Recensie: The Passenger (Le Passager)

Le Passager heeft alle elementen voor een buddy cop serie, maar mist originaliteit. De plottwist waarop je getrakteerd wordt maakt het verhaal wat je in eerste instantie voorgeschoteld krijgt wel een stuk interessanter, toch wordt er weinig spanning opgebouwd. Jean-Hugues Anglade heeft als psychiater een sterke rol op zich genomen, maar medespeelster Raphaëlle Agogué blijft daarin achter. Le Passager heeft dus een interessante insteek maar verliest al snel je aandacht door een rechttoe rechtaan manier van vertellen en clichématig inzetten van flashbacks en dagdromen. Als je een keer een Franse politieserie wilt zien is Le Passager op zich een prima keus, maar er zijn vast betere alternatieven.
6

Bij een lugubere moord in Bordeaux wordt een verdachte met geheugenverlies aangehouden. Psychiater Mathias Freire wordt ingeschakeld door de politie om deze ‘passagier zonder bagage’ onder handen te nemen, maar komt er snel achter dat de man niet direct betrokken is bij de moord. Vanwege zijn samenwerking met agente Anaïs Chatelet blijft hij betrokken bij de zaak, welke met steeds meer slachtoffers steeds complexer wordt. Freire blijkt echter zelf ook niet helemaal zuiver te zijn.

In deze zesdelige Franse serie, die afgelopen jaar op DVD uit kwam en gebaseerd is op het gelijknamige boek, wordt een serie moorden onderzocht door een agente en een psychiater. In elke moord staat een Griekse mythologie centraal, zoals Icarus of Oedipus. Deze rode draad in het verhaal wordt erg visueel weergegeven: de slachtoffers beelden letterlijk de mythe uit. Zo de minotaurus verbeeld door het hoofd van het slachtoffer te vervangen door een stierenkop. Hoewel de moorden an sich best gruwelijk zijn, is de serie verder vrij van bloederige scènes en draait het voornamelijk om Mathias Freire.

passenger4-b

De opbouw van het verhaal lijkt sterk op bestaande Europese politieseries zoals het Zweedse The Bridge of The Killing: elke aflevering een aparte zaak, twee personen in de rol van good cop en bad cop, en een iets persoonlijker verhaal dat door de gehele serie loopt. In dit geval is de vrouwelijke agent de bad cop en botst haar karakter flink met die van de psychiater. Zij staat namelijk achter harde feiten, terwijl Freire zijn beslissingen vooral op inlevingsvermogen baseert. Voor Freire krijg je snel sympathie, maar Chatelet houdt een behoorlijk schild voor. Het komt dan ook volledig uit de lucht vallen dat zij iets voor hem gaat voelen. Freire is duidelijk het meest interessante karakter in de serie. Uiteindelijk leren de twee personages van elkaars fouten en vormen zo een sterk duo, ondanks dat de arm der wet het niet altijd eens is met hun handelen. Tot zo ver nog weinig bijzonders dus.

In de derde aflevering komt daar echter verandering in. Als je echt verrast wilt worden, lees dan niet verder, maar om de serie een goede recensie te geven zal er een klein gedeelte gespoild moeten worden. Freire blijkt namelijk zelf te kampen met geheugenverlies, en is onzeker over zijn identiteit. Het verhaal krijgt hier dus een flinke omslag wat het echt een stuk interessanter maakt om naar te kijken. De zoektocht naar de moordenaar maakt plaats voor de zoektocht naar Freire’s identiteit. Of heeft hij er meer mee te maken dan gedacht? Het is wel jammer dat er slecht onderzoek is gedaan naar psychologische feiten: Freire’s methoden als psychiater zijn te betwijfelen en ook de uiteindelijke uitwerking van het geheugenverlies is niet waterdicht.

passenger6

Naast deze draai in het verhaal wordt spanning niet erg sterk opgebouwd. Doordat alles wat je je afvraagt over de serie stap voor stap wordt uitgelegd, zijn er weinig verrassende elementen. Ook wordt je nauwelijks expres op het verkeerde been gezet, en heb je dus weinig verwachtingen die óf bevestigd óf doorbroken kunnen worden. Hoewel de finale wel erg spannend is, blijft de vertelling van het verhaal erg rechttoe rechtaan. En dat is jammer, want uiteindelijk is het verhaal zelf wel complex genoeg en moet je je hoofd er goed bij houden om te begrijpen wat er precies gebeurt.

Stilistisch is er ook wel het een en ander aan te merken op de serie. Ten eerste is de leader, het introfilmpje, gerust saai te noemen. Een animatie van een rood doolhof met de namen van de cast erin, en dat is het. De scènes zijn over het algemeen niet bijzonder in beeld gebracht, op de veelvuldige gebruik van droom sequenties na. In deze vertraagde, over-gesatureerde vage beelden wordt in elke aflevering wel een droombeeld, flashback of dagdroom verbeeld. Op zich niets mis mee, maar het is niet echt een originele manier van vertellen. Al met al is de serie leuk om te zien, maar is het vooral de originaliteit die mist, zowel in het verhaal, in de personages als in de vormgeving. Als we de laatste woorden van de hoofdpersoon mogen geloven komt er sowieso nog een tweede seizoen, want hij daarin zegt hij letterlijk dat zijn zoektocht nog niet voorbij is. Het zou leuk zijn als het thema van de Griekse mythen wordt doorgezet, en op zich is er genoeg ruimte om het personage van Mathias Freire flink uit te werken. De regisseur mag dan wel wat creatiever te werk gaan.

passenger2-b

De DVD zelf mist ook elke vorm van creativiteit. Op elke schijf staan drie afleveringen, die je met of zonder Nederlandse ondertiteling kan bekijken. Er zijn geen extra’s aanwezig, niet eens een verwijzing naar het boek of andere interessante info. Als de IMDb pagina dan ook nog eens helemaal geen informatie biedt over de serie, blijf je als kijker – en recensent – toch erg in het duister tasten over de context van deze Franse serie.

Jim Schulpen
Het maken van een eigen speelfilm was de aanleiding om de opleiding Film- en Televisiewetenschappen te volgen. Nu kijkt hij films uit elke periode, (bijna) elk genre en verschillende series. Een favoriete film is moeilijk te bepalen, maar het werk van Quentin Tarantino of Christopher Nolan doet het altijd goed.