Recensie: The Favourite

Wie fan was van het absurde "The Lobster" zal zeker ook van deze film genieten. Deze film is zelfs iets toegankelijker, maar dat betekent niet dat die moet inboeten aan genialiteit. Alle acteurs zetten bijzondere personages neer en de decors zijn om je ogen uit te kijken. Het absurde verhaal met de bizarre driehoeksverhouding houdt kijkers tot het laatste shot in de ban.
9

Het Engelse hof

The Favourite van Yorgos Lanthimos speelt zich af aan het begin van de 18de eeuw, aan het Engelse hof. Los gebaseerd op waargebeurde feiten, vertelt de film het verhaal van Lady Sarah, het lievelingetje aan het hof van de Queen Anne, die zichzelf van de troon gestoten ziet na de komst van Abigail, haar nichtje, dat ze nota bene zelf aan een baan hielp in het kasteel. De spanningen situeren zich vooral rond de drie vrouwen; de bijna kinderachtige, zwakke Queen Anne en de twee anderen, die listig om haar heen cirkelen en vechten om de aandacht van hun koningin.

Indrukwekkende kostuums

Yorgos Lanthimos had al een aantal jaar plannen om deze film te maken, maar “The Lobster” kwam er nog tussen in 2015. Die film werd bijzonder positief onthaald – daar kunnen de vele prijzen getuige van zijn – en dat was bij “The Favourite” niet anders. De film werd vooral geprezen om het kostuumdesign van Sandy Powell (die ook de kostuums voor “Mary Poppins returns” ontwierp. Als je dan weet dat heel veel kostuums om budgetredenen van scratch gemaakt werden en daarna gerecycleerd tot nieuwe ontwerpen, is de prestatie nog indrukwekkender.

Daarna mocht de hoofdactrice, Olivia Colman, heel wat prijzen ontvangen voor haar acteerwerk in ”The Favourite”. Ze won onder andere de prijs voor beste actrice op het Filmfestival van Venetië, waar de film in première ging en ze mocht ook een Oscar mee naar huis nemen. Ze wist dan ook precies hoe ze de kinderlijke koningin moest uitbeelden. Ze komt gek en soms zelfs onredelijk over, maar de kijker heeft toch sympathie voor haar. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de twee andere actrices: Emma Stone en Rachel Weisz. Hun personages doen allebei afkeurbare dingen in de strijd om de gunst van de koningin en toch heb je het gevoel dat ze de slechte dingen die hen overkomen niet verdienen. Allemaal erg gelaagde en interessante personages dus.

Geen conventioneel klassiek drama

“The Favourite” speelt vanaf het begin met de verwachtingen rond een kostuumdrama. Zelfs de poster toonde al dat dit geen klassiek historisch verhaal is. Het is soms moeilijk te zeggen of de film mikt op drama of humor, maar daar ligt net de sterkte. Daarnaast gebruikt de film opvallende beeldtaal; een duif die neergeschoten wordt, waarvan het bloed op het gezicht van een van de vrouwen terecht komt, de konijntjes die de gestorven kinderen van de koningin moeten vervangen, et cetera. Wat ook niet echt eigen is aan het historisch drama, is het benoemen van de positie van de vrouw in de maatschappij in die periode. Hier komen drie sterke vrouwen aan het woord, de mannen die een bijrol spelen in het verhaal zijn eerder sullige adviseurs of worden gebruikt als opstapje naar een hogere plek aan het hof.

De film is opgedeeld in hoofdstukken, een leuke extra die telkens een klein voorsmaakje geeft van wat komt en dat er voor zorgt dat het verhaal een statiger gevoel heeft. De voornamelijk klassieke muziek die de personages door de gangen van het paleis begeleidt, draagt daar zeker ook aan bij. Dit is nog een anachronistische knipoog; veel van de muziek die in de film gebruikt wordt was nog niet geschreven in de tijd waarin het verhaal zich afspeelt. Ten slotte is het verhaal vlot te volgen, dus de kijker kan zich focussen op de spanningen en intriges die zich voordoen. De gespannen jaloezie onderling is sterk te voelen tot voorbij het scherm.

Conclusie

Deze film is net wat minder absurd en daarmee wat toegankelijker dan “The Lobster” waardoor meer kijkers ervan zullen kunnen genieten. De hoofdpersonages zetten alle drie een prachtige prestatie neer en met de omkadering van muziek, decor, groothoeklenzen en dergelijke, vormt alles samen een heel vermakelijk geheel dat zeker het kijken waard is.

The Favourite (Blu-ray)
The Favourite (Blu-ray)
Score 4.6 van 5 sterren.