Recensie: Thor Ragnarok

Thor Ragnarok is dé flitsende nieuwe blikvanger van het Marvel Cinematic Universe. In het derde deel van de Thor serie ontwikkelt zowel het personage Thor, als de stijl van de reeks zich op een positieve manier. Weinig andere Marvel films werkten zoveel op de lachspieren, zonder daarbij spanning in te leveren. Het zorgt voor een frisse combinatie en een extreem vermakelijke bioscoopbeleving. Ga deze film dan ook zeker op het grote scherm kijken!
9

Superheldenfilms zijn nog altijd ongekend populair. Deze hype begon een tijd geleden toen Marvel besloot een Cinematic Universe te beginnen. Alle films die hierbij hoorden, speelden zich af in dezelfde wereld. De avonturen van de ene superheld konden ineens invloed hebben op de avonturen van een andere held. Het belangrijkste voorbeeld hiervan zijn de Avengers films, waarin grote helden als Captain America, Iron Man, Thor en de Hulk een superteam vormden. De spannende verhalen, gecombineerd met een gezonde dosis humor, maakten de eerste twee fases van Marvel’s gigantische project een groot succes. Alles liep op rolletjes en het leek erop dat de studio op dezelfde manier verder zou gaan. Met het uitbrengen van Thor Ragnarok is de derde fase van Marvel’s Cinematic Universe bijna halverwege en als we de balans opmaken, lijkt iets wonderbaarlijks te zijn gebeurd. Op een cruciaal moment waar superheldenvermoeidheid had kunnen toeslaan, lijkt Marvel er een tandje bij te zetten. Het niveau gaat omhoog.

De derde fase van Marvel’s Cinematic Universe begon bij Captain America: Civil War. Sindsdien hebben we kennis gemaakt met Dr. Strange, zijn de Guardians of the Galaxy teruggekeerd en heeft ook de nieuwe Spiderman zijn eigen film gekregen. Stuk voor stuk waren dit sterke producties, maar met Thor Ragnarok bewijst de studio dat ze de lat hoger legt in de aanloop naar de grote climax van Infinity War. De film bouwt verder op de reeds ingezette weg en het universum dat Marvel de afgelopen jaren heeft opgebouwd, biedt de producenten extra mogelijkheden. Net als bij Spiderman Homecoming, waar Robert Downey Jr. in zijn rol van Iron Man wat extra flair aan de film gaf, benut Thor Ragnarok ten volle het universum waarin de film zich afspeeld. Zoals in de trailer te zien was, komt dondergod Thor in zijn nieuwste avontuur een oude bekende tegen. Zo krijgen de twee Avengers die afwezig waren in Civil War hun eigen duo-avontuur.

Dit pakt meteen goed uit. De interactie tussen Thor en de Hulk is een van de belangrijke factoren waardoor deze titel zoveel beter is dan haar voorgangers. Het vleugje fanservice helpt de film naar een hoger niveau voor liefhebbers van het Marvel Cinematic Universe. Het is dan ook deze opgebouwde geschiedenis, met de relaties en referenties die daarbij horen, die de Marvel films van de afgelopen tijd een kleine boost geven. Investeren blijkt te lonen. Voeg daar nog aan toe dat Thor Ragnarok in een ander sausje is gegoten dan de eerste twee edities en het voelt voor de kijker bijna als de eerste film van een reeks in plaats van de voortzetting van een reeds bestaande franchise. Acteur Chris Hemsworth gaf op afgelopen Comic Con al aan dat dit voor hem een vereiste was. Een derde Thor zag hij niet zitten, tenzij de franchise wat andere mogelijkheden zou gaan ontdekken en een andere kant van het personage zou laten zien. Dit is zeker gelukt. Thor Ragnarok is wat sneller, humoristischer en flitsender dan haar voorgangers en zit qua stijl ergens tussen de eerdere Thor films en de Guardians of the Galaxy films in.

Dat het tempo bij Ragnarok hoog ligt, merk je meteen. De film begint met Thor die opgesloten zit in een kooi. Geen rustige opbouw of even opnieuw kennis maken met het personage – gaan met die banaan. Wat dat betreft schiet de film uit de startblokken met een hoog niveau spanning en humor. Nog geen twee minuten na de opening en je zit al volledig in de film. Het is tekenend voor het vertrouwen dat Marvel films op het moment uitstralen. Ze gaan ervan uit dat de kijker op de hoogte is van Thor en zijn avonturen en wie dat niet is moet het gaandeweg maar leren. Dit zorgt echter wel dat het lastig wordt om in deze review de premise van de film uit te leggen zonder meteen te spoilen. Zelfs de trailers hielden bepaalde details hiervan redelijk goed verborgen. Het komt er in grote lijnen op neer dat Thor’s thuis Asgard in gevaar komt, omdat de godin van de dood besluit om een bezoekje te brengen. Per ongeluk komt Thor terecht op een andere, ver afgelegen planeet. Hij moet zo snel mogelijk terug naar Asgard, maar ontsnappen blijkt nog niet zo eenvoudig als je wordt vastgehouden om als gladiator te dienen.

Meer zullen we niet verklappen en helaas blijft er dan weinig anders over dan iedereen met een greintje interesse in superhelden te vertellen dat dit een film is die veel harten zal veroveren en de hype voor Avengers: Infinity War alleen maar zal vergroten. Als deze stijgende lijn kan worden voortgezet, staat fans van superhelden franchises nog veel moois te wachten in de komende jaren.

Mark Zwartkruis
Mark schrijft al jaren graag en geniet ook altijd van games, films en televisie. Bij Play Watch Read focust hij zich vooral op de games en dat doet hij met veel plezier.