Recensie: Twin Peaks – Seizoen 3 (Limited Event Series)

Twin Peaks - Seizoen 3 (Limited Event Series) voelt als een warm bad voor alle fans van Twin Peaks van het eerste uur. Daarbij moet wel gezegd worden dat zeker niet iedereen de absurde stijl van David Lynch zal kunnen waarderen. Je moet er ook absoluut tegen kunnen dat het verhaal een mysterie blijft voor jou als kijker. Kun je daar tegen en heb je wel gevoel voor het absurdistische. Kun je bijvoorbeeld ook zijn films als Mulholland Drive en Inland Empire waarderen, dan zit je met Twin Peaks goed. Heb je de eerste twee seizoenen nog niet gezien, dan zou ik wel aanraden om daar te beginnen. Zonder dat is het begin van seizoen 3 al meteen heel vreemd.
9.5

Dale Cooper heeft 25 jaar gevangen gezeten in de Black Lodge, een soort bovennatuurlijke gevangenis waar het er vreemd aan toe gaat. Daar werd hij geplaagd door kwaadaardige dubbelgangers en vreemde entiteiten. Hij kwam hier terecht na het oplossen van de moord op Laura Palmer. Zijn dubbelganger, genaamd Mr. C. loopt ondertussen vrij rond in de gewone wereld. Als Dale ooit nog uit zijn gevangenis wil komen, dan zal Mr. C. terug moeten komen naar de Black Lodge. Uiteraard heeft deze Mr. C. daar totaal geen behoefte aan. Hij stuurt dan ook een andere dubbelganger in zijn plaats.

Het is haast niet te doen om het plot van een serie als Twin Peaks te beschrijven. David Lynch is een meester in het maken van onbegrijpelijke verhalen die ook helemaal niet perse begrepen hoeven te worden. David Lynch heeft vaker aangegeven geen goede verklaring voor zijn verhalen te kunnen geven en dus hoeven de kijkers zich geen zorgen te maken als ze niet geheel begrijpen wat het verhaal nu eigenlijk precies betekent. Dat heeft Lynch ook niet nodig. De verhalen die Lynch brengt op onze schermen, of dat nu het grote witte doek of je kleinere tv is, zijn sterk door het ongelofelijk absurdistische dat blijft aantrekken.

Aan het einde van het tweede seizoen werden de illustere woorden “See you again in 25 years” uitgesproken. Als je toentertijd had voorspeld dat er inderdaad zo’n 25 jaar na die tijd een vervolg op de serie zou komen, dan had waarschijnlijk niemand je geloofd. Showtime bleek bereid om de serie nieuw leven in te blazen en David Lynch zou de gehele serie regisseren. De gehele fanbase hield zijn hart vast. Hoe vaak komt het niet voor dat zo lang na een successerie een vervolg compleet flopt. Het is dan ook niet heel vaak dat David Lynch een vervolg doet op een hitserie van destijds. Hij toont zich nog steeds een meester in het creëren van absurde situaties die je niet begrijpt, maar toch fascineren.

Wie nog nooit een aflevering van Twin Peaks heeft gezien zal even moeten wennen aan de stijl die David Lynch hanteert. Al bij de eerste scènes van deze fascinerende serie bekruipt je weer het gevoel dat je destijds ook kunt hebben gehad. Verwacht zeker geen snel gemonteerde scènes, maar wees voorbereid op het meest vreemde en langzame dat je je kunt voorstellen. Personages die klinken alsof ze achteruit praten in plaats van vooruit bijvoorbeeld. Al snel zien we ook de reeds overleden Laura Palmer in beeld. Het is toch even een brok in je keel wanneer je haar weer terug ziet en Grace Zabriskie zet haar personage weer ijzersterk neer.

Naast de overal beroemde Laura Palmer, was het moment dat The Log Lady in beeld verschijnt toch ook wel weer heel bijzonder. Catherine Coulson was niet in goede gezondheid ten tijden van de opnames, maar vond toch de tijd om mee te doen aan de opnames. Alleen al het weten dat dit soort situaties hebben plaatsgevonden bij de opnames maakt deze serie speciaal. Naast veel bekenden zijn er ook heel veel nieuwe acteurs die hun opwachting maken, en dat zijn vooral veel bekenden van Lynch. Naomi Watts, Laura Dern, Jim Belushi, Robert Knepper om maar wat namen te noemen, die deze cast ontzettend bijzonder maken. Er zijn er nog veel meer die je misschien niet snel zou hebben verwacht in Twin Peaks. Laat je verrassen als je dit gaat kijken.

Kyle McLachlan is wel echt een klasse apart. In dit derde seizoen speelt hij maar liefst vier verschillende versies van zichzelf. Bij iedere andere uitvoering van zichzelf weet hij weer een andere twist te geven en dat feilloos door elkaar heen. Waar hij met zijn vertolking van Dale Cooper zijn doorbraak beleefde zo lang geleden, doet hij er nu nog een schepje bovenop. Dat het een goede acteur was wisten we al, maar hier laat hij zien van absolute wereldklasse te zijn. Prijzen zouden er zeker in moeten zitten bij de diverse awards.

De muziek is bovendien ontzettend belangrijk in Twin Peaks en ook in dit seizoen is het weer smullen geblazen. Bij dit soort absurde beelden hoort ook een absurdistische stijl van muziek en die wordt door de componisten Angelo Badalamenti en Dean Hurley erg goed aangevoeld. Bij de special features op de diverse discs vindt je ook nog wel wat extra informatie hier over terug.

Ultiem bewijs
Ultiem bewijs
Score 3.9 van 5 sterren.