Recensie: Triple 9

Triple 9 is ondanks de sterrencast toch niet de film geworden waarop gehoopt werd. Er zitten verschillende erg goede stukken in, maar helaas is het geheel bij elkaar erg rommelig. Uiteindelijk is het daarmee gewoon een middelmatige misdaadfilm geworden die niet erg bijzonder te noemen is.
6.5

In Triple 9 zien we een groep corrupte politieagenten die door de maffia gedwongen wordt om een vrijwel onmogelijke overval te plegen. Om te zorgen dat ze toch een kans van slagen hebben, besluit de groep een ‘code 999’ in gang te zetten, oftewel: er zal een politieagent gedood worden. Dit moet de autoriteiten afleiden van hun daadwerkelijke misdaad die ze aan de andere kant van de stad uitvoeren.

Triple 9 is een film die veel beloofde te worden met een bekende cast, maar die helaas niet voldoet aan de verwachtingen. Regisseur John Hillcoat (Lawless, The Proposition) weet zeker hier en daar een goed stukje film af te leveren, alleen valt het geheel gewoon net niet lekker samen. Gelukkig weet hij de film wel erg realistisch te houden en is het geen over de top actiespektakel geworden. Het is nu meer een film die wat rust betreft doet denken aan films als Sicario, alleen jammer genoeg niet hetzelfde niveau haalt.

triple_9_43008801_st_6_s-high

Er zijn maar liefst zes vrij grote rollen in deze film en de namen die daaraan gekoppeld zijn, zijn zeker niet de minste. Ten eerste hebben we daar de maffiabaas die gespeeld wordt door Kate Winslet (Titanic). Het is een vrij simpele rol, maar desalniettemin prima neergezet. Aaron Paul (Breaking Bad) speelt de slechterik die spijt begint te krijgen van het hele plan. Een rol die prima bij hem past en het is dan ook niet de eerste keer dat we hem in zo’n soort rol zien. Zijn filmbroer wordt gespeeld door Norman Reedus (The Walking Dead), maar dit is niet echt een belangrijke rol.

Verder zien we Casey Affleck (The Finest Hours) die een vrij standaard manier van acteren heeft, een waar je van moet houden. Toch kan eigenlijk niet anders gezegd worden dan dat hij ook nu weer prima speelt als de goede politieagent die hard zijn best doet om zich te bewijzen. Ook Woody Harrelson (True Detective) speel een goede agent, al krijgt hij het voor elkaar om rustig een jointje te roken tijdens werktijd, en ’s avonds giet hij zichzelf vol met drank. Niet echt een rol om in te schitteren, maar daardoor ook niet snel een rol om iets in fout te doen. Tenslotte is de laatste belangrijke rol voor Chiwetel Ejiofor (12 Years a Slave) die alles op alles zet om de maffia tevreden te houden, en dit niet zonder reden.

triple_9_43008801_st_2_s-low

Ejiofor speelt dan ook de leider van het team dat de overvallen pleegt. Hij heeft een schuld bij de maffia en helaas weet maffiabaas Irina precies hoe ze hem zo ver moet krijgen dat hij deze inlost. Met de laatste overval die gepleegd moet worden om deze schuld in te lossen wil Irina iets heel speciaals hebben, namelijk iets dat haar man uit de gevangenis kan krijgen. Wie haar man precies is wordt niet helemaal duidelijk maar wel duidelijk is dat hij een gevaarlijke Russische maffiabaas is. Natuurlijk is het vrijwel onmogelijk om te pakken te krijgen wat Irina wil hebben en het team dat de overval gaat doen moet dan ook alles op alles zetten.

Bedacht wordt uiteindelijk om een code 999 plaats te laten vinden. Dit houdt in dat er een politieagent dood of zwaargewond is. Voor ons in Nederland lijkt het misschien wat vreemd, maar in Amerika betekent dit vaak dat het hele politiekorps direct in grote getale naar de plek van het misdrijf komt. En als de politie op de ene plek is, dan kunnen ze niet ook op een andere plek zijn. De ideale afleiding dus. En dus vertrekt één van de corrupte agenten samen met zijn overijverige partner naar een schimmige plek om deze neer te schieten. In de tussentijd pleegt de rest van het inmiddels uitgedunde team, de overval.

0 0