Recensie: The Art of the Steal

The Art of the Steal is een film met een uitstekende cast, maar is geen memorabele film door het ontbreken van een goed verhaal en humor. Hoewel de acteurs een prima stukje acteerwerk neerzetten, kan dat de film niet redden. Het voorspelbare verhaal wordt warrige verteld met iets te veel voice-over. Het maakt het allemaal geen vervelende film om te kijken, maar maakt helaas de verwachtingen niet waar. De Blu-ray is goed gevuld met leuke extra’s die het kijken waard zijn, maar verwacht met deze uitgave in huis geen filmavond waarbij je schuddebuikend van het lachen op de bank zit.
5.5

Vijfeneenhalf jaar nadat kunstdief Crunch Calhoun door toe doen van zijn onbetrouwbare broer Nicky in de gevangenis belandde, komt hij weer op vrije voeten. Als derderangs stuntrijder krijgt hij een ongeluk en besluit nog een keer het slechte pad op te gaan. Met zijn team slaagt hij erin om een historische boek te stelen, maar dat leidt tot nieuwe riskante ondernemingen. De broertjes hebben echter ieders een eigen agenda en de plannen lopen hopeloos mis.

De cast wordt gevuld met een hoop ervaren acteurs. Kurt Russell zien we als Crunch in deze film. Russell is inmiddels al 63 jaar oud en speelde onder andere Elvis in de gelijknamige film uit 1977, had in 1982 een grote rol in The Thing en was zeven jaar geleden te zien in Death Proof. Zijn broer Nicky wordt gespeeld door Matt Dillon, die dit jaar vijftig werd. Sinds 1979 is hij al te zien in een hele waslijst aan films, waaronder de Golden Globe-genomineerde film There’s Something About Mary uit 1998. Zelf werd hij genomineerd voor een Oscar voor zijn rol in Crash uit 2004. De 72-jarige Kenneth Welsh speelt Paddy MacCarthy, een van de dieven. Zijn acteercarrière begon al in 1964 en zijn curriculum vitae bevat een ontelbaar aantal films. In het afgelopen decennium was hij te zien in de bekende films The Day After Tomorrow uit 2004, The Exorcism of Emily Rose uit 2005 en The Story of Luke uit 2012.

artOfSteal_2

De ooit voor een Oscar-genomineerde acteur Terence Stamp spant de kroon met zijn leeftijd. De 76-jarige is de voormalige kunstrover Samuel Winter die nu werkzaam is voor Interpol. Zijn Oscar-nominatie stamt alweer uit 1962, voor zijn rol in Billy Bud. Hij speelde onder andere in Star Wars: The Phantom Menace uit 1999 en in Wanted uit 2008. De rest van de cast is een stukje jonger, maar doet zeker niet onder voor de oude van dagen. Jay Baruchel speelt de rol van Francie Tobin, die meedoet met de grote roof. Baruchel speelde in de viervoudig Oscar-winnende film Million Dollar Baby, was te zien in This Is the End en zijn stem kennen we allemaal als die van Hiccup in de How to Train Your Dragon-films. Andere bekende namen zijn Chris Diamantopoulos, Katheryn Winnick en Jason Jones. Kortom, een zeer ervaren en uitgebreide cast.

Wat bij het lezen van de synopsis meteen opvalt is dat het verhaal bekend klinkt, want het valt in hetzelfde straatje als bijvoorbeeld de Ocean’s-films en The Italian Job. Dat hoeft niet per se een probleem te zijn, maar helaas is dat in dit geval wel zo. Het verhaal biedt weinig verrassends en het plot is dan ook erg voorspelbaar. Het verhaal wordt verteld doormiddel van warrige montages, waardoor de tijdlijn door elkaar gehusseld wordt. Daardoor wordt het geheel wat moeilijkere te volgen, maar gelukkig biedt de voice-over uitkomst. Alhoewel, die legt wel net iets te veel uit. Het gaat ook nog eens mis op gebied van humor, want de film is helemaal niet grappig en geen enkel moment werkte op de lachspieren. Met de dosis actie die er in zit, maakt het niet vervelend om de film te kijken, maar het is geen memorabele film die de verwachtingen waar maakt.

artOfSteal_1

De Blu-ray zelf is naast de film zelf gevuld met verschillende interessante extra’s. De making-of is erg leuk om te kijken. Regisseur Jonathan Sobol en de verschillende acteurs komen aan het woord. Ze vertellen hoe de film en de cast tot stand zijn gekomen in dit half uur durende special. Ook is er een achter de schermen-filmpje, van slechts zes minuten die nog maar weinig toevoegt na het zien van de making of. Daar houdt het niet op, want er is nog een vijf minuten durende making-of van een stuk uit de film die zich in een ver verleden afspeelt. Deze is erg grappig, waarbij de green screen in het decor zien veranderen. De Blu-ray wordt afgemaakt met een audiocommentaar door de regisseur en de producer.

0 0