Recensie: Utøya 22. juli

Utøya 22. juli gaat je niet in de koude kleren zitten. De levensechte film laat je beseffen wat voor een afschuwelijk drama zich heeft afgespeeld op het Noorse eilandje Utøya, waarbij 55 tieners stierven. Door alles te filmen in één shot en vanuit het perspectief van de slachtoffers heeft regisseur Erik Poppe een van de heftigste films van 2018 neer weten te zetten.
9

Bloedbad op Utøya

Het bloedbad dat op 22 juli 2011 op het Noorse eiland Utøya werd aangericht is waarschijnlijk de meest aangrijpende gebeurtenis ooit uit de Noorse geschiedenis. Inclusief de aanslag op het regeringsgebouw in Oslo vonden die dag 77 mensen de dood, waaronder 55 tieners. Europa was verslagen en vooral Noorwegen, een van de vredigste landen ter wereld. Zes jaar later durfde regisseur Erik Poppe het aan om een film te maken waarin de aanslag op Utøya wordt nagespeeld. Utøya 22. juli houdt je anderhalf uur in zijn greep en laat je de ijzingwekkende gebeurtenis ervaren die zich in 2011 afspeelde op dat kleine Noorse eiland.

Beklijvende spanning

In Utøya 22. juli volg je de 18-jarige Kaja die samen met haar jongere zusje Emilie op Utøya verblijft. Het is een onbezorgde periode waarin ze nieuwe mensen ontmoeten, zoals Magnus uit Stavanger, met wie Kaja zich uiteindelijk uren in spanning verborgen houdt. De film start met het moment een paar minuten voordat de schutter aan land stapt. Kaja en haar vrienden delen ‘Norske waffler’ en discussiëren over politiek. Van tevoren heeft ze een woordenwisseling gehad met Emilie, die Kaja’s gele trui had gejat. Opeens komen kinderen gillend vanaf het strand – iedereen vlucht het huisje in, maar niemand weet wat er precies aan de hand is. Vanaf dat moment is het een grote paniek op het eiland. Niemand weet waar ze zich in veiligheid kunnen brengen: Utøya is klein en de schutter ontziet niets of niemand. Het begin van een anderhalf uur durend drama waarin tientallen kinderen en tieners in totale paniek proberen te overleven.

‘Dit is de veiligste plek op aarde mama, maak je geen zorgen.’

Één shot

Regisseur Poppe heeft het drama op Utøya ongelofelijk realistisch nagemaakt. In de film zijn zelfs evenveel schoten te horen als dat de schutter die dag werkelijk heeft afgevuurd. Bij elk schot hoor je opnieuw kinderen gillen. Met ingehouden adem houd je Kaja en haar vrienden bij in de vlucht voor de kogels en Kaja’s zoektocht naar haar zusje, die nergens meer te vinden lijkt te zijn. Doordat de hele film in één shot is gemaakt en gefilmd is vanuit het perspectief van een van de kinderen voelt alles levensecht aan – en het schokkende aan dit alles is dat alles ook levensecht was, die ene zomerdag in 2011. De film beslaat exact de anderhalf uur die de schutter toen had op het eiland voor zijn gruweldaad. Als kijker voel je hoe lang het duurde: een eeuwigheid. Echter gaat de film absoluut niet vervelen: dit verhaal is té ijzingwekkend. Extra groot pluspunt: in Utøya 22. juli wordt alleen maar Noors gesproken – iets wat gemist werd in Paul Greengrass’s Netflix-tegenhanger ’22 july’ die volledig in het Engels was.