Verhouding met de media
Een meeslepend verhaal over de onwaarschijnlijke samenwerking tussen de eerste vrouwelijke uitgever van een grote Amerikaanse krant: Katherine Graham, en hoofdredacteur Ben Bradlee van The Washington Post. Ze zijn genoodzaakt alles op alles te zetten in hun strijd tegen de concurrent The New York Times, om als eerste geheime overheidsdocumenten te onthullen die drie decennia en vier Amerikaanse presidenten overspanden. Ze riskeren daarmee niet alleen hun carrière, maar ook hun vrijheid en het voortbestaan van The Washington Post.
Steven Spielberg heeft de regie op zich genomen en deze film snel uit willen brengen. Hij was van mening dat de film nu actueel is omdat president Trump en de media ook overhoop liggen met elkaar. Het filmen begon eind mei en begin november was men al klaar. Vervolgens is Steven Spielberg hard aan de bak gegaan om de film zo snel mogelijk klaar te krijgen. Het gevolg is dat de film op 14 december voor het eerst vertoond werd, en daarmee dus ook net op tijd om in te zenden voor een Oscarnominatie. En met succes! De film is namelijk genomineerd voor beste film.
Pentagon Papers
In The Post draait het er vooral om, om al dan niet de waarheid te publiceren. De Vietnamoorlog verdiende geen schoonheidsprijs: de Verenigde Staten had eerst een adviserende rol in deze oorlog, die langzaam overging in materiële ondersteuning en vervolgens zelfs grondtroepen inzetten. Het resultaat was dat men zich noodgedwongen moest terugtrekken omdat de geldkraan werd dichtgedraaid. De Vietnamoorlog is dan ook een smet op de reputatie van de Verenigde Staten. In de film komt The New York Times aan een geheim rapport waaruit blijkt dat vier presidenten gelogen hebben tegen het Amerikaans congres om zo de oorlog goed te praten. The New York Times publiceert een deel van het geheime rapport en dat wordt ze niet in dank afgenomen; het is zelfs zo erg dat het Witte Huis naar de rechter stapt omdat het geheime documenten zijn die niet openbaar gemaakt mogen worden. Het slechtlopende nieuwsblad The Washington Post loopt achter de feiten aan, tot zij ook het geheime rapport in bezit krijgen. Wat volgt is een interne strijd over het wel of niet plaatsen van dit rapport in hun krant.
The Post bestaat uit een indrukwekkende cast. Zo speelt Meryl Streep de rol van Katharine Graham, de eigenaresse van The Washington Post. Ze heeft met haar rol veel indruk achtergelaten bij Academy of Motion Picture Arts and Sciences. Zij is namelijk genomineerd voor een Oscar voor beste actrice in een hoofdrol. Toch is haar rol in The Post niet zo groot als je zou denken. Ze heeft als Katharine Graham recentelijk het bedrijf overgenomen omdat haar man zelfmoord heeft gepleegd. Het bestuur twijfelt aan haar kunde en dat wordt er niet beter op als ze voor de keuze staat om wel of niet de Vietnampapers te publiceren. Toch voelt haar rol erg minimalistisch aan en zit er maar bar weinig diepgang in haar karakter. De Oscarnominatie is daarmee erg dubieus. Een belangrijkere rol is weggelegd voor Tom Hanks. Hij speelt de rol van Ben Bradlee, hoofdredacteur van The Washington Post, en moet proberen het bestuur en Katharine te overtuigen om hem het geheime rapport te laten plaatsen. Het is eigenlijk raar dat Tom Hanks dan juist niet genomineerd is, terwijl hij de film moet dragen. Zijn rol biedt voldoende diepgang en neemt je ook mee in het verhaal.
The Post vs. Spotlight
Met een Oscarnominatie op zak zou je denken dat The Post een indrukwekkend verhaal kent. En ja, dat heeft het ook wel, mits je in de Verenigde Staten woont of bekend bent met de geschiedenis van de Vietnamoorlog. Het is een spannend verhaal en het neemt je ook mee in de strijd met wat je als media wel of niet kunt plaatsen. Het is niet de eerste keer dat een film als The Post met een dergelijk thema komt. In 2015 kwam namelijk Spotlight uit, een film over een krant die onderzoek deed naar het kindermisbruik in de kerk, en de gevolgen daarvan. Deze film werd ook genomineerd voor beste film en won ook die Oscar. Het verschil tussen beide is dat het journalistieke aspect beter naar voren komt bij Spotlight. In The Post komt het minder goed uit de verf en daarmee is The Post gewoon minder goed dan dat er gesuggereerd wordt. De focus ligt in de film erg op de rol die Katharine Graham toen gespeeld heeft, terwijl je als kijker juist het gevoel krijgt dat haar rol bij de openbaring maar minimaal is.
€22,99
Op voorraad. Voor 23:59 besteld, morgen in huis
Gratis verzending!