Recensie: The Lion King

The Lion King is een fotorealistische hervertelling van de animatiefilm uit 1994. De film ziet er visueel erg prachtig uit en de dieren zijn niet van echt te onderscheiden. Tel daar ook nog eens bij op dat veel momenten uit de animatiefilm nu nog mooier tot zijn recht komen. Aan het verhaal is niet veel geknutseld en dat zal de ene fan totaal niet vervelend vinden en de andere had misschien graag iets nieuws gezien. De originele muziek uit 1994 is door Hans Zimmer aangepakt voor een hedendaagse sound. En niet alleen de originele muziek keert terug, maar ook James Earl Jones als de stem van Mufasa. The Lion King is een prachtige film die je meerdere keren zal ontroeren, mits je ervan bewust bent dat de film best voorspelbaar is door trouw te blijven aan het oorspronkelijk verhaal.
9

The Lion King

Als je aan de Disney-fans zou vragen welke animatiefilm een live-actionfilm mag krijgen, dan antwoorden de meesten toch wel The Lion King. Deze plannen werden dan ook concreet gemaakt in 2016 en deze versie van The Lion King werd daarmee geboren. In de tussentijd hebben we heel wat andere films versleten zoals onder andere het begin dit jaar verschenen Dumbo. Begin 2017 werd al snel bekend gemaakt welke acteurs en actrices hun stem zouden verlenen aan de film en halverwege dat jaar begonnen dan eindelijk de opnames. De grote vraag is wel of de film, net als Dumbo, een eigen verhaal gaat vertellen of toch gaat leunen op het origineel.

Om alles in goede banen te leiden is gekozen voor Jon Favreau. In 2016 begon het allemaal bij hem en was hij de regisseur achter The Jungle Book en dat heeft hem zeker geen windeieren gelegd. Zo was hij als regisseur ook verantwoordelijk voor Iron Man, Iron Man 2 en Chef. Naast regisseren speelt Favreau ook nog mee in genoeg films. Zo was hij recentelijk weer te zien in de rol van Harold Hogan in Spider-Man: Far From Home. Hij heeft voor The Lion King in ieder geval meer budget gekregen dan voor The Jungle Book. Dus het is wel aan hem toevertrouwd dat hij ook van The Lion King in potentie een grote zomerhit kan maken. Om dat in goede banen te leiden is er ook de hulp ingeschakeld van schrijver Jeff Nathanson. Hij was medeverantwoordelijk voor het script van The Terminal en Catch Me If You Can.

Die beroemde scène

Als je de animatiefilm gezien hebt, dan weet je dat één scène allesbepalend is. Het moment dat iedereen naar King’s Pride rent en kennis gaat maken met Simba. Dat is het moment waarop je gelijk meegenomen gaat worden in de film. Dit was al het geval tijdens de animatiefilm en ook in de live-actionversie overkomt je dat gelijk. En dat is waar je zeker rekening mee moet houden tijdens The Lion King. Het verhaal is nagenoeg hetzelfde als de animatiefilm uit 1994. Een gewaagde zet, want daarmee zorg je dat je als kijker beide versies met elkaar gaat vergelijken en dus ook diezelfde emotionele momenten. Het verhaal wordt daardoor erg voorspelbaar en je weet dus ook wat er gaat komen. Al moet gezegd worden dat dat in The Lion King voor sommigen zeker geen probleem is, maar een net wat meer eigen draai eraan was misschien goed geweest. Dumbo had bijvoorbeeld een uur aan extra verhaal wat niet terug te vinden was in de animatiefilm en daardoor voelde het gewoon niet aan als de animatiefilm. Bij The Lion King is dat juist andersom, daar is er net iets te weinig een eigentijds verhaal aan toegevoegd.

Jeff Nathanson blijft dus erg trouw aan het oorspronkelijk verhaal en het is aan jou als fan om dat prachtig te vinden of juist misschien wel erg vervelend. Desondanks zijn er een aantal momenten tijdens de film waarbij er scènes bij zijn geschreven. Deze kleine toevoegingen doen verder niets af aan het oorspronkelijk verhaal. Dus verwacht zeker geen enorme plottwist.

Adembenemend

Waar iedereen het over eens kan zijn is toch wel hoe de film tot stand is gekomen. Walt Disney heeft het zelf liever niet over een live-actionfilm, maar eerder over fotorealistische hervertelling van de animatiefilm. Alle dieren lijken bijna echt en daardoor voelt het op momenten toch aan als een live-actionfilm. Alle iconische gebeurtenissen uit de animatiefilm komen prachtig tot leven. Deze technologie is eerder gebruikt in The Jungle Book en verder uitgebreid om deze film tot stand te laten komen. Dat is mede te danken aan de Moving Picture Company die ook eerder meewerkte aan Dumbo.

Naast de bekende plekken uit de animatiefilm is er nog iets herkenbaars voor de fans. Uiteraard klinken de liedjes je bekend in de oren en ben je bijna geneigd om mee te zingen in de bioscoop. Voor bepaalde momenten in de film is er gekozen om gebruik te maken van dezelfde muziek als uit 1994. Hans Zimmer is teruggekeerd om mee te helpen aan deze remake. En niet alleen Hans Zimmer, maar ook Elton John besloot om voor zijn pensioen samen met Beyoncé rond de tafel te zitten om een aantal nummers aan te passen en er uiteindelijk zelf ook één op te nemen voor de film.

De cast?

Het is alleen lastig om je uit te laten over de cast. Ze komen niet in beeld en alleen hun stemmen hoor je. Donald Glover neemt de rol van de volwassen Simba voor zijn rekening. Hij mag het opnemen tegen Beyoncé Knowles-Carter die de rol van de volwassen Nala vertolkt. Hun samen horen zingen klinkt dan ook nog eens mooi. Seth Rogen als Pumbaa is een ideale combinatie en je gaat geregeld moeten lachen om de flauwe grappen en momenten. Chiwetel Ejiofor mag de rol van Scar op zich nemen en hij weet met zijn zware stem je inderdaad angst in te boezemen. En dan blijft er nog maar één acteur over en dat is James Earl Jones. De beste man is inmiddels 88 jaar, maar nog steeds geniet hij van het vak. In 1994 was hij verantwoordelijk voor de stem van Mufasa. Voor deze remake kruipt hij wederom in de huid van Mufasa en is het een reis terug in de tijd. Al met al niets op de cast aan te merken eigenlijk.