Recensie: The Walk

Waar je vooraf zou denken dat The Walk niet veel interessants te bieden heeft, blijkt dat achteraf gelukkig niet waar. De autobiografische film over de droom van Philippe Petit is visueel gezien een meesterwerk en kan in twee delen worden gesplitst. De ontwikkeling van de droom in Parijs en de realisatie van die droom in New York. Joseph Gordon-Levitt heeft zich goed voorbereid in zijn rol, als koorddanser Petit. Naast het Franse accent heeft de acteur ook daadwerkelijk leren koorddansen en draagt hij de film op sublieme wijze. De film is met 123 minuten vrij lang en het eerste deel kan soms ook wat langdradig zijn. Echter maakt het tweede deel met het moment suprême alles goed.
7.5

Fransman Philippe Petit is koorddanser, een artiest die het onmogelijk mogelijk maakt. Van jongs af aan is hij bezig met het amuseren van mensen door te jongleren, op zijn eenwieler te fietsen en uiteraard door te balanceren op een koord. Om beter te worden heeft hij hulp nodig. Hij komt terecht bij Papa Rudy, de koorddanser van het plaatselijke circus. Papa Rudy leert Philippe de kneepjes van het vak, maar Philippe wil meer. Vanaf het moment dat hij een artikel leest over de bouw van het World Trade Center, is het zijn droom om de 42 meter tussen deze torens te overbruggen, op ruim 330 meter hoogte. Om zijn droom te realiseren stelt hij een team samen en gaat Philippe naar New York.

Naar het autobiografische boek To Read the Clouds van Philippe Petit komt de film The Walk. Regisseur van deze film is Robert Zemeckis, die ook meegeschreven heeft aan het verhaal zelf en onder andere bekend is van de Back tot the Future-films. In de hoofdrol zien we Joseph Gordon-Levitt, die in de huid kruipt van de Franse koorddanser Philippe Petit. Zodra hij zijn eerste zin zegt, hoor je in hoeverre Levitt zijn personage probeert te imiteren met zijn Franse accent. Een ander grote acteur die we in de film tegenkomen is Ben Kingsley als Papa Rudy, Philippe’s mentor en tevens koorddanser bij een plaatselijk circus. Echter heeft Kingsley een kleinere rol dan dat je zou verwachten. Charlotte Le Bon speelt straatartieste Annie, Philippe’s vriendin en de vrouw die Philippe helpt bij het verwezenlijken van zijn droom. Wanneer de twee elkaar ontmoeten, is er meteen een chemie tussen beiden. Het is daarom niet gek dat zij een groot aandeel heeft in Philippe’s missie. The Walk 2

Maar om zijn droom te kunnen vervullen heeft Philippe een team nodig. Van zijn mentor Papa Rudy leert hij de kneepjes van het vak: hoe span je bijvoorbeeld een goede kabel op 330 meter hoogte? Annie is er voor de emotionele kant om er voor te zorgen dat Philippe bij zijn positieven blijft en vooral niet gaat twijfelen. Daarnaast bestaat het team uit een goede vriend die voor de foto’s moet zorgen en een jongeman die hoogtevrees heeft. Eenmaal in New York komen hier de praatjesmaker, de Inside Man – degene die toegang heeft tot het WTC – en twee hippies bij. Van de hippies is het serieus de vraag waarom deze bij het team komen, want wat is hun toegevoegde waarde? Uiteraard heeft Levitt als Philippe Petit de meeste screentime, die ook nog eens de hele film aan elkaar praat vanaf het Vrijheidsbeeld. Het is zijn levensverhaal van hoe een droom zich ontwikkelt en hoe deze in vervulling gaat.

De film is in twee delen op te splitsen. Het eerste deel speelt zich af in Parijs en laat een Philippe zien die een grote interesse ontwikkelt voor het World Trade Center dat dan nog in aanbouw is. Hij is dan al redelijk ontwikkeld als koorddanser, maar wilt meer. De eerste illegale stunt is een koord spannen tussen de torens van het Notre Dame en de tweede wordt dus een 42 meter lange kabel tussen de noord- en zuidtoren van het WTC. Dit eerste deel kan wat langdradig overkomen, maar het tweede deel is gelukkig een stuk meeslepender. Dit deel begint wanneer Philippe en zijn vrienden in New York aankomen. Eenmaal in New York bereiden ze de missie voor en breiden ze hun crew uit. Alles is in detail uitgewerkt door zorgvuldige observaties: hoe en wanneer komt Philippe het WTC in? En nog belangrijke, wat is de dag waarop zijn droom in vervulling gaat? the walk crew

Wie dacht dat The Walk een saaie film zou zijn komt gelukkig toch bedrogen uit. De ‘walk’ zelf, het moment suprême dat Petit op het koord staat en de 42 meter lange tocht af legt, is relatief kort, maar het is zeker een magisch moment. De wereld lijkt even stil te staan en het is bijna een moment van zen. Bovendien zijn de beelden die hoogtevrees gevoelig zijn prachtig en is het visueel gezien een absoluut meesterwerk. Het moment dat de politie de daken van de torens opkomt om Philippe van het koord te halen is vrij grappig, want denk maar niet dat de politie achter Philippe aan gaat als hij zich op het koord omdraait. Het enige wat ze kunnen doen is wachten totdat de koorddanser op eigen beweging een van de torens bereikt. Op honderden meters afstand wordt hij vanaf de grond toegejuicht door zijn vrienden en vele toeschouwers die hem als held zien. De politie kan dan ook weinig doen dan hem een ‘straf’ op te leggen. De extra’s op de blu-ray laten naast een paar verwijderde scènes zien in hoeverre Joseph Gordon-Levitt zich op zijn rol heeft voorbereid door met de echte Philippe Petit in zee te gaan. Een ander interessante extra is de invulling van de visuele effecten.