Recensie: The Possession of Hannah Grace

User Rating: 5
Megan Reed herpakt haar leven na een moeilijke periode en begint met haar nieuwe baan in het mortuarium. Ze gaat nachtdiensten draaien, maar tijdens haar eerste nacht gebeuren er heel vreemde dingen nadat het lichaam van Hannah Grace is binnengebracht. Deze film is de zoveelste demonenfilm en weet eigenlijk nergens te verrassen. De personages zijn plat, het verhaal is inspiratieloos en ongeloofwaardig en de ontknoping komt uit het niets. Voor je het in de gaten heb is de film afgelopen. Al met al is de film zeker niet onkijkbaar, er is niet iets dat écht slecht is, maar de film blinkt echt nergens in uit.
5

Rigor mortis

Megan Reed is een oud-agente die kampte met een alcohol- en drugsverslaving na traumatische ervaringen tijdens het uitoefenen van haar beroep bij de politie. Na een moeilijke periode in een afkickkliniek maakt ze een nieuwe start en is ze dankbaar voor haar nieuwe baan in het mortuarium. Ze gaat daar nachtdiensten draaien, maar tijdens haar eerste nacht gaat het al mis: er vinden bizarre voorvallen plaats, die worden veroorzaakt door een kwaadaardige entiteit die is gehuisvest in het stoffelijk overschot van de jonge Hannah Grace.

In de eerste instantie denkt Megan nog dat ze zich van alles inbeeldt of dat de bewaker van dienst haar grappig bedoeld de stuipen op het lijf jaagt. Op een gegeven moment kan ze zichzelf niet meer voor de gek houden en moet ze wel erkennen dat er iets bovennatuurlijks aan de hand is. Ze probeert haar beste vriendin (die in hetzelfde gebouw werkt als zuster in het ziekenhuis), haar ex-vriend en de vriendelijke ambulancebroeder die lijken aflevert bij het mortuarium te overtuigen, maar niemand lijkt overtuigd, totdat het eerste dodelijke slachtoffer valt.

Nederlandse regisseur

Deze film is geregisseerd door Diederik Van Rooijen, die bekend is van onder andere de film Daglicht en de serie Penoza, waarvan hij meer dan de helft van de afleveringen regisseerde. Hij heeft de overstap naar Amerika gemaakt om samen met onervaren schrijver Brian Sieve en een cast met onbekende acteurs een matige, ongeïnspireerde horrorfilm te maken. De film begint goed met een demonenuitdrijving die fout afloopt. Er gebeurt meteen iets onverwachts en de toon is gezet, maar daarna blijkt de film niets meer dan een reeks van voorspelbare gebeurtenissen en platte personages.

De hoofdrol is voor Shay Mitchell, bekend van Pretty Little Liars, die in de huid kruipt van Megan Reeds. Op zich speelt ze een prima rol: redelijk geloofwaardig, niet bang aangelegd en bovenal niet hysterisch. Ook de andere acteurs doen prima hun best en zijn in ieder geval niet vervelend, maar geen van alleen weet indruk te maken. Dat is waarschijnlijk eerder te wijten aan het script dan aan de acteurs. Er wordt eerst nog gesuggereerd dat een van de aanwezigen in het gebouw de vreemde voorvallen veroorzaakt, maar eigenlijk is het al vanaf begin af aan duidelijk dat het ‘gewoon’ een demoon is die op oorlogspad is.

Ongeloofwaardig verhaal

Zulke hoge verwachtingen waren er ook niet voor deze film, maar het is toch altijd jammer als de verrassing uitblijft en de film inderdaad niets meer blijkt te zijn dan een vergeetbare demonenfilm. Overigens speelt de ongeloofwaardigheid ook te parten, want hoe kan het dat een compleet onervaren jonge vrouw in haar eentje een nachtdienst draait of überhaupt wordt aangenomen als assistent lijkschouwer. De man die het sollicitatiegesprek afneemt moet haar zelf nog uitleggen hoe je vingerafdrukken afneemt. De redenen dat zij een baan neemt in het mortuarium en de redenen dat ze wordt aangenomen zijn vergezocht en daarmee dus ook niet geloofwaardig.

Er is een opvallende scène waarbij Megan Reed het lichaam van Hannah Grace probeert op te bergen, maar elke keer als ze deur een stukje verder dichtdoet begint een tafel te trillen. Net zolang tot daar een tray met reageerbuisje vanaf valt en op de grond klettert. Ten eerste vraag je je af wat die reageerbuisjes in het mortuarium doen, maar vooral ongeloofwaardig is de schrikreactie van Megan Reed – of eigenlijk het gebrek er aan. Elk normaal mens zou zich rot schrikken en niet doodkalm de glasscherven gaan opruimen. Dit is slechts een van de voorbeelden waarin de ongeloofwaardigheid voelbaar is, doordat de hoofdpersoon niet erkend dat er iemand (of iets) aanwezig is in het gebouw.

Dit was het?

Voordat je het in de gaten hebt is de film al afgelopen. De hele film lang gebeurt er maar weinig en moet de film vooral spannend zijn door een vrouw die alleen door een mortuarium loopt midden in de nacht terwijl er dingen omvallen, lampen knipperen en elektrische apparaten de geest geven. Als er dan eindelijk een beetje spektakel in de tent komt, blijkt dat het einde al te zijn. Binnen enkele minuten is het bekeken en heb je eigenlijk een ruim uur lang gekeken naar iets dat er eigenlijk niet toe doet.

The Possession of Hannah Grace (Blu-ray)
Score 4.8 van 5 sterren.
€19,99