Recensie: Time Freak

Als zijn vriendin het uitmaakt, verzint natuurkunde student Stillman een manier om terug te reizen in de tijd om dit te voorkomen. Dit zorgt voor de nodige komische en romantische momenten die de film erg vermakelijk maken. Het verhaal is vrij simpel, maar de goed getimede grappen en het solide acteerwerk van Asa Butterfield, Sophie Turner en Skyler Gisondo zorgen ervoor dat de film toch boeiend en vermakelijk blijft.
7

Alles voor de liefde

Stillman is een erg talentvolle natuurkunde student, maar op sociaal gebied is hij soms een beetje onhandig. Toch weet Stillman een prachtige vriendin aan de haak te slaan waar hij hopeloos verliefd op is. De relatie met Debbie gaat een tijdje erg goed, maar dan maakt ze het onverwachts uit. Voor Stillman komt dit als een enorme klap en hij wil er alles aan doen om haar terug te krijgen. Sterker nog, hij doet er alles aan om haar terug te krijgen. In zijn verdriet bedenkt hij namelijk de oplossing om door de tijd te kunnen reizen en bouwt hij een heuse tijdmachine.

Samen met zijn beste vriend Evan gaat hij vervolgens terug in de tijd om te voorkomen dat Debbie de relatie uit zal maken. Om dit te voorkomen heeft Stillman de belangrijkste momenten uit hun relatie genoteerd waarop hij het gevoel heeft dat hij een fout heeft gemaakt. Hij gaat terug in de tijd om dezelfde situatie over te doen, maar dan beter. Zal het hem lukken om al zijn onhandige fouten goed te maken en te voorkomen dat Debbie het uitmaakt? Stillman doet in ieder geval zijn uiterste best.

Romantische komedie

Dat de liefde centraal staat dat mag duidelijk zijn na de bovenstaande tekst, maar behalve romantiek kent Time Freak ook de nodige komedie. Die komische momenten komen vooral van wingman Dave, die zijn best doet om zijn vriend te ondersteunen, maar ondertussen ook zelf zijn leven wil beteren nu hij terug kan in de tijd. Over het algemeen kent de film een paar momenten die zeker hilarisch te noemen zijn en daarnaast genoeg momenten die een gniffel teweegbrengen. Wat het komediegedeelte betreft zit het dus wel goed in de film.

Bij romantiek gaat het echter niet zo zeer om wat er gezegd en gedaan wordt, maar vooral ook om de chemie. Meestal is die chemie vrij constant en valt er duidelijk te zeggen of deze wel of niet goed is, maar bij Stillman en Debbie is deze juist vrij wisselend. Over het algemeen lijkt de chemie zeker aanwezig en de liefde spat soms van het scherm, maar op andere momenten komt de relatie toch een beetje nep over. Dit komt misschien vooral doordat Asa Butterfield, de acteur die Stillman speelt, er zo veel jonger en onvolwassener uitziet dan zijn tegenspeelster Sophie Turner.

The good and the bad

Over het algemeen is Time freak een aangename film om te kijken. De film is grappig, romantisch en geeft een heerlijk feel-good gevoel. Het acteerwerk van de drie hoofdrolspelers (Asa Butterfield, Sophie Turner en Skyler Gisondo) is solide en er valt weinig op aan te merken. Erg bijzonder is de film echter niet te noemen. Hoewel het idee leuk is, blijft de film vrij simpel en kent deze ook de nodige opmerkelijke en soms ongeloofwaardige puntjes. Verder is de tijdsduur van de film ook net iets te lang.

Op ongeveer tweederde van de film komt er een moment dat je als kijker denkt dat deze afgelopen is, maar dan blijkt opeens dat dit nog niet het geval is. Opnieuw begint er een deel van het verhaal, dat eigenlijk niet echt nodig is en aanvoelt als tijdsopvulling. Dat is jammer want verder weet de film dus eigenlijk wel prima te vermaken. Met als doelgroep toch een wat jonger publiek is deze productie uiteindelijk niet direct een must-see, maar toch zeker geschikt voor een avondje luchtig vermaak.