Recensie: The Martian

Matt Damon schittert als de biofysicus Mark Waytney die probeert te overleven op Mars met beperkte middelen. Als kijker zal je daarom snel sympathie voelen voor dit personage. Toch zal je geregeld lachen om zijn arrogantie, en bij andere momenten zal je huilen om de simpele dingen in het leven zoals het groeien van een aardappelplant. Dat een aantal dingen wetenschappelijk niet mogelijk is, nemen wij voor lief. Mocht je na het zien van de film nog meer willen weten over de personages, dan zal het bonusmateriaal een uitkomst voor je zijn. Ridley Scott bewijst dat hij na het actievolle Prometheus ook een iets rustigere ruimtefilm kan neerzetten.
8

De mensheid is er eindelijk in geslaagd om niet alleen op de maan te landen, maar ook op Mars. Een groep onderzoekers is op Mars bezig met het verzamelen van monsters tot het ineens misgaat. Er nadert een gevaarlijke storm, en voor men er erg in heeft, moeten zij haast maken om deze storm te overleven. Echter gaat er iets gruwelijks fout. Astronaut Mark Watney wordt omver geblazen en zijn team is genoodzaakt te vertrekken zonder naar hem te kunnen zoeken. Wat zij niet weten, is dat Mark de storm heeft overleefd. Zonder communicatie met de buitenwereld moet Watney nu zien te overleven tot de volgende Marsmissie gepland staat.

Ridley Scott kiest wederom voor een film waarin de ruimte centraal staat. Geen rare keuze gezien zijn eerdere werk. Met Alien en Prometheus wisten we al dat regisseur Ridley Scott geen moeite heeft om totaal iets anders te doen. Het is dan ook knap om te zien dat hij nu besloten heeft om het wat rustiger aan te doen. The Martian is geen actiefilm waarbij je plasmageweren of buitenaardse wezens voorbij ziet komen. Het draait vooral puur om het weten te overleven met de middelen die men ter beschikking heeft. Dit wordt vooral goed naar voren gebracht door juist die kleine dingen in het leven zo duidelijk mogelijk in beeld te brengen. Men heeft geprobeerd om zoveel mogelijk details zo realistisch mogelijk te benaderen, maar slaagt hier niet altijd even goed in. De verwoestende storm op het begin van de film, en tussentijds, kan op de planeet Mars niet eens voorkomen. Echter zijn dit maar kleine details en zal het je niet storen tijdens het kijken van The Martian.

martian-gallery3-gallery-image

De grootste rol in The Martian is weggelegd voor Matt Damon, die de biofysicus Mark Watney speelt. Een biofysicus die enkel leeft voor hetgeen wat hij doet. Tijdens de gehele film komen wij maar weinig te weten over Mark Watney, alleen dat hij slim is en dat hij iets heeft met superhelden zoals Iron Man. Bij een andere film zouden wij toch onze vraagtekens hierbij hebben, echter weet Matt Damon de rol van Mark Watney uitstekend neer te zetten. Vanaf het begin begin je een band op te bouwen met deze eenzame man. Maar niet alleen Matt Damon schittert in deze film. Een andere belangrijke rol is weggelegd voor Jeff Daniels, die de rol van de president van NASA op zich neemt. We zien hiermee dat Jeff Daniels zichzelf ook wil profileren als een acteur die ook het serieuze werk aan kan. Chiwetel Ejiofor speelt de rol van Vincent Kapoor, de man die de Marsmissies goedkeurt. Een iets kleinere rol is er voor Sean Bean, die in de huid kruipt van Mitch Henderson. Pas halverwege de film maken we kennis met de man die verantwoordelijk is over de bemanning van de Marsmissie. Andere noemenswaardige rollen zijn die van Kate Mara als computerexpert Beth Johanssen en Jessica Chastain als Melissa Lewis, die de touwtjes in handen heeft over het team ter plaatse.

Wat The Martian zo goed maakt zijn de simpele dingen in het leven. Het draait volledig om het overleven met de middelen die voorhanden zijn. Zoals zelf voedsel proberen te verbouwen of contact proberen te leggen met de mensen bij NASA. Al deze kleine momenten worden goed in beeld gebracht, met als voorbeeld de eerste aardappelplant die begint te groeien. Toch draait de film om meer alleen maar het overleven, ook het bedenken van oplossingen komt goed aan bod. Het mag dan gezegd worden dat het einde van de film goed in elkaar steekt, waar een reddingspoging wordt ondernomen om Mark Watney te redden. Tijdens deze poging zal je als kijker op het puntje van je stoel zitten en vol spanning kijken of het ook allemaal wel goed gaat. Het meest bewonderenswaardige is de stijl waarmee het verhaal naar voren wordt gebracht. We zien de momenten waarbij Mark Watney druk bezig is met het bedenken van oplossingen. Echter zien we ook geregeld een Mark Watney die op het begin nog met veel emotie een vlog probeert bij te houden. Richting het einde van de film zien we dat de vlogs meer lijken op een man die zijn verstand begint kwijt te geraken, maar alsnog nadenkt over het leven. Dit soort momenten zorgen ervoor dat je juist die band krijgt met het personage. Overigens komt er ook een vorm van medelijden voorbij. Zo heeft zijn meerdere, Melissa Lewis, alleen maar discomuziek bij zich. Wat resulteert in foute nummers uit de jaren zeventig zoals die van ABBA en Vicki Sue Robinson’s Turn the beat around. Ook wij zouden knettergek worden van het beluisteren van dit soort muziek.

url

De dvd-versie van The Martian beschikt over voldoende extra’s die allemaal iets vertellen over de beweegredenen van de personages om mee te doen aan deze Marsmissie. Ook de weg daar naartoe wordt duidelijk uitgelegd. Men heeft dus gekozen om deze extra’s niet te benaderen vanuit de acteurs en de crew, maar vanuit de personages. Hierdoor kom je meer over hen te weten, maar cruciale informatie over bijvoorbeeld Mark Watney ontbreekt. Naast deze informatie over de personages is er ook nog een blooperreel van zeven minuten en bovendien een theatrale trailer van de film. Al met al heb je aan net iets meer dan twintig minuten extra bonusmateriaal, dat ook de moeite waard is om te kijken.

0 0