Recensie: The Overnight

Als je op zoek bent naar een pornofilm, gaat deze film je behoeftes zeer waarschijnlijk niet bevredigen. Als je op zoek bent naar een film om gezellig te kijken op vrijdagavond, kun je ook beter een andere film kiezen. Deze film is niet gemaakt om in gezelschap te kijken, tenzij je graag wilt testen in hoeverre jullie ongemakkelijke situaties kunnen verdragen. Kijk deze film dus bij voorkeur alleen. Of kijk hem niet, je wereld zal niet vergaan.
4.5

Stel, je zit op vrijdagavond op de bank bij je (schoon)ouders met de televisie aan en je hebt het wel gehad met The Voice of Holland en X-Factor. In dat geval is het natuurlijk altijd leuk om een filmpje op te zetten. Maar, geloof ons, laat die film in dit geval alsjeblieft niet The Overnight zijn.

Alex en Emily zijn getrouwd en wonen sinds kort samen met hun zoontje RJ in Los Angeles. In hun zoektocht naar nieuwe vrienden komen zij op een dag Kurt en Charlotte tegen met hun zoon Max in de speeltuin. Ze raken aan de praat en diezelfde avond schuiven Alex en Emily nog aan bij Kurt en Charlotte voor een diner. De avond wordt er echter steeds vreemder en ongemakkelijker op.

20-the-overnight.w1200.h630

Kort gezegd is deze film een soort langdradige parodie op een pornofilm, waarbij de vier hoofdpersonages uiteindelijk in een gezamenlijke orgie in één bed belanden. Om tot dit stadium te komen moeten echter eerst een hoop andere ongemakkelijke drempels genomen worden. Zo worden er erotische massages gegeven, wordt er een erotische video gekeken en gaan de vier naakt zwemmen. Al met al zijn er een hoop naakte lichaamsdelen te zien in deze film, wat The Overnight gelijk zeer ongeschikt maakt om samen met de schoonouders te kijken.

Het is bijzonder hoe een film afwisselend saai en ongemakkelijk kan zijn. Als kijker krijg je het idee dat je naar een bijzonder langzame en saaie pornofilm zit te kijken. De gesprekken zijn saai en langdradig, maar voor je het weet danst er weer iemand door het beeld met een piemel zwaaiend in zijn of haar hand. Alle ongemakkelijkheid komt tot een hoogtepunt (pun intended) in de uiteindelijke orgie, waarbij de twee mannen hartstochtelijk beginnen te zoenen onder toeziend oog van de vrouwen.

THE OVERNIGHT - 2015 FILM STILL - Pictured: Jason Schwartzman and Judith GodrËche - Photo Credit: The Orchard

Omdat er ook uiteindelijk eigenlijk geen verhaallijn in de film te vinden is, duurt de film nogal lang. Het plot zelf is net zo sterk als dat van een zwakke pornofilm, namelijk: vier mensen hebben seks na hun diner. Waar de gemiddelde pornofilm hier maximaal een kwartiertje over doet, weet The Overnight dit plot te rekken tot een film van 70 minuten.

Maren is een 23-jarige studente Mediawetenschappen. Zoals elke vrouw van deze leeftijd is ze vooral gek op romantische komedies in haar vrije tijd. Af en toe een intellectueel hoogstandje kan ze echter af heus ook wel waarderen en historische klassiekers behoren tot één van haar fascinaties. Met horrorfilms hoef je echter dan weer níet aan te komen zetten, want dan kan Maren haar nachtrust vaarwel zeggen.

0 0