Recensie: Thunder Force

Thunder Force forceert je te kijken naar twee oud-vriendinnen op leeftijd die samen een superheld worden. Wat volgt is een clichématig verhaal dat vooral dieptepunten kent met hier en daar een positieve uitschieter. De humor is erg flauw en dit trekt ook door naar de drama. Melissa McCarthy en Pom Klementieff weten te schitteren waar Octavia Spencer vooral leeg aanvoelt in deze film. Geen heel slechte film, maar vooral vermakelijk als je niets anders meer te kijken hebt op Netflix.
5

Thunder Force

Superheldenfilms, het is een beetje stil op dat gebied. De bioscopen zijn nog steeds dicht en dus is de mensheid aangewezen op streamingdiensten zoals Netflix. Gelukkig zitten ze bij Netflix niet stil, want afgelopen vrijdag kwam er weer eens een superheldenfilm uit! In Thunder Force volgen we twee vrouwen die al aardig op leeftijd zijn, maar toch de wereld een betere plek willen maken. Maar hoe komen ze daar nu bij?

De film is geregisseerd door Ben Falcone, die zelf ook een rol speelt in deze film. Hij was als kleine jongen al fan van superhelden en toen hij naar zijn werk liep had hij een ingeving: ik moet een superheldenfilm gaan maken en moet dit idee pitchen bij mijn vrouw. Zijn vrouw is niemand minder dan actrice Melissa McCarthy. Zij zag het idee wel zitten en vervolgens gingen zij verder zoeken. Uiteindelijk komen ze bij actrice Octavia Spencer, die tevens al meer dan twintig jaar bevriend is met dit stel. Octavia zei ja en dus mocht Ben Falcone aan de slag met Thunder Force. Hij heeft al eerdere films geregisseerd en die waren allemaal ook samen met zijn vrouw.

Thunder Force

Superhelden

Het verhaal van Thunder Force is best cliché eigenlijk. Vanwege een of andere straling hebben een aantal mensen speciale krachten gekregen. Deze mensen worden vervolgens miscreants genoemd en hebben niet het goede voor. Bij een aanval door een miscreant worden de ouders van Emily Stanton (Octavia Spencer) vermoord. Zij zet alles op alles om een formule te ontwikkelen waardoor zij een superheld kan worden om de miscreants te lijf te gaan. Zij komt haar jongere jaren vooral door door de vriendschap met Lydia Berman (Melissa McCarthy). Echter zijn beide zo verschillend dat de vriendschap kapot gaat en komen ze elkaar vele jaren later weer tegen bij een reünie.

Wanneer Lydia op bezoek gaat, gaat het volledig fout. Wat volgt is dat Lydia en Emily een behandeling starten om superhelden te worden. Ze moeten niet alleen intensief gaan samenwerken, maar ook de vriendschap herstellen die jaren geleden kapot is gegaan. En als dat nog niet genoeg is, moeten ze het opnemen tegen iemand die burgemeester wil worden, maar ook de leider is van de miscreants. Suit up, girls!

Thunder Force

Erg zwak

Zoals gezegd is het best een clichématig verhaal. En dat hoeft niet zo erg te zijn, want vaak kunnen goede actrices dat ook best dragen. Waar het alleen de fout in gaat is de humor. Het is erg flauw en het moet je ook liggen. Ook is de opbouw in de film erg geforceerd met flauwe grappen. De serieuze momenten, waarbij de dames werken aan hun vriendschap, lijken soms zelfs een grote grap te zijn. Best jammer, want dit element is zo belangrijk in het verhaal. Het is niet zo dat het verhaal alleen maar slechte elementen kent. Ben Falcone weet precies hoe het eruit moet zien voor het publiek. Lydia en Emily zijn immers al wat op leeftijd en dragen de nodige kilo’s met zich mee. Wanneer beide dames in een krappe Lamborghini stappen en eruit moeten komen zorgt dat voor hilariteit.

Een superheldenfilm moet ook een goede superschurk hebben. In dit geval is gekozen voor Bobby Cannavale als William “The King” Stevens. Het stomme is alleen dat hij vooral eruit ziet als iemand van de maffia, maar te weinig aan bod komt in het verhaal. De echte schurk is toch wel actrice Pom Klementieff als Laser. Zij beaamt precies wat een goede schurk moet zijn en haar optreden is dan ook zeker een van de hoogtepunten in het verhaal.

Goede acteurs redden niet altijd alles

Hoe goed de acteurs ook zijn, zij weten het verhaal niet altijd te redden. Pom Klementieff is zoals gezegd als Laser wel echt een verademing en daar is zeker niets slechts over te zeggen. Melissa McCarthy heeft ook zeker haar momenten, waar zij erg grappig is. Van het duo is zij als Lydia wel de meest leuke om naar te kijken. Maar wie Melissa McCarthy kent, weet dat zij ook een beest is als het gaat om komedie en dat het daar vaak niet fout kan gaan. Waar het wel fout gaat is bij onder andere Octavia Spencer. Als Emily speelt zij de slimme van het duo en dat lukt haar aardig. Het probleem zit hem voornamelijk in dat het over het algemeen een komediefilm is en daar schittert zij gewoon minder in. Wel is te zien op het scherm dat de twee elkaar al twintig jaar goed kennen, want de chemie is er wel, maar het werkt gewoon niet voor deze film.

Is daarmee Thunder Force een geflopte superheldenfilm? Als je voorbij de humor kunt kijken, dan heb je hier een vermakelijke film aan voor op een druilige zondagmiddag. Verwacht er alleen niet teveel van, want dan kom je gewoon thuis van een koude kermis.