Recensie: The Girl on the Train

The Girl on the Train zal voor de boekenlezers een tegenvaller zijn. De karakters komen niet mooi over en dat is jammer. Ze hebben namelijk wel allen de potentie om een goede indruk achter te laten. De film valt in het genre thriller en mysterie, maar eng is het nooit. Het mysterie komt pas in het tweede deel van de film goed naar voren. Mede omdat dan pas de hoofdpersoon diverse ontdekkingen gaat doen. Gedurende de twee uur speeltijd kabbelt de film een beetje voort en is het soms zelfs ietwat saai. Gelukkig steelt Emily Blunt als Rachel de show en is haar karakter de enige die echt voor een memorabele indruk zorgt.
7

Rachel is een gescheiden vrouw die verslaafd is aan de drank. Ze leek een goed leven te hebben; het enige wat ontbrak in haar huwelijk was een baby. Rachel raakte echter niet zwanger en daarom greep ze naar de fles. Haar man Tom zag het allemaal niet meer zitten en begon een affaire. Nu reist Rachel dagelijks met de trein naar New York en kijkt ze uit op de straat waar ze ooit woonde. Ze slaat een koppel gade die op het eerste gezicht het leven heeft wat Rachel hoopte te hebben. Ook ziet ze hoe haar man nu gelukkig is met een nieuwe vrouw en hun baby. Wanneer de vrouw van het zogenaamde perfecte koppel vermist raakt, belandt Rachel in een mysterieuze rollercoaster en gaat op zoek naar de waarheid.

Naar het boek van Paula Hawkins komt regisseur Tate Taylor, bekend van het drama The Help, met een filmversie van The Girl on the Train. Het mysterieuze drama concentreert zich op het leven van drie vrouwen, die vertolkt worden door Emily Blunt, Hayley Bennett en Rebecca Ferguson. Blunt speelt op uitstekende wijze de rol van Rachel, die na haar breuk met Tom er even helemaal doorheen zit. Ze woont gedwongen bij een vriendin en reist elke dag op en neer met de trein om zo ook nog eens geconfronteerd te worden met het leven dat ze kwijt is. Gedurende de film krijgen we steeds meer te weten over het leven van Rachel. Waarom ze aan de drank is geraakt en waarom zij en haar man Tom gescheiden zijn. Tijdens haar treinreizen projecteert Rachel haar fantasieën op de mensen die ze vanuit de trein ziet. the-girl-on-the-train-luke-emily-blunt

Hayley Bennett speelt Megan, de vrouw die volgens Rachel het perfecte leventje heeft. Wanneer het verhaal echter overschakelt naar Megan blijkt haar leven helemaal niet zo perfect te zijn. De film schakelt ook een paar keer over naar Anna, de nieuwe vrouw van Tom die wel een baby kon krijgen. Ook Anna’s leven is te observeren vanuit de trein en Rachel kijkt met hopeloze ogen toe. Wanneer de focus ligt op Anna’s leven, blijkt ook dat zij niet helemaal lekker in haar vel zit. We krijgen een andere kijk op Rachel, die nogal voor wat onrust binnen het nieuwe gezin zorgt. Anna verliest ook nog eens haar kindermeisje Megan, want zij zag het toch niet als haar roeping om op baby’s te passen. Een kritiek punt is dat behalve het personage van Blunt, de andere twee vrouwen vrij vlak overkomen. Dat is jammer want hun karakters hebben redelijk wat meegemaakt, maar dat komt niet helemaal tot uiting.

De vier bijrollen zijn voor Luke Evans, Justin Theroux, Edgar Ramirez en Allison Janney. Zij spelen respectievelijk Scott (de man van Megan), Tom, Megans therapeut Kamal en detective Riley. Ook de karakters van deze bijrollen komen niet mooi over; ze laten geen indruk achter. Alleen Evans probeert nog iets van zijn rol te maken als de echtgenoot die hoopt dat zijn vrouw heelhuids terugkeert. Theroux heeft een mysterieus karakter dat eigenlijk tegen het einde pas interessant wordt, wanneer de spreekwoordelijke aap uit de mouw komt, maar daarvoor lijkt het meer een sulletje. Ramirez is eigenlijk een zeer kalme therapeut die ook wat sullig oogt, terwijl ook hij invloed heeft op het verhaal en twee van de belangrijke vrouwen uit de film. Een minuscule rol is neergelegd voor Lisa Kudrow. Al zijn de twee scènes waar ze in voorkomt, zeer belangrijk voor het vervolg van Rachel. Het moment dat zij Kudrows personage Martha weerziet, wordt veel voor haar duidelijk. the-girl-on-the-train-luke-evans-haley-bennett

De film bestaat eigenlijk uit twee delen: het deel waarin de kijker de drie vrouwen leert kennen en Rachel voornamelijk dronken voor zich uitkijkt naar de levens van Megan en Anna. Het andere deel begint wanneer Megan vermist raakt. Rachel heeft hier zo haar eigen ideeën over en staat Scott bij in zijn zoektocht. Dat betekent ook dat zij steeds vaker dichter in de buurt komt van haar ex Tom en zijn nieuwe gezinnetje. Eindelijk wordt het verhaal dan ook wat mysterieuzer. Wat is bijvoorbeeld de exacte connectie tussen de drie vrouwen en wat is er werkelijk gebeurd toen Rachel nog met Tom getrouwd was? De flashbacks die we te zien krijgen van Rachel en Megan geven de film en de personages wel weer wat meer diepgang, maar het is Emily Blunt die als Rachel echt de show steelt.

Er is goed gewerkt met belichting waardoor de film mysterieuzer oogt. De lucht is grauw en nooit zien we de zon schijnen. De film doet soms denken aan een andere mysterieuze boekverfilming, namelijk Gone Girl. Echter, die film is beduidend beter in de uitvoering van de karakters en het mysterie. De film is met bijna twee uur speeltijd niet zo zeer aan de lange kant, maar omdat het tempo vrij laak ligt lijkt het wel lang te duren. De film kabbelt een beetje voort en het kan daarom soms wat saai aanvoelen. Daarentegen blijf je wel kijken omdat je wilt weten hoe de film afloopt.