Recensie: Trainwreck

Trainwreck is een film die vooral in het begin een echte komedie is, maar daarna plotseling verandert in een echte romantische komedie. Fans van Amy Schumer zullen deze film waarschijnlijk zeer kunnen waarderen en ook basketbalfans kunnen hun hart ophalen. Judd Apatow heeft met deze film weer bewezen dat hij nog prima komedies kan maken, en Amy zelf debuteert verrassend goed in haar zelfgeschreven film. Ze laat zien dat ze zeker een actrice is waar we in de toekomst nog veel meer leuks van kunnen verwachten. Het grootste minpunt van de film is eigenlijk vooral de tijdsduur. De film is net iets te lang en lijkt daardoor wat langdradig te worden. Daarnaast zijn de grappen in de film wel een beetje van het type onderbroekenlol en ook dat moet je maar net weten te waarderen.
7.5

Al op jonge leeftijd wordt Amy verteld dat monogamie niet realistisch is en dit is iets wat ze altijd is blijven onthouden. Ze is ondertussen volwassen, maar heeft het liefste elke nacht een andere man in haar bed. Dit vindt ze helemaal niet vreemd en ze is dan ook super tevreden met haar leven vol seks, drugs en alcohol. Daarnaast heeft ze ook nog een leuke baan als journaliste en maakt ze kans op promotie. Haar leven verandert echter als ze een artikel moet schrijven over de succesvolle sportarts Aaron. Opeens lijkt er toch een man te zijn waar ze misschien wel haar wilde leven voor wil opgeven.

Amy Schumer is een naam die in 2015 opeens tevoorschijn sprong en steeds bekender werd in ons koude kikkerlandje. Je zou haar kunnen kennen van haar sketchshow Inside Amy Schumer op Comedy Central. Ze is een comédienne die vooral bekendstaat om haar grove grappen die vaak over seks, mannen, drank en haarzelf gaan. Ze schrijft voor haar shows altijd haar eigen script, en ook het script voor Trainwreck schreef ze zelf. Al vele beroemdheden staan in de rij om met haar samen te werken en zo gaf ook Judd Apatow, die deze film regisseerde, aan dit graag te willen.

2037778_70620_Still_17_s-high

Judd Apatow is vooral bekend als de regisseur van The 40 Year Old Virgin, Knocked Up en Bridesmaids. Vooral die laatste film heeft wat de grappen betreft veel overeenkomsten met Trainwreck. Het is een soort humor waar je van moet houden, maar als je een Amy Schumer-fan bent dan zit je met deze film gebakken. Vooral het eerste deel van de film blinkt uit in de Amy Schumer-grappen, het tweede deel van de film lijkt dan opeens super rustig. De film verandert als Amy verliefd wordt van een aaneenschakeling van komische scènes naar een rustige romantische komedie.

Het was misschien al opgevallen dat Amy haar eigen naam aangehouden heeft in de film. Trainwreck is dan ook in heel veel opzichten vergelijkbaar met haar eigen leven. Misschien dat dit ook de reden is dat ze zo’n uitstekende prestatie neerzet als actrice in deze film. Dit geldt niet alleen voor het eerste deel waar ze lekker haar eigen ding kan doen in de komische scènes, maar opvallend genoeg ook voor het tweede gedeelte. Ze laat zien dat ze prima in staat is om een serieuze rol neer te zetten in de romantische en dramatische scènes. Een goede nieuwe (komedie)actrice lijkt geboren.

Ook mannelijke tegenspeler Bill Hader zet een prima rol neer als de sportarts Aaron. Hij is geen fantastisch acteertalent te noemen, maar doet het prima in een beetje de standaard rol die we van hem gewend zijn. Een verassende rol is wel die van basketbalster LeBron James. Hij weet opvallend komisch uit de hoek te komen als de vriend van Aaron. Ook andere bekende sporters komen voorbij in Trainwreck. Zo is het basketbalspeler Amar’e Stoudemire die geopereerd wordt door Aaron en zien we worstelaar John Cena als één van de vele ‘vriendjes’ van Amy voorbijkomen.

2037778_70618_Still_12_s-high

Dat Amy weet hoe ze een man moet versieren wordt al gauw duidelijk. De film laat in sneltreinvaart een heel aantal mannen voorbijkomen die het bed met Amy delen. De ene na de andere komische situatie dient zich aan waarbij het er vooral om gaat hoe snel Amy de mannen de deur weer uit weet te krijgen. Op haar werk vertelt Amy al deze verhalen aan haar vriendin Nikki, die het allemaal fantastisch vindt, maar zelf helemaal geen mannenverslindster blijkt. Het is ook op haar werk dat ze de opdracht krijgt om een artikel te schrijven over de sportarts Aaron, waarbij duidelijk wordt gemaakt dat dit weleens haar kans zou kunnen zijn om zich te bewijzen en promotie te maken.

Ondertussen is Amy ook nog bezig om samen met haar zus hun vaders huis uit te ruimen omdat hij door zijn ziekte (multiple sclerose) nu in een verzorgingstehuis zit. Amy’s zus is getrouwd, heeft een stiefzoon en raakt ook nog eens zwanger. Ze is compleet het tegenovergestelde van de losbollige Amy, die vooral veel op haar niet zo vriendelijke vader lijkt. Het was namelijk haar alcoholistische vader die ooit vertelde dat monogamie niet realistisch is. En hoewel die man alles behalve een aangename man is, heeft Amy toch al zijn inzichten en zijn levensstijl overgenomen.

Amy’s leven verandert echter totaal als ze er achter komt dat ze verliefd is op sportarts Aaron. Ze is zelf helemaal geen fan van sport, maar heeft toch veel bewondering voor zijn werk. Dat hij anders is dan andere mannen blijkt al als ze de eerste nacht gelijk met hem het bed in duikt, maar in tegenstelling tot normaal besluit ze bij hem te blijven slapen. Ze heeft er voor de verandering eens een keer geen behoefte aan om voor het ontbijt al weg te zijn, alhoewel ze nog niet lepeltje-lepeltje met hem wil liggen.

trainwreck lebron james2

We zien nu dat het verhaal omslaat naar een meer serieuzer verhaal. Amy en Aaron beginnen steeds serieuzer te worden en worden langzaamaan een echt koppeltje. Het romantische leven lijkt opeens helemaal fantastisch voor Amy en ze is erg gelukkig. Helaas kan dit niet eeuwig voortduren natuurlijk en het duurt dan ook niet lang voordat alles misgaat. Amy krijgt ruzie met haar vader, vervolgens met haar zus en dan raakt ze ook nog eens haar baan kwijt terwijl haar relatie met Aaron op de klippen loopt. Hoewel de film rond deze tijd wel een tikkeltje lang aan begint te voelen, duurt het toch nog even voor we een eind goed al goed hebben.

De film had zeker iets korter gemogen, want deze duurt een volle twee uur. En dat terwijl er nog een aantal scènes uitgeknipt zijn. Deze uitgeknipte scènes kan je wel nog terugkijken als extra’s op de dvd. Hoewel deze leuk zijn om te kijken is het inderdaad waarschijnlijk beter dat ze eruit geknipt zijn, want de film duurde nu al lang genoeg. Naast deze extra scènes staan er ook nog bloopers op de dvd. Niet heel bijzonder, maar toch altijd leuk om even te kijken. Het is ook iets wat eigenlijk nooit mag ontbreken op een komedie dvd.