Recensie: The Admiral: Roaring Currents

The Admiral: Roaring Currents is een interessante blik op de belangrijkste zeeslag in de Koreaanse geschiedenis. Het wordt zelfs gezegd dat zonder de acties van Admiraal Yi, er nu misschien wel helemaal geen Korea meer zou zijn. De film heeft zo af en toe wel zijn mankementjes, maar is absoluut een blik waardig. Aziatische films laten al jaren zien dat ze goed zijn in het maken van historische films met genoeg actie om de liefhebbers tevreden te stemmen. Alles ziet er werkelijk prachtig uit op deze fraaie blu-ray.
7.5

Het is 1597 wanneer in Korea de Joseon dynastie dreigt te bezwijken onder de veelvoud van Japanse aanvallen. De Japanners zijn onbevreesd en wanneer ze met een grote overmacht van schepen richting de hoofdstad oprukken lijkt een nederlaag onvermijdelijk. Admiraal Yi wordt op dat moment opnieuw benoemd tot hoofd van de oorlogsvloot. Hem wacht echter een zware taak, want de vloot is erg geslonken en veel hangt af van de trots van de vloot, het schildpadschip. De Japanse generaal weet dat echter ook en hij laat schildpadschip in brand zetten. Niet alleen is de vloot nu erg klein met slechts 12 schepen, maar zijn mannen zijn ook nog eens erg onzeker. Yi zal het daarmee moeten doen in zijn slag tegen de 330 Japanse slagschepen.

Wanneer je het verhaal leest van Roaring Currents, krijg je al snel het idee dat je te maken hebt met een soort kruising tussen 300 en Michiel de Ruyter. Dat is ook niet geheel onterecht, het is een beetje het verhaal van David tegen Goliath. Winnen lijkt onmogelijk, maar door wat je leest ga je er toch een beetje vanuit dat dat wel gaat lukken. Het is gebaseerd op een waargebeurd verhaal over de slag om Myeongnyang in 1597, toen de Koreaanse Admiraal Yi inderdaad met slechts 12 schepen ten strijde trok tegen de Japanse vloot van 330 schepen. Dat gebeurde allemaal vlakbij wat tegenwoordig het Zuid-Koreaanse eiland Jindo heet.

maxresdefault (1)

Op dat punt hadden er al zo’n 10.000 Koreaanse soldaten het leven gelaten in een dappere maar vruchteloze poging. Yi werd verteld dat hij zich aan moest sluiten bij de Koreaanse Generaal Kwon Yul, maar legde dit bevel naast zich neer en begon aan wat velen een zelfmoordactie noemden. Dit deed veel stof opwaaien en zorgde dat veel mensen om hun rang gingen vechten. Het ging zelfs zo ver dat Commandant Bae Seol een plan beraamde om Yi om te laten brengen. Waar de film zich vooral op richt is om te laten zien hoe Yi, ondanks diverse zware tegenslagen, het hoofd koel hield. Hij bestudeerde de getijden en gebruikte draaikolken in zijn voordeel.

Regisseur Kim Han-min zou wat meer aandacht hebben mogen besteden aan hoe deze draaikolken en getijden nu daadwerkelijk werden gebruikt door de Admiraal, zeker omdat de ondertitel van deze film gaat over deze getijden. Nu wordt er sporadisch tijd besteed aan het kijken naar wat draaikolken en wordt ons wat symboliek uitgelegd over wat voor geluiden deze nu maken en hoe gevaarlijk ze eigenlijk zijn. Daar had iets meer in gezeten.

83dcae22a048ba76743ed2ead5d07195

Het acteerwerk is wel weer erg sterk, van de stoïcijns uitziende Japanse bevelhebbers tot de immer rustige Yi, gespeeld door Choi Min-sik, die de meeste mensen het meest zullen kennen van de film Oldboy uit 2003. Deze film werd niet al te lang geleden nog opnieuw gemaakt in een Amerikaanse uitvoering door Spike Lee. Al het acteerwerk is van een sterk niveau, al zien we vooral in het begin van de film nog wel eens een gevalletje overacting. Vooral wanneer angst getoond moet worden gaat het in het begin nog wel eens mis, later wordt dat echter heel veel sterker en is dat soort emotie veel meer natuurgetrouw.

De blu-ray die wij mochten ontvangen is voorzien van een aantal extra’s. Zo krijgen we een 5 minuten durende making-of te zien waarin het duidelijk wordt wat voor aandacht er is geschonken aan het maken van de diverse onderdelen. Zo zijn er blauwdrukken voorgelegd aan de Japanse marine om te controleren of het beeld dat ze schetsten ook klopte met de werkelijkheid. Ook zien we een drietal korte karakterschetsen. Dat zijn korte filmpjes waarin een personage onder de loep wordt genomen. Al met al niet heel veel bijzonders, maar toch wel leuk om eens te kijken. Daarnaast staan er ook nog 8 trailers op de schijf.

Avatar