiefilm Sausage Party. Een animatiefilm voor de wat oudere kijker met een hoog poep en pies humor gehalte waar je maar net van moet houden. Een bepaald soort humor is echter nog altijd beter dan de humor in deze film. Hoewel er heus wel een paar grappige momentjes in zitten, valt het humorgedeelte (zeker voor een animatiefilm) erg tegen. En dan de stemmen. Een animatiefilm valt of staat immers met de ingesproken stemmen. Deze zijn over het algemeen gelukkig erg goed gecast. Kijk je de Nederlandse versie dan hoor je onder andere: Paul Groot, Monic Hendrickx, Tjitske Reidinga, Vajèn van den Bosch, Pip Pellens, Roman Derwig, Cees Geel, Raymonde de Kuyper, Lenette van Dongen, Raymond Thiry en Carel Struycken. Kijk je de originele versie dan hoor je Oscar Isaac, Charlize Theron, Chloe Grace Moretz, Finn Wolfhard, Nick Kroll, Bette Midler en Allison Janney.

Tot slot

Uiteindelijk is deze animatiefilm maar matig te noemen en is het een beetje de vraag of je de film zal willen kijken en/of aanschaffen. Helemaal onvermakelijk is het allemaal niet, maar er zijn zoveel leukere animatiefilms om te kijken. Ook de extra’s op de blu-ray zijn niet super bijzonder, het leukste onderdeel daarvan (voor kinderen tenminste) is waarschijnlijk het potje hints dat je kan spelen met Thing. In Amerika was de film desondanks een groot succes, dus de kans is groot dat er in de komende jaren nog een vervolgfilm verschijnt.

The Addams Family (Blu-ray)
The Addams Family (Blu-ray)
De allereerste animatie van The Addams Family