Recensie: The Racer

The Racer is een goede film met een mooi verhaal en een verassend einde. Het is een film van Kieron J. Walsh. Mooie beelden en een prachtige filmomgeving. Deze film brengt je weer helemaal terug naar 1998. Wat deze film speciaal maakt is dat het je meteen terug de tijd in neemt. Ook is het mooi om te zien hoe het eigenlijk backstage werkt met de wielrensport.
8.5

Kieron Walsh

De regisseur van deze film is Kieron J. Walsh. Deze man heeft werkelijk waar een topfilm neergezet. Hij heeft al veel films geregisseerd en kan deze nu toevoegen aan zijn lijst. Kieron is 51 jaar oud en komt uit Ierland. Hier is de film ook opgenomen en speelt het verhaal zich af. Kieron heeft gestudeerd aan de kunstacademie voordat hij naar de filmregisseur-academie ging: The Royal College of Art in London.

bron: Cyclist

Verhaal

Het verhaal begint met Dom Chabol die zwetend op de oefenfiets zit. Later wordt bekend dat dit is vanwege zijn dopinggebruik. Dom zit bij een team die niet onbekend is met het gele shirt, dit shirt is voor de winnaar van de etappe. Chabol is een knecht en moet het team onderhouden in de race, en moet voornamelijk voor de kopman rijden. De kopman hoeft minder energie te gebruiken hierdoor, omdat hij geen tegenwind heeft. Bij de laatste sprint is het de bedoeling dat de knecht aan de kant gaat zodat de kopman als eerste kan finishen. Dom is erg goed hierin en doet het al vele jaren. Alleen heeft hij nog nooit een etappe gewonnen, omdat dit de bedoeling is van een knecht; die mag niet winnen. Toch is het een droom van Dom om een keer het gele shirt te mogen dragen.

De Tour start in Dublin in 1998 en alle deelnemers zitten in deze tijd aan de doping. Hierdoor moet Dom ook midden in de nacht opstaan om zijn hartslag weer omhoog te krijgen door te fietsen, dit gaat omlaag door de doping. Dom is hier ook al bijna 39 en zijn contract loopt af na dit seizoen. Maar nog voor de Tour begint zijn er al problemen. Zo wordt Dom ziek en wil een dokter. Deze dokter helpt hem en ze beginnen met zijn tweeën een romance op te bouwen.

In deze film kijk je mee met de Tour, maar ook achter de schermen ervan.

Acteurs

De 4 grote acteurs zijn: Matteo Simoni, Louis Talpe, Iain Glen en Tara Lee.

Louis Talpe is geboren op 22 mei 1981, in Kortemark België. Talpe is bekend geworden met zijn rol als mega Toby. Daarna heeft hij in Goede Tijden, Slechte Tijden gespeeld. Kort daarna speelde Louis ook mee in Verliefd op Ibiza.
In deze film heeft hij de hoofdrol als Dom Chabol, de meesterknecht, of zoals ze het in de film noemen: de Domestiques.

Matteo Simoni is geboren op  3 september 1987, ook in België in het plaatsje Hasselt. Matteo heeft een Italiaanse achtergrond, wat hem erg hielp in deze rol. Simoni speelt in deze film de rol van Lupo Marino, de kopman.

Iain Glen is geboren op 24 juni 1961, in Schotland in de plaats Edinburgh. Iain brak in 1990 door met de film Silent Scream. Jaren later kreeg hij een rol in de grote tv serie Game of Thrones. In deze serie had hij de rol van Jorah Mormont. In deze film speelt hij als Sonny, ik kon zijn rol niet goed opmaken. Dit omdat ik niet goed ben met deze sport, volgens mij had hij de rol als persoonlijke trainer en teammanager van het team waar Dom Chabol in zit.

Tara Lee is geboren in Ierland, in Dublin, op 8 november 1994. Ze speelt dokter bij de Tour de France in het jaar waar de film over gaat, 1998. De actrice speelt een buitenstaande dokter, dus niet de teamdokter. Ze wordt erbij geroepen vanwege ziekteverschijnselen bij Dom Chabol.

bron: The Guardian

Kwaliteit

Deze film scoort meteen hoge ogen. Dit is te merken omdat dit een titel is die waarschijnlijk lang zal blijven hangen. Andere films waarbij dit ook het geval is (en die goed scoren) zijn bijvoorbeeld Ford v Ferrari of Bohemian Rhapsody. Ook zet de film aan tot nadenken: Had het anders kunnen zijn gelopen en hoe zat het überhaupt in die tijd? De camerabeelden zijn mooi, en er is goed gebruik gemaakt van het prachtige Ierse landschap. De conclusie is dat het een goede film is. Een beetje romantiek met wat sport, en heel veel drama. Het is een geschikte film voor een goede filmavond. Ook als je niet van deze sport houdt is het een leuke en interessante film. Het kan je zelfs misschien interesseren om zelf te gaan wielrennen.
The Racer (Blu-ray)
The Racer (Blu-ray)
Het verhaal rondom de Belgische renner Dom Chabol