Recensie: The End of the F***king World

The End of the F***king World is soms vrij gruwelijk en voelt ontzettend ongemakkelijk aan. Juist omdat het zo ongemakkelijk is, wil je toch verder gaan kijken. Beide hoofdpersonen zijn op het begin emotieloos en dat zorgt ervoor dat het verhaal traag op gang komt. Ook is het zonde dat de twee agenten een rol hebben in het verhaal terwijl hun achtergrondverhaal niet duidelijk is. Daarom voelen zij vooral overbodig aan, maar zal dat gedaan zijn omdat de sekte (die een duidelijke rol had in het boek) ontbreekt in de serie. Ondanks deze wijziging kijk je vooral naar The End of the F***king World omdat je wil weten hoe het James en Alyssa vergaat in de zoektocht naar Alyssa’s vader. En met maar acht afleveringen die ieder zo’n 21 minuten duren kom je er snel genoeg achter.
9

Netflix timmert al heel wat jaren aan de weg om eigen series op hun platform te krijgen. Naast eigen series kopen zij ook de rechten op om buitengewone series op hun platform te krijgen. Begin januari is er een nieuwe titel toegevoegd aan dit platform: The End of the F***ing World.

De serie is gebaseerd op het boek The End of the Fucking World van Charles S. Forsman. Dit boek werd in 2013 op de markt gebracht. In oktober 2017 is de serie al te zien geweest in Verenigd Koninkrijk en op 5 januari verscheen deze op Netflix. Het boek zorgde voor veel ongemakkelijke momenten omdat situaties grafisch beschreven werden met daarbij plaatjes. De fans zijn dan ook benieuwd hoe de makers met het boekmateriaal zijn omgegaan en tot in hoeverre deze gebeurtenissen ook terug te vinden zijn in de serie. Lang hoeven zij niet te wachten. De serie kent acht afleveringen en ieder duurt zo’n 21 minuten.

In The End of the F***king World draait het om de twee tieners James en Alyssa. James denkt dat hij een psychopaat is en heeft de behoefte om iemand te vermoorden. Alyssa is nieuw op school en kan zich moeilijk plaatsen tussen de andere meisjes. Ook is zij sociaal beperkt en zegt ze wat ze denkt. Samen besluiten ze om weg te lopen en gaan ze op zoek naar de vader van Alyssa die haar op jonge leeftijd heeft verlaten. Het is een zoektocht waarin veel staat te gebeuren.

Wat The End of the F***king World zo geniaal maakt zijn de hoofdpersonen. James, gespeeld door Alex Lawther, toont geen emotie. Toch zien we op het einde van de serie een hele andere James. Op het begin heeft hij de drang om Alyssa te vermoorden omdat zij vervelend is. Zij eist enorm veel van hem. Maar door een gebeurtenis halverwege de serie komt hij erachter dat hij een mindere psychopaat is dan gedacht en begint hij gevoelens te krijgen voor Alyssa. Alyssa op haar beurt, gespeeld door Jessica Barden, is gewoon op zoek naar een leuk avontuur en ziet in James daar een partner voor in. Zij denkt vooral dat James te apart is voor haar, maar ook zij begint steeds meer te voelen voor James. Het zorgt voor aparte momenten tussen beide hoofdpersonen en juist deze emotieloze momenten zorgen ervoor The End of the F***king World zo hard binnenkomt bij je. Iedere scene komt binnen en de tocht ze samen maken is noemenswaardig, ondanks dat het qua verhaal wel erg traag op gang komt.

The End of the F***king World is niet voor iedereen weggelegd. De eerste aflevering hakt er namelijk al gelijk in met een introductie tot het verleden van James. Een traumatisch verleden dat gekenmerkt wordt met woede en het ombrengen van dieren. De manier hoe Alyssa communiceert met mensen in haar omgeving is tegen het asociale aan, maar deze momenten zorgen ervoor dat je hard moet lachen. Ook de manier waarop zij communiceert met James is tegen het ongemakkelijke aan – zoals uit het niets vragen om haar te zoenen. Wat volgt is een scène die niet aan te kijken is omdat het gewoon ongemakkelijk aanvoelt. Maar juist omdat het zo ongemakkelijk aanvoelt, zal je de serie op één dag willen afkijken.

De makers zijn grotendeels trouw gebleven aan het boek, op een paar dingen na. In het boek speelt een sekte een grote rol en in de serie blijft deze achterwege. In de serie zijn twee agenten op zoek naar James en Alyssa terwijl in het boek een agente deel uitmaakt van een sekte en op zoek is naar ze. Het is jammer dat zij die twee agenten hebben toegevoegd aan het verhaal, want beide laten niet echt een goede indruk achter. Dit komt vooral omdat er geen ontwikkeling in hun verhaallijn zit. De grootste wijzigingen zijn toch wel dat het boek zich afspeelt in de Verenigde Staten en de serie in het Verenigd Koninkrijk. Ook de tijdspanne van het verhaal is in het boek langer waar zij een maand op de vlucht zijn. In de serie is dit maar een paar dagen. Deze twee grote wijzigingen zijn verder niet van invloed op het verhaal.