Recensie: The Boy

The Boy is een welkome verrassing in het horrorthrillergenre, maar het is er wel typisch zo een die je zonder (te veel) voorkennis moet zien. Het middenstuk is mogelijk nogal langdradig en saai, afhankelijk van wat je gewend bent in het genre. Gelukkig komt er op tijd een omslagpunt die de film aanzienlijk beter maakt dan dat je tot op dat moment zou denken. De hoofdrolspeelster levert wel redelijk werk af, maar haar personage heeft iets afstandelijks of onsympathieks waardoor je je als kijker eigenlijk niet zo’n zorgen maakt om haar situatie. Al met al is dit zeker een film die het kijken wel waard is, zeker in vergelijking met al die melkkoe geestenfilms tegenwoordig.
6.5

Greta laat haar thuisland Amerika achter zich om aan de slag te gaan als kinderjuffrouw in een afgelegen Engels dorpje. Ze is ingehuurd door een echtpaar om voor hun zoon te zorgen, maar eenmaal aangekomen in het enorme landgoed wordt ze geconfronteerd met een vreemde gewaarwording. Het blijkt namelijk dat het niet om een kind, maar om een levensechte pop gaat. Greta blijft alleen achter met de marionet als de bewoners van het huis een welverdiende vakantie gaan houden en al snel begint ze te vermoeden dat de pop leeft.

The Boy is een film van regisseur William Brent Bell, die nog niet echt heeft weten te overtuigen met zijn films in het verleden. Ook met deze productie zal hem dat niet lukken, want hoewel de film best aardig is, mankeert er toch wel redelijk wat aan. Het grootste probleem is dat het middenstuk erg langdradig aanvoelt en nergens echt spannend weet te worden. De pop ziet er niet eng uit en in echt beangstigende situaties belandt de kinderjuffrouw ook niet. Gelukkig is er op een gegeven moment een omslagpunt en wordt de film een stuk interessanter. Omwille van spoilers is deze recensie verder vrij van details over het verloop van het verhaal.

theBoy_1

De hoofdrol is weggelegd voor Lauren Cohan als Greta. Ze is onder andere bekend van The Walking Dead en een hele rits aan andere televisieseries. Haar personage in deze film is niet bepaald memorabel en dat is zonde, want in feite is zij de gene die de film moet dragen. Ze komt te afstandelijk over en dat maakt het lastig om bijvoorbeeld medelijden te voelen voor haar in bepaalde situaties. Gelukkig heeft supermarktjongen Malcom dat wel, want hij is haar enige vorm van aanspraak in de afgelegen villa. Hij komt elke week de boodschappen brengen en vertelt Greta een aantal belangrijke dingen over het merkwaardige gezin. Deze rol van Rupert Evans is prima, maar voegt verder eigenlijk ook nauwelijks iets toe.

theBoy

Eigenlijk is dit typisch zo’n film die je zonder voorkennis moet gaan kijken, want hoe meer je er van weet, hoe minder deze film voorstelt. Gelukkig geeft dit keer de trailer niet alles weg, maar het beste is om die ook gewoon links te laten liggen (in ieder geval tot je de film gezien hebt). Deze film is toch het kijken wel waard voor de liefhebbers van het horrorthrillergenre. Wellicht dat de niet zo ervaren griezelfilmkijker er nog meer van onder de indruk is en het middelstuk niet als langdradig ervaart, maar het wel spannend vindt. Natuurlijk is ook deze film niet vrij van de zogenoemde jumpscares, waarbij je moet schrikken omdat het geluid ineens loeihard gaat, maar het is niet in een dusdanige mate aanwezig dat het irritant wordt.