Recensie: The Night Of

The Night Of is een spannende thriller die je vanaf het begin weet te grijpen. Het heeft een ijzersterk verhaal en Riz Ahmed weet zijn rol fantastisch neer te zetten. Zijn personage maakt naarmate de serie vordert ingrijpende veranderingen en die weet hij goed uit te beelden. Toch had er van ons wel iets meer aandacht besteed mogen worden aan het achtergrondverhaal van sommige personages. Mocht je de resterende zonuren van deze zomer niets te doen hebben, dan is het bingewatchen van The Night Of zeker geen straf.
9

Game of Thrones mag dan misschien HBO’s grootste troef zijn naast Veep en Girls, toch heeft deze zender meer petto. Zo staat voor dit najaar Westworld en Divorce op de planning. Gelukkig is er nog leven na Game of Thrones, want de afgelopen weken was de spannende thriller The Night Of te zien bij deze zender.

In The Night Of volgen we de jonge jongen Nasir Khan die zijn vaders taxi ‘steelt’ en per toeval in aanraking komt met Andrea Cornish. Na wat drank en drugs ontwaakt hij en wilt Nasir terug naar zijn ouderlijk huis. Wanneer hij het licht aandoet blijkt dat Andrea bruut om het leven is gekomen en realiseert hij zich dat het er niet goed uitziet. Hij vlucht van het plaats delict en wordt aangehouden door de politie. Al snel trekken zij de conclusie dat Nasir de dader is, maar klopt dat wel? Hij kan zich namelijk niets herinneren van wat er heeft plaatsgevonden tussen het hebben van seks met haar en het ontwaken.

13-the-night-of.w1200.h630HBO heeft voor The Night Of gekeken naar wie het beste de serie tot leven kon brengen en er is gekozen voor Richard Price en Steven Zaillian, een ijzersterk duo. Richard Price heeft zijn sporen verdiend als schrijver van bijvoorbeeld Ransom met Mel Gibson en Child 44. Steven Zaillian was als schrijver verantwoordelijk voor Gangs of New York, Hannibal en Mission: Impossible. Beide heren hebben dus voldoende films op diens cv staan als het gaat om een spannende thriller. Toch zijn het vooral de acteurs en actrices die het verhaal zo goed mogelijk moeten neerzetten. De belangrijkste rol is weggelegd voor Riz Ahmed die de rol op zich neemt van Nasir Khan. Echt grote rollen heeft hij nog niet gehad, buiten een bijrol in Jason Bourne. Riz Ahmed weet deze rol ook uitstekend neer te zetten. In het begin van de serie zie je hem vooral de onschuld spelen en dat doet hij goed. Toch is zijn meest memorabele moment de omschakeling van zijn personage dat gevoelloos wordt naarmate die langer in de gevangenis zit. Een andere goede rol is die van advocaat John Stone, gespeeld door John Turturro. Een advocaat die wordt geteisterd door eczeem en rondhangt bij het politiestation om toch klanten te krijgen en zodoende zijn geld te verdienen.

The-Night-Of-Nas-ArrestedThe Night Of is verdeeld over acht afleveringen die je meenemen van het plaats delict tot aan de ontknoping van de rechtszaak. Tussendoor krijg je meer informatie over het slachtoffer, andere eventuele daders en welke toevalligheden er hebben plaatsgevonden. Vanaf de eerste minuut zit je al gelijk in het verhaal en voor je het weet is het 3 uur ’s nachts en heb je ineens weer vier afleveringen gezien. En laat dat nou de kracht zijn van de meeste series uit de stal van HBO. Het verhaal is zo kloppend dat de schrijvers je zover weten te krijgen dat je zelf begint te twijfelen of Nasir wel of niet schuldig is. Pas in de laatste aflevering komt daar pas antwoord op dat waarschijnlijk niet iedereen tevreden stelt. Er blijven uiteindelijk meer vragen open dan dat er beantwoord worden. Wat alleen jammer is, is dat er zo weinig wordt gedaan aan de andere belangrijke bijrollen. Zo komen de ouders van Nasir Khan maar weinig aan bod, terwijl zij een belangrijke rol spelen. Ook de verhouding tussen John Stone en zijn ex-vrouw en kind komt niet goed uit de verf.

0 0