Recensie: The D Train

Kortom, deze film is geen aanrader. Homoseksualiteit als belangrijkste clou verpest wat ons betreft de hele filmervaring. De grappig momenten die af en toe langskomen, en het redelijke acteerwerk weten de film helaas niet te redden.
3

Een komedie met als titel “The D-Train”, kan haast geen goede film zijn, toch? Dat moet bijna wel een film zijn vol met flauwe, schunnige grapjes over geslachtsdelen en seks, zou je denken. En als je er dan ook nog achter komt dat de tweede titel “Bad Bromance” is, dan zullen er vast ook wel heel veel homoseksuele grapjes in zitten. En, om eerlijk te zijn, is dat exact de samenvatting van deze film.

The D-Train, ook uitgebracht onder de titel Bad Bromance, is een komedie over Dan Landsman (Jack Black). Dan wil heel graag van zijn middelbare school reünie een groot succes maken, waarvoor hij een aantal ongemakkelijke, sociale grenzen overgaat. Dan besluit dat er nog maar één manier is om te verzekeren dat de reünie slaagt: Oliver Lawless (James Marsden) overhalen om ook te komen. Dit wordt dan ook dé missie van Dan, wat een kettingreactie van ongemakkelijke gebeurtenissen veroorzaakt en het leven van Dan in een neerwaartse spiraal zet. De schrijvers, Jarrad Paul en Andrew Mogul, zijn onder andere bekend van Yes Man, Liar Liar en 40 Days and 40 Nights.

maxresdefault

Het acteerwerk zelf is niet slecht. Jack Black weet op een leuke manier het onhandige sukkeltje te spelen. Het lukt de dikke rocker, die we ook kennen van School of Rock en Pick of Destiny, om een bijna schattige man te spelen. Ook James Marsden zit leuk in zijn personage van een populaire, maar verkeerd begrepen, populaire knul. Een andere leuke rol in de film is weggelegd voor Jeffrey Tambor. Hij speelt  de Bill Shurmur, de vrij onnozele en naïeve baas van Dan Landsman, die daardoor makkelijk gemanipuleerd wordt door Dan.

Het feit dat de karakters vermakelijk zijn, kan soms leiden tot komische situaties. Met name de situaties waarin Dan in gesprek is met zijn domme baas. Om ervoor te zorgen dat zijn baas onwetend blijft, vertelt Dan dat Google toch wel erg ouderwets is en dat het écht onmogelijk is om iemand toe te voegen aan een email-gesprek. Hierop knikt zijn baas instemmend en zegt dat dat inderdaad allemaal wel erg logisch klinkt. Hoe bedoel je manipulatief?

The_D_Train_-_Trail_977453a

Deze enkele komische situaties en het enigszins vermakelijke acteerwerk compenseren echter niet voor hoe vreselijk slecht de rest van de film is. Het verhaal is nergens meer dan enkel een neerwaartse spiraal voor Dan. Het grootste deel van de humor is gebaseerd op deze vorm van leedvermaak. Het ergste is nog dat een deel van de humor gebaseerd is op homoseksualiteit. Het feit dat twee mannen seks hebben wordt bijna gebruikt als de clou van de grap waar de film op gebaseerd is. Twee mannen hadden seks en toen was het grappig… Sorry, maar deze grap schiet bij ons toch even het verkeerde keelgat in.

Doordat dit eigenlijk de rode draad van de film lijkt te zijn, de ‘crush’ die Dan ontwikkelt voor Oliver, valt de film wat ons betreft nogal tegen. Als het nou een romantische film was, was dit een goede plotlijn. Maar voor een komedie is dit wat ons betreft toch niet helemaal de richting die je als schrijver moet nemen. Er zitten een aantal komische momenten in, maar wat ons betreft is deze film het niet waard om voor te gaan zitten. Het enige leuke wat je dan wel mist, is de gag reel op de DVD. Hier zien we dat Jack Black en James Marsden er flink op los improviseerden in een aantal scènes met teksten die uiteindelijk niet in de film beland zijn. Niet dat deze scènes de film gered hadden, maar toch is de gag reel een klein hoogtepuntje van de DVD.

Maren Zeinstra
Maren is een 23-jarige studente Mediawetenschappen. Zoals elke vrouw van deze leeftijd is ze vooral gek op romantische komedies in haar vrije tijd. Af en toe een intellectueel hoogstandje kan ze echter af heus ook wel waarderen en historische klassiekers behoren tot één van haar fascinaties. Met horrorfilms hoef je echter dan weer níet aan te komen zetten, want dan kan Maren haar nachtrust vaarwel zeggen.