Recensie: Undercover

Undercover is de eerste Nederlandstalige televisieserie die is verschenen op Netflix. We volgen twee undercoveragenten die een van de grootste xtc-producten van Europa willen ontmaskeren. Het verhaal doet je op momenten denken aan Penoza, maar weet tegelijkertijd ook een vernieuwend te zijn. De mengelmoes van Belgische en Nederlandse acteurs en actrices werkt goed. Dat kan alleen niet over de geloofwaardigheid gezegd worden. Sommige momenten komen niet geloofwaardig over en dat bereikt een hoogtepunt in aflevering 9 en 10. Desondanks is een tweede seizoen wel in de maak.
7

Een mooie samenwerking

Nederlandse producties, je ziet ze niet zo snel op Netflix. Toch is er een nieuwe te vinden sinds vorige week. De Vlaamse en Nederlandse filmindustrie hebben de handen ineen geslagen en kwamen met een spannende serie die veel doet denken aan Penoza. Undercover is de titel van een Belgisch-Nederlandse televisieserie gemaakt door het Vlaamse productiehuis De Mensen. Zij zijn alleen actief in België en daardoor zullen de Nederlandse kijkers weinig tot geen producties van hen kennen.

De serie is daarom eerst in België uitgezonden door de zender Eén en won in maart de award voor beste serie tijdens het Cinequest Film Festival. De serie is aangekocht door het Duitse ZDF en door Netflix. Zodoende kunnen wij nu genieten van de eerste Nederlandstalige serie op Netflix.

Passend thema

Een samenwerking tussen Belgische en Nederlandse acteurs, daar kan eigenlijk maar één goed thema uit komen. In Undercover volgen we het verhaal van drugs, corruptie en moord. Het zal je dan ook niet verbazen dat het verhaal zich concentreert op een camping in de grensstreek. Een verhaal wat nog steeds actueel is als we de cijfers mogen geloven. In Noord-Brabant werd er in 2018 zelfs meer gedeald op de straten. In de serie Penoza maakten we al kennis met wat voor leed drugs kan veroorzaken in een familie. De grote vraag is dan ook: hoe realistisch is een televisieprogramma als Undercover? Is dit een verbeterde versie van Penoza of doet het echt iets nieuws?

Een mengelmoes

Undercover doet in wezen iets anders dan Penoza, maar kent wel redelijk wat raakvlakken. Waar Penoza draait om een moeder die tegen haar wil drugs moet verkopen, draait het in Undercover om twee agenten die undercover gaan om een van de grootste xtc-producenten van Europa te ontmaskeren. Uiteindelijk blijft de rode draad in beide series de drugs. In Undercover gaat een Belgische undercoveragent, Bob, samen met een Nederlandse agente, Kim, undercover op een camping. Daar proberen zij contact te leggen met een van de grootste xtc-producten van Europa, Ferry Bouman en zijn vrouw Danielle. Wat volgt is een hechte vriendschap en veel wantrouwen vanuit beide kanten. Tel daar ook nog eens bij op dat het tussen Bouman en zijn club niet botert sinds de komst van Bob en Kim op de camping.

Zoals veel series op Netflix heeft ook Undercover tien afleveringen. Iedere aflevering heeft een eigen thema, maar gaat wel verder waar de vorige aflevering ophield. Een aflevering missen kan al van grote invloed zijn op een deel van het verhaal niet snappen. Er gebeurt namelijk erg veel, soms iets té veel. Moorden die gepleegd worden of ontvoeringen die verkeerd uitpakken. En daar komt dan toch ook weer een valkuil die ook Penoza parten speelde. Er gebeurt zoveel in de serie dat het soms op geloofwaardigheid moet inleveren. En dat is best jammer, want de serie begint erg sterk, maar naarmate het einde vordert snap je er soms helemaal niets meer van. Dit is vooral van toepassing op de laatste twee afleveringen. Het voelt daar erg rommelig aan.

Gemengde cast

Omdat het een samenwerking is tussen twee landen, zijn de castleden ook gemengd. Vanuit de Nederlandse kant kunnen we bekende acteurs en actrices verwachten zoals Frank Lammers die Bouman speelt, Anna Drijver als undercoveragente Kim, Raymond Thiry als John, de rechterhand van Bouman en Elise Schaap als Danielle. Frank Lammers speelt een zeer overtuigende rol als Bouman en is een genot om naar te kijken. Datzelfde kan gezegd worden over Raymond Thiry en Elise Schaap. Vooral die laatste zorgt voor de nodige humor en blijkt uiteindelijk slimmer te zijn dan dat de kijker denkt. Anna Drijver valt best tegen in Undercover en voor een undercoveragente die zij speelt is zij best ongeloofwaardig op momenten.

De Belgische cast wordt voornamelijk aangevoerd door Tom Waes als undercoveragent Bob. Hij speelt een ontzettend leuke rol en weet in tegenstelling tot Anna Drijver zijn rol als undercoveragent wel overtuigend neer te zetten, al zwakt dat wel af tegen het einde van de serie. Kevin Janssens speelt de rol van schoonzoon Jurgen van John. Zijn rol maakt de serie ook leuk en weet de boel goed scherp te houden. En daarmee komen we al snel aan de grootste bijdrage van de Belgische cast. Wat jammer is, is dat we acteur Benny Claessens maar twee keer zien in de serie. Hij speelt de rol van Filip, een man in een scootmobiel die de caravan verhuurt aan Bob en Kim. De keren dat hij in beeld komt zorgt voor de nodige humor en je zal ook geregeld moeten lachen om hem. Hij is te zien in de eerste en laatste aflevering.

En nu?

Undercover is zeker geen slechte serie en weet zelfs nog spannender te zijn dan Penoza. Er zijn toch een aantal puntjes waardoor de serie soms het kleine broertje lijkt te zijn van Penoza. Moord en corruptie spelen een grote rol in Undercover, maar het wordt allemaal wel erg braaf in beeld gebracht. Er worden een aantal moorden gepleegd, maar echt bloed zie je niet voorbij komen. Een lijk wordt uit het water gevist en de persoon in kwestie is door zijn hoofd geschoten. Wanneer deze persoon dan in beeld komt, dan zie je daar eigenlijk niets van. Dit soort momenten doen je toch wel twijfelen aan de geloofwaardigheid.

En datzelfde is ook het geval met de laatste twee afleveringen zoals eerder gezegd. Tot aan aflevering 9 voelt het verhaal verfrissend aan, lijkt het ook te gaan zoals het moet. Maar vanaf aflevering 9 lijkt het wel alsof de schrijvers ineens een groeispurt krijgen en de tempo erin willen zetten. En dit gaat echt ten koste van de geloofwaardigheid van het verhaal. Desondanks is de serie wel een succes gebleken in België, want het tweede seizoen is inmiddels al in de maak.