Recensie: The Nice Guys

The Nice Guys is een vrolijke jaren 70 misdaadfilm geworden die de lachers op zijn hand heeft. Dat zowel Ryan Gosling als Russel Crowe prima in staat zijn om een komische rol te spelen hebben ze bij deze wel bewezen. Dit duo zorgt samen voor talloze komische dialogen en een film die nergens verveelt. Hou de zakdoekjes maar bij de hand want het zou maar zo eens kunnen dat de tranen van het lachen over je wangen heen lopen.
8.5

Holland March is een privé-detective die over het algemeen vooral ingehuurd wordt door verwarde oude dametjes. Zo ook deze keer als een dame beweert dat haar dode nichtje, de beroemde pornoactrice Misty, helemaal niet dood is. March gaat op onderzoek uit en doet dit samen met de krachtpatser Jackson Healy en zijn slimme dochtertje Holly March.

The Nice Guys is geregisseerd door Shane Black, die bekend werd als regisseur toen hij de film  Kiss Kiss Bang Bang regisseerde. Naast dat schreef hij ook nog eens het script voor The Nice Guys in samenwerking met Anthony Bagarozzi. Dat Black weet wat hij doet is na het kijken van deze film helemaal duidelijk. Wat begon als een simpele misdaadfilm is een fantastische komedie geworden die een heerlijke jaren 70 sfeer met zich meebrengt. Dit heeft Black echter zeker niet alleen gedaan, want het was vooral steracteur Ryan Gosling die graag meer komedie in de film wilde brengen.

the_nice_guys_60082412_st_8_s-high

Ryan Gosling is natuurlijk zeker geen onbekende acteur, maar wel met betrekking tot het komediegenre. Hij speelde tot nu toe vooral serieuze rollen in dramafilms als The Big Short, Drive en The Place Beyond the Pines. Na het zien van The Nice Guys kan je echter niet anders dan concluderen dat dit jammer is, want hij lijkt een geboren komedieacteur. Ook Russel Crowe draagt het nodige bij aan het komediegehalte van de film en dat terwijl we ook hem vooral uit serieuzere films kennen zoals The Water Diviner, A Beautiful Mind en L.A. Confidential. Vooral het duo Gosling en Crowe samen zorgt voor een aantal hilarische scènes, alsof ze nooit iets anders gedaan hebben.

Een derde belangrijke rol is nog weggelegd voor Angourie Rice die de dochter van Holland March speelt. Ze is pas 15 jaar oud maar laat in deze film al zien dat ze prima kan acteren. Ze zet een leuke rol neer en is precies de aanvulling die de film nodig had. Dit kan helaas niet gezegd worden van Margaret Qualley die de rol van Amelia op zich genomen heeft. Amelia is het meisje waar iedereen naar op zoek is, maar helaas lijkt Qualley toch niet de juiste persoon om deze rol te vervullen. Hoewel er duidelijk met opzet zo overdreven geacteerd wordt, zorgt dat in dit geval precies voor een irritatiefactor. Matt Bomer zet nog wel een oké rol neer als de slechterik, al blinkt hij niet echt uit.

the_nice_guys_60082412_st_4_s-high

The Nice Guys brengt ons terug naar de jaren 70 waar we kennis maken met privé-detective Holland March. Veel boeiende zaken heeft hij niet om op te lossen, maar dat maakt hem eigenlijk niet zo veel uit aangezien hij sinds de dood van zijn vrouw liever de hele dag aan de drank zit. Maar dan wordt zijn hulp ingeroepen door een vrouw die beweert haar nichtje Misty nog gezien te hebben, twee dagen nadat deze dood gevonden is. March gaat op onderzoek uit maar de enige persoon die in de buurt is geweest is een meisje met de naam Amelia. Amelia heeft ondertussen de hulp ingeroepen van Jackson Healy, die geld verdient met het bedreigen of in elkaar slaan van mensen. En zo komt de dag dat Healy een bezoekje brengt aan March om deze te vertellen dat hij Amelia met rust moet laten.

Als Healy die dag echter thuiskomt staat hem een onaangename verassing te wachten. Twee mannen proberen te achterhalen waar Amelia is, en dit zijn duidelijk de slechteriken. Healy besluit hierop om dan maar de hulp van March in te roepen en samen gaan ze op zoek naar Amelia. Al gauw komt er naar voren dat er iets is met een bepaalde pornofilm, want zowel de acteurs als de regisseur van deze film lijken stuk voor stuk dood te gaan. Wat is er dan zo belangrijk aan deze film? Daarvoor zul je The Nice Guys toch echt in de bioscoop moeten bekijken, het is zeker je geld waard. De sfeer, de komische dialogen en het leuke acteerwerk zorgen er voor dat je je zeker geen moment zult vervelen.

0 0