Recensie: The Knick – Seizoen 2

The Knick is een serie die op je insluipt en je plotseling verrast. In dit tweede seizoen moet je er mogelijk wel weer even inkomen, maar zodra dat dan ook is gebeurd, laat de serie je niet meer los en wil je gewoon verder. Nu is het alleen weer wachten tot het volgende seizoen, maar er is goed nieuws. Soderberg mikt op het maken van maar liefst zés seizoenen. We kunnen dus voorlopig nog even vooruit. Hij geeft daarbij aan dat de show een soort twee-jarige opzet voor ogen heeft. Dus seizoen één en twee horen bij elkaar en drie en vier straks ook weer. Wij zijn alvast benieuwd.
9.5

In dit tweede seizoen is de briljante chirurg John Thackery opgenomen in The Knick om van zijn drugsverslaving af te komen. In de tussentijd besluit het bestuur om het pand in het centrum van de stad te sluiten, en te gaan verhuizen naar een nieuw pand in de buitenwijken. Wanneer John eindelijk clean is en terugkeert naar het ziekenhuis, wordt hij argwanend ontvangen. Het duurt niet lang voordat zijn speciale manier van doen niet meer te negeren valt. In het bijzonder door Algernon Edwards, de enige zwarte arts in het ziekenhuis, die de functie van Thackery probeerde over te nemen.

The Knick is met zijn regelmatige operaties op oogballen, borst holtes en wat je maar nog meer kunt bedenken, niet altijd even prettig om te kijken wanneer je een wat minder sterke maag hebt. Al helemaal door de primitieve setting, waardoor je als kijker een behoorlijk beeld krijgt van hoe een operatie in die tijd in zijn werk ging. Je zult dus echt door de gore momenten heen moeten kunnen kijken om de schoonheid achter deze serie, geschreven door Jack Amiel en Michael Begler, te kunnen zien. Wanneer je dat lukt zul je beloond worden met een serie die je laat twijfelen in hoeverre je moet meeleven met de personages.

theknick-01

Het duo Amiel en Bergler heeft met het eerste seizoen al bewezen dat ze in staat zijn om ingewikkelde plots in elkaar te weven, en die bovendien de kijker doet boeien. Als kijker volg je de verrichtingen van een groep artsen en verpleegsters in het Knickerbocker ziekenhuis aan het begin van de twintigste eeuw. Het ooit prestigieuze ziekenhuis heeft veel moeite gehad de deuren te openen door een slecht financieel beleid. Om deze reden worden momenteel voornamelijk de minder bedeelde mensen behandeld. De lage status geeft de artsen van het Knickerbocker echter wel de mogelijkheid om experimentele en vaak gevaarlijke behandelmethoden uit te voeren.

Het acteerwerk is ook dit seizoen weer van een bijzonder hoog niveau en daarin valt vooral de interactie op tussen John Thackery, een rol van Clive Owens, en Algernon Edwards, een rol gespeeld door André Holland. Dit tweetal weet de serie echt naar een hoger niveau te tillen en het is echt een waar genoegen om ze samen op het scherm te zien. In dit tweede seizoen komt er ook een moordmysterie aan bod dat wordt onderzocht door Cornelia, gespeeld door Juliet Rylance. Deze Cornelia vormt weer een ingewikkeld soort partnerschap met ambulance medewerker Cleary, gespeeld door Chris Sullivan. De personages zijn zo divers in hun doen en laten dat iedereen wel iets heeft dat je aan het kijken houdt.

theknick-02

Wat The Knick zo verschrikkelijk sterk maakt als serie, is dat geen enkel personage zwart/wit is. Ieder personage heeft een gelaagdheid die ervoor zorgt dat ze vele malen menselijker overkomen dan in andere series vaak het geval is. Iedereen heeft een functie, hoe onbeduidend deze in eerste instantie misschien ook mag lijken. Het is moeilijk om verder iets over geloofwaardigheid van de serie te zeggen, aangezien er nu eenmaal niet echt veel mensen in die tijd al leefden. The Knick brengt het wel op een manier dat je kunt geloven dat het echt zo zou kunnen zijn geweest, en dat is al een hele prestatie.

Uiteraard moeten we ook niet vergeten om regisseur Steven Soderberg te noemen. Hij slaagt er wederom in om zowel de geweldige acteerprestaties als het goede schrijfwerk van Amiel en Bergler te voorzien van een koele en kijkbare kwaliteit. Hij zorgt ervoor dat The Knick uitsteekt boven de middelmaat die dit makkelijk had kunnen zijn. De serie heeft een emotionele diepte en ontwerp dat je als kijker geboeid houdt. Dit is iets wat je echt wil zien, en wat je ook verwacht van een historisch drama. De cameratechnieken, de gebruikte hoeken en close-ups, alles heeft een doel. Het zorgt ervoor dat The Knick echt tot leven komt voor je ogen.

0 0