Recensie: The Craft: Legacy

Al met al is The Craft: Legacy een slap aftreksel van The Craft uit 1996. Een film die ook acteurs als David Duchovny en Michelle Monaghan niet kunnen redden. In alles blijft deze film ver achter bij het origineel en dat is spijtig, want met een beetje betere uitwerking had dit gewoon een prima hedendaagse heksenfilm kunnen zijn. Nu is eigenlijk het enige wat van "Light as a feather, stiff as a board" overblijft, het stijve en saaie.
3.5

Light as a feather, stiff as a board

Wie herinnert zich deze scène niet uit de originele The Craft waarin de dames bezig zijn met levitatie? Hoewel The Craft geen hoogvlieger was, is het wel een film met een aantal iconische scènes. In The Craft: Legacy volgen we het tienermeisje Lily die naar een nieuwe stad verhuist en dus ook naar een nieuwe school moet. Al snel raakt ze daar bevriend met drie klasgenoten die zich bezighouden met hekserij. Ze blijkt daarvoor aanleg te hebben en de drie dames hadden nog een vierde nodig om op hun krachtigst te zijn. Lily is best een beetje schuchter en laat zich maar wat graag meeslepen door dit drietal, wat natuurlijk de nodige gevolgen heeft.

Een onnodig vervolg

The Craft had absoluut geen vervolg nodig, en om eerlijk te zijn is deze film nauwelijks meer dan een slechtere remake. De reden dat het een vervolg genoemd mag worden is dat er een kleine referentie in zit naar het origineel. Een referentie die pas helemaal op het einde wordt onthuld en zonder welke je niet zou weten dat het een nieuwe film is. Maar goed, dan kunnen we de film allicht als een remake beoordelen. Dat kan, maar daarbij komt de film helaas ook niet goed uit de verf.

De meiden op zichzelf zijn prima gekozen. Lily is een type die de andere meiden ook wel een beetje nodig heeft, en samen kunnen ze nu eenmaal een stuk meer, maar het jammere daaraan is dat daar nooit ook maar een beetje het gevoel van iets bereiken bij zit. Als kijker zie je dat het viertal ineens de ene na de andere truc heeft bijgeleerd. Je weet niet hoe ze daar achter zijn gekomen, omdat het hele pad daarheen niet wordt belicht. Zo wordt een iconische scène zoals die met de levitatie ineens een hele saaie scène waarbij je als kijker niet anders denkt dan: “Oké, dat kunnen ze dus ook.” Het voelt allemaal erg zielloos.

David Duchovny als vreemde love interest

De cast is niet geweldig voor deze film, maar de meest in het oog springende naam is toch wel David Duchovny die de meesten van ons wel kennen als Agent Mulder uit The X-Files. In deze film speelt hij de rol van de redelijk vreemde nieuwe vriend van Lily’s moeder. Adam, zoals deze vriend heet, heeft drie zoons en hij geeft lezingen om mensen te leren niet zwak te zijn, en dat leert hij zijn zoons ook. Zijn rol is van de film misschien wel de meest interessante, maar helaas wordt deze toch behoorlijk kapot geschreven. Van de rest van de cast is Cailee Spaeny in de rol van Lily met afstand de beste. Haar drie vriendinnen zijn stuk voor stuk onuitgewerkt, waardoor je eigenlijk aan het einde van de film nog steeds niet weet wie nu eigenlijk wie is en wat diens functie voor het verhaal was.

Michelle Monaghan speelt de moeder van Lily en doet dat best aardig, alleen is haar rol gewoon te dun. Dat is jammer, want de scènes waarin we haar zien, zijn de betere van de film. Het lijkt er dan ook op dat de schrijvers en de regisseur van The Craft: Legacy hun cast aan banden heeft gehouden. Dat valt te betreuren want op zich had hier in deze tijd best iets van te maken moeten zijn.

Moderne thema’s

The Craft: Legacy wil ook graag heel actueel zijn. Zo is een van de drie vriendinnen van Lily, volgens haar eigen zeggen een transgender en is het personage Timmy, gespeeld door Nicholas Galitzine een hele stoere jongen, maar als je door de façade heen breekt, blijkt het een gevoelige biseksuele jongen te zijn. Dat is op zich heel lovenswaardig, maar het jammerlijke is, dat hier verder niets mee gedaan wordt. Dit soort thematiek bloed dan dus gewoon weer dood.

Wat ook jammer is, is dat de hoofdpersonen in het origineel ook wel duidelijk buitenbeentjes waren, maar in deze versie zijn het eerder de meiden waar naar wordt opgekeken en dat doet de kracht van de film ook geen goed.

The Craft: Legacy (Blu-ray)
The Craft: Legacy (Blu-ray)
De remake van de cult-klassieker uit 1996