Recensie: Underworld: Blood Wars

Underworld: Blood Wars is zeker geen uitmuntende film die je nog jaren bij zal blijven, maar doet wel precies wat je van een dergelijke film verwacht. De film is vermakelijk en heeft absoluut toffe actie scènes. Aangezien dat toch wel een beetje is waarvoor je naar een dergelijke film gaat en niet voor dat waanzinnig sterke verhaal, kunnen we niet anders dan concluderen dat Underworld: Blood Wars in zijn opzet geslaagd is. Het acteerwerk is niet geweldig en ook het verhaal gaat af en toe alle kanten op, maar als kijker wil je toch niets anders dan verder kijken. Geen topper, wel gewoon leuk dus.
6.5

Er is veel gebeurd sinds het eerste deel van Underworld. Selene heeft Victor vermoord en ze werd verliefd op Michael die een hybrid werd. Samen met hem kreeg ze een dochtertje en vanwege haar wordt Selene nu door beide kampen achterna gezeten. Selene is verstoten door de vampiers en zowel deze groep als de Lycans willen niets liever dan het bloed van haar dochter. Om deze reden heeft Selene haar dochter verstopt waar zelfs zij haar niet kan vinden. Marius, de nieuwe leider van de Lycans is echter vastbesloten haar dochter te vinden door het bloed van Selene. Onder zijn leiding zijn de Lycans beter georganiseerd en Selene’s voormalige coven wil haar toch binnen halen om de huidige generatie death dealers te trainen.

De allereerste Underworld film kwam al in 2003 uit. Inmiddels is de reeks dus al 13 jaar oud en zijn er al vijf films gemaakt. Alleen in Underworld: Rise of the Lycans was de rol van Kate Beckinsale minder groot, maar de makers kwamen er toch al vrij snel achter dat Selene de daadwerkelijke trekpleister van deze films is. Het moet gezegd worden: Kate Beckinsale ziet er ook in Blood Wars weer uit alsof ze nog net zo jong is als in 2003. De rol van Selene past haar als een zijde handschoen, of een latex pakje als je het wil matchen met wat ze in de film draagt.

underworld-blood-wars-offic

Beckinsale doet wat ze doen moet als Selene. Ze heeft die stoere uitstraling die je van deze death dealer verwacht, maar toont ook emoties wanneer ze over haar verloren Michael en haar verborgen dochter nadenkt of praat. Andere belangrijke rollen in deze film worden gespeeld door Theo James die David speelt, Lara Pulver speelt Semira, een verraderlijke vampier die haar zinnen heeft gezet op de coven en Charles Dance die we allemaal wel kennen uit Game of Thrones speelt Thomas. Hij is een elder die tevens de vader is van David. Belangrijk ook is Tobias Menzies die Marius gestalte geeft. Marius heeft niet hetzelfde gevoel als we kregen van Lucian, die eerder de leider was van de Lycans.

De vraag die vooral door je hoofd zal blijven spelen tijdens het kijken van deze film is: Waarom kijk ik hier eigenlijk naar? Maar ook zul je je regelmatig afvragen wat het toch is dat blijft interesseren aan de Underworld films. Want hoe absurd slecht het acteerwerk soms ook is, hoe over the top de film ook wordt gebracht, het is onmiskenbaar boeiend. Misschien is het wel het feit dat Underworld films zichzelf nooit serieus nemen. De ‘fun’ straalt van het scherm af en is dat nu niet precies waarvoor we naar de bioscoop gaan met z’n allen?

underworld-blood-wars

Len Wiseman schreef voorgaande delen steeds, maar heeft voor dit deel zelf niet geschreven. Of dat positief is of negatief mag iedereen voor zichzelf bepalen, maar het feit is dat het verhaal nu af en toe wel erg vergezocht raakt. Als kijker kun je met heel wat zaken mee gaan, maar bijvoorbeeld de rare rol van Semira valt op een vreemde manier buiten de boot. Ze lijkt gedurende de film best belangrijk te zijn, maar haar verhaal gaat als een nachtkaarsje uit. Vervolgens blijken andere personages dan ineens weer veel belangrijkere rollen te hebben dan in eerste instantie leek. Dat laatste is overigens niet per definitie negatief, want het zet je als kijker toch lichtjes op het verkeerde been.

De Underworld franchise doet het duidelijk nog steeds goed bij het publiek, want niet alleen is na vier jaar nu weer Underworld: Blood Wars uitgekomen, er is ook nog een zesde film aangekondigd door Len Wiseman en er is zelfs sprake van een mini serie die hier nog bij moet komen. Hoe dat zich allemaal gaat ontwikkelen moeten we natuurlijk afwachten, maar het is zonneklaar dat de makers ons opzetten voor nog meer Underworld.

Avatar