Recensie: The Serpent

The Serpent volgt het verhaal van seriemoordenaar Charles Sobhraj vanaf 1975. Dankzij het speurwerk van een Nederlandse diplomaat, Herman Knippenberg, werd hij uiteindelijk opgepakt en veroordeeld voor een reeks moorden. Het is voor het eerst dat er een grote productie op touw is gezet om dit verhaal te delen met de wereld. Wat volgt is een miniserie waarbij je acht afleveringen lang gekluisterd aan de buis zit en wilt weten hoe het verhaal precies gaat aflopen. Billy Howle als Knippenberg en Tahar Rahim als Charles Sobhraj zorgen voor een heerlijk kat-en-muis-spel. Een must-see!
9

The Serpent

The Serpent, dat was een van de bijnamen van Charles Sobhraj. Tussen 1975 en 1976 vermoordde hij verschillende Westerse jongeren in Zuid-Azië op de Hippie Route. Hij drogeerde ze, stal hun paspoorten en vermoordde zijn slachtoffers ook uiteindelijk. Met deze paspoorten wist hij in die jaren door verschillende landen te reizen onder valse namen samen met zijn vriendin Marie-Andrée Leclerc. Hij heeft jaren zijn gang kunnen gaan omdat de politie in Bangkok weinig aandacht schonk aan de toeristen omdat zij vaak onder invloed waren van drugs. Het komt pas aan het licht wanneer een Nederlandse diplomaat, Herman Knippenberg, zich inzet voor twee Nederlandse toeristen die vermist zijn. Uiteindelijk worden zij vermoord gevonden en besluit Knipperberg zich in te zetten voor deze twee slachteroffers.

Het bovenstaande verhaal is een verhaal waar wij in Nederland maar weinig weet van hebben. De meesten die deze serie gaan kijken zullen dan ook nog nooit van het verhaal gehoord hebben, of heel misschien wel vanwege interviews hierover. Het maken van deze serie zal geen gemakkelijke opgave geweest zijn. Zo zorgde het coronavirus bijvoorbeeld voor oponthoud. Vanwege de reisrestricties werden een aantal scènes opgenomen in Engeland. Uiteindelijk kwam de serie eerst beschikbaar voor de Engelsen op de BBC en mocht Netflix begin deze maand de serie internationaal lanceren.

The Serpent

Verschillende regisseurs

The Serpent is geregisseerd door twee verschillende regisseurs: de Vlaming Hans Herbots en de Engelse Tom Shankland. Herbots heeft veelal Vlaamse en Nederlandse producties op zijn naam staan zoals Flikken Gent en Als de dijken breken. De laatste jaren is hij vooral internationaal aan de weg aan het timmeren als het gaat om het regisseren van films en televisieseries. Voor The Serpent neemt hij vier afleveringen voor zijn rekening. De andere vier afleveringen worden door Shankland geregisseerd. Shankland nam o.a. de regie op zich van de televisieserie Les Misérables en mocht hij drie afleveringen van House of Cards regisseren.

Naast twee regisseurs zijn er ook twee scriptschrijvers aangehaakt bij The Serpent: Richard Warlow en Toby Finlay. Aan de hand van wat al bekend was en het archief van Knippenberg is er een script geschreven. Het idee kwam zelfs in 2013 al toen regisseur Shankland aan Warlow voorstelde om een script te schrijven. Vanaf dat moment is Warlow gaan nadenken over hoe het verhaal in elkaar kan steken. Warlow is o.a. de kracht achter de televisieserie Ripper Street. Finlay is zeker geen onbekende van Warlow, want ook hij schreef een paar afleveringen voor Ripper Street. Daarnaast heeft hij het script voor de film Dorian Gray geschreven.

The Serpent

Ongelooflijk verhaal

Zoals gezegd draait dit verhaal om de moorden die zijn gepleegd door Charles Sobhraj. Toch hebben de makers het verhaal niet centraal willen stellen rond deze persoon. De focus van het verhaal ligt uiteindelijk op de Nederlander Herman Knippenberg die er alles aan gedaan heeft om Charles Sobhraj te kunnen pakken. Dit tot frustratie van zijn eigen ambassadeur die er niets mee te maken wilde hebben. Maar om het verhaal compleet te vertellen moet je wel weten wat er zich heeft afgespeeld. En daarmee wordt toch ook indirect het verhaal verteld van Charles Sobhraj en zijn vriendin. Hij heeft in totaal twaalf moorden gepleegd en zijn hoogmoed zorgde er uiteindelijk voor dat hij opgepakt werd. Na zijn vrijlating bleef hij geheimzinnig doen over de gepleegde moorden in diverse Franse interviews, waar hij veel geld voor kreeg.

En dat vat Charles Sobhraj heel mooi samen: hoogmoedig en de grens opzoeken van wat hij kan maken. De serie zelf begint met een fragment uit een beladen interview waar hem gevraagd wordt naar de moorden. Wat volgt is het verhaal van zijn kennismaking met de Nederlanders Willem Bloem en Helena Dekker en hoe hij hen drogeerde, waardoor het balletje aan het rollen kwam. Vanaf dat punt komt de Nederlandse diplomaat Herman Knippenberg in beeld en volgen we de vele jaren die leidden tot de opsluiting van Charles Sobhraj.

The Serpent paspoort

Wisselende periodes

Een ongelooflijk verhaal, dat kun je wel stellen. Toch is de opbouw van het verhaal niet altijd even makkelijk te volgen, deze vliegt namelijk soms van de ene periode naar de andere. Dit doen de makers voornamelijk om een duidelijker beeld te geven van Charles Sobhraj, maar hierdoor komt het soms rommelig over. Met name bij de eerste aflevering zul je hier wat moeite mee kunnen hebben. Wanneer je naar de tweede aflevering gaat, gaat het verhaal echt helemaal los. De spanning is dan om te snijden en als kijker wil je ook steeds meer te weten komen.

Er gebeuren dingen waarbij je denkt dat deze gewoon niet kunnen. Zo zal het je verbazen hoe makkelijk het destijds was om paspoorten te vervalsen. Maar niet alleen vervalsing, ook corruptie speelt een grote rol in waarom Charles Sobhraj zo lang vrij heeft kunnen rondlopen. Alles komt aan het licht in deze serie en dat zorgt alleen maar voor meer verbazing bij jou als kijker.

The Serpent forging passport

Juist gekozen

De cast is ook zeker juist gekozen voor deze serie. Een puntje van kritiek, maar als je dan een Nederlands personage hebt, kies dan ook voor een Nederlandse acteur. Voor The Serpent is gekozen voor de Engelse Billy Howle. Hij heeft nog niet heel veel producties op zijn naam staan. Toch staan er een aantal op die indrukwekkend zijn, zoals het spelen van Rey’s vader in Star Wars The Rise of Skywalker en niet te vergeten de rol van Edward, prince of Wales in de film Outlaw King. Toch speelt hij de rol van Knippenberg erg fantastisch. De waanzin die hem drijft tot het vinden van Charles Sobhraj spat van het scherm. Complimenten voor het feit dat hij ook probeert om Nederlands te praten tijdens deze serie. Gelukkig is er wel Nederlandse ondertiteling beschikbaar zodat je ook weet wat hij zegt.

Andere rollen die zeker niet onbelicht mogen blijven zijn toch wel Charles Sobhraj, die gespeeld wordt door Tahar Rahim. Hij speelt de rol van Charles echt perfect. De gelijkenissen zijn ook niet te onderscheiden van elkaar. De manier waarop hij deze seriemoordenaar charmant over weet te brengen is gewoon best eng. Het feit dat hij dit ook een hele serie weet vol te houden maakt dat van hem wel een personage waar je van gecharmeerd wordt. Iets wat Charles Sobhraj ook voor elkaar kreeg bij zijn slachtoffers. Jenna Coleman speelt de rol van Marie-Andrée Leclerc. De vriendin en rechterhand van Charles Sobhraj. Ook haar rol wordt ontzettend goed neergezet. Zij heeft met Rahim een geweldige chemie en daardoor geloof je ook echt in dit duo.

On the Trail of the Serpent
On the Trail of the Serpent
The True Story of the Killer who inspired a hit TV drama