Recensie: The Conjuring: The Devil Made Me Do It

The Conjuring: The Devil Made Me Do It pakt het waargebeurde verhaal van Arne Johnson die een moord pleegde terwijl hij bezeten was van een demoon. Het is aan Ed en Lorraine Warren om dit te bewijzen en ondertussen uit te zoeken wie hier een rol in speelt. Verwacht niet heel veel jump scares in The Conjuring: The Devil Made Me Do It. De schrijvers hebben ervoor gekozen om meer de diepte in te gaan met de personages Ed en Lorraine Warren. En daar is zeker niets mis mee, want Vera Famiga als Lorraine Warren blijft prachtig om te zien. The Conjuring: The Devil Made Me Do It is een goed begin van deze zomer waarbij we weer gelukkig naar de bioscoop mogen.
8.5

The Conjuring: The Devil Made Me Do It

Eindelijk is het zover: de bioscopen zijn weer open en het is tijd om de schade in te halen. Door het coronavirus zijn vele films naar achteren geschoven of zijn die direct op een streamingplatform terechtgekomen. The Conjuring: The Devil Made Me Do It is er daar één van. Deze film draait sinds gisteren in de Nederlandse bioscopen, ondanks dat het vrijdag ook al op HBO Max verscheen. Oorspronkelijk zou de film in september 2020 uitkomen, maar dat is dus begin juni 2021 geworden.

In 2016 werd al druk gesproken over een derde deel in de The Conjuring-reeks. Allerlei thema’s zijn voorbij gekomen omdat de Warrens voldoende zaken hebben behandeld in hun verleden. Waar James Wan de regie van de eerste twee delen op zich nam, is het nu aan regisseur Michael Chaves. Toch bleef Wan wel betrokken bij het gehele project, want hij schreef mee aan het verhaal.

Michael Chaves

De naam Michael Chaves zullen veel mensen niets zeggen en dat kan ook wel kloppen. Als regisseur heeft hij weinig grote producties in elkaar gezet. Zijn debuut was The Curse of La Llorona, een van de vele Conjuring-spin-offs die zich afspeelt in hetzelfde universum. Ondanks zijn weinige ervaring heeft hij het vertrouwen gekregen om van The Conjuring: The Devil Made Me Do It een succes te maken. Op dit moment is hij ook druk bezig met een andere horrorfilm genaamd The Reckoning.

The Conjuring: The Devil Made Me Do It

Meet the Warrens

Zoals je kunt verwachten van The Conjuring ligt de focus volledig op Ed en Lorraine Warren. Samen zijn zij druk bezig met onderzoek naar het paranormale. In The Conjuring: The Devil Made Me Do It volgen we het echtpaar dat aanwezig is bij een exorcisme van het achtjarig jongetje David Glatzel. Daar gaat het alleen gruwelijk mis en de demoon neemt bezit van Arne Johnson. Deze pleegt een paar dagen later een moord. Het is daarmee de eerste zaak in het Amerikaans rechtssysteem waarbij iemand onschuldig pleit omdat hij bezeten zou zijn door een demoon. Aan Ed en Lorraine om vast te stellen dat dit inderdaad het geval is en daar bewijsmateriaal bij te zoeken. Toch lijkt deze zaak niet gemakkelijk omdat een andere zaak een eind verderop gelijkenissen vertoont met deze zaak.

Het is niet alleen de moeilijkste zaak omdat er ook gekeken moet worden naar een andere zaak, maar de gezondheid van Ed is nogal in het geding gekomen tijdens de exorcisme van David. Voor deze zaak leunt het dus vooral op Lorraine en zij weet weer menig hart te veroveren. Het mooie aan dit verhaal is dat het toch anders is dan voorgaande delen. Er zijn minder jump scares en de focus ligt vooral op het vertellen van een verhaal. En dat verhaal zit goed in elkaar van begin tot eind. Als kijker vraag je je telkens af hoe de vork in de steel zit en tegen het einde krijg je daar een duidelijk beeld bij.

The Conjuring: The Devil Made Me Do It

Prestaties van niveau

Wat The Conjuring-films zo goed maakt is de chemie tussen Ed en Lorraine Warren. De liefde die zij voor elkaar hebben is betoverend en bijna jaloersmakend. Om dat neer te zetten heb je ook acteurs nodig die dat echt kunnen. Patrick Wilson en Vera Famiga keren daarom weer terug in hun respectievelijke rollen als Ed en Lorraine Warren. Ook dit keer spat de chemie van het scherm en krijgen we zelfs wat meer achtergrondinformatie over beide personages. Maar het feit blijft, Vera Famiga is een prachtige verschijning als Lorraine Warren. Zij speelt die rol echt grandioos en weet ervoor te zorgen dat je als kijker zoveel sympathie voor haar krijgt. Je voelt gewoon met haar mee in haar strijd tegen demonisch onrecht.

Een andere interessant personage is Arne Johnson, gespeeld door Ruairi O’Connor. Zijn personage is waar heel het verhaal op inzoomt. O’Connor is een relatief onbekende acteur. Zo speelde hij de hoofdrol van Henry VIII in de televisieserie The Spanish Princess. De druk is alleen nu wat groter, omdat zijn rol groot is en dan ook nog eens in zo’n grote productie. Net als bij Vera Famiga kan je ook bij O’Connor zeggen dat hij de rol echt naar zich toe weet te trekken. De momenten met hem zijn een verademing. Meer omdat hij veel emotie toont, maar de momenten wanneer de demoon bezit over hem neemt zijn gewoon griezelig.

The Conjuring: The Devil Made Me Do It

Een uitblinker

Wat een The Conjuring-film zo leuk maakt is dat ze altijd een waargebeurd verhaal pakken waar de Warrens een rol in gespeeld hebben. Waarbij je in voorgaande films vooral de jump scares had is dat nu een heel ander verhaal. Natuurlijk, ze zijn er nog wel, maar echt in mindere mate. Uiteraard moet er ook nog een verwijzing gemaakt worden naar de bekende pop Annabelle. Al met al een solide film waarbij de schrijvers het aandurfde om meer de diepte in te gaan met het verhaal. Ook op grafisch gebied weten de makers de spanning goed over te zetten en je een beklemmend gevoel te geven. Vooral halverwege de film waarbij Lorraine in een bos rent roept angstige momenten op. Dit soort momenten zorgen nog steeds voor de angst die je kent uit deze reeks. Voor nu is het in ieder geval afwachten of er ooit nog een vierde deel zal verschijnen in The Conjuring-reeks.

The Conjuring Film Collection (Blu-ray)
The Conjuring Film Collection (Blu-ray)
Zes films uit het Conjuring universum