Recensie: Veronica Mars – Seizoen 1 (2019)

Veronica Mars wordt ingehuurd om uit te zoeken wie verantwoordelijk is voor de reeks bomexplosies die op het kustplaatsje Neptunus losgelaten wordt. Acht afleveringen lang komen er steeds meer verdachten bij die hier baat bij zouden kunnen hebben. Het plot wordt bij elke aflevering ingewikkelder, omdat steeds meer mensen een rol spelen in het geheel. Voor de kijker is iedereen verdacht en je weet niet wie als dader aan te wijzen. Alleen daarom is het al een sterke serie, want om de mogelijkheid dat iedereen het gedaan kan hebben zo lang open te kunnen houden, geeft blijk van een goed doordacht plot. Het maakt het geheel tot een goede, eigentijdse detectiveserie.
8

Een bomaanslag in een klein stadje

Een mooie blonde dame is de hoofdpersoon in de serie Veronica Mars. Geen dom blondje, want ze is privédetective in het stadje Neptunus en daar is nogal wat gaande. Het stadje Neptunus wordt geïntroduceerd als een stadje aan zee, waar veel toeristen zich te buiten gaan. Zoals een aantal toeristen nu eenmaal in een kuststadje doen: drinken, uitgaan en vertoeven op het strand en in de zee. Wanneer onverwacht een bom afgaat in de winkel van een van de inwoners heeft dit allerlei gevolgen. De eigenaar van de winkel overlijdt, zijn dochter zit buiten en ziet het gebeuren. Zij wil uitzoeken wie haar vader vermoord heeft. Zij is slechts veertien jaar, maar zeer slim voor haar leeftijd en zij weet dingen die verder niemand anders weet.

Een jongeman die in de winkel aanwezig was, is zijn hand kwijt. Hij blijkt de zoon te zijn van een politicus, die erop staat uit te zoeken wie achter deze bomaanslag zit. De politicus, een congreslid, zit zelf in een netelige positie op het gebied van chantage. De moeder van een zoon, die ook door de bomaanslag gedood is, blijkt familie te zijn van een leider van een criminele bende. Zij eist van hem dat hij zijn neef zal wreken. Daarop stuurt hij twee van zijn medewerkers naar Neptunus om degene die de bomaanslag gepleegd heeft te vermoorden.

Een steeds complexer wordend plot

Veronica houdt zich bezig met de zaak. De lokale politie doet ook onderzoek en na enige tijd wordt ook de F.B.I. bij de zaak betrokken. Er is tevens een pizzabezorger die graag bij wil dragen. Hij was in de buurt toen de bomaanslag plaatsvond en is zelf geraakt door rondvliegende spijkers. Daarbij is hij onderdeel van een groep die onopgeloste moorden onderzoekt. Hij wordt helemaal enthousiast van deze echte zaak. Hoewel Veronica aanvankelijk aarzelt, maakt ze later wel gebruik van de kennis die hij en zijn groep aan de zaak kunnen bijdragen.

Het is bij deze serie afleveringen niet zo dat in elke aflevering, het zijn er acht, een probleem opgelost wordt. Het probleem wordt uitgesmeerd over de acht afleveringen en het verhaal wordt steeds complexer. Dat maakt deze serie erg leuk, omdat er bij elke nieuwe aflevering steeds meer types bijkomen die een rol spelen in het verhaal. Maar je weet niet wat die rol precies is. En of dit een positief gevolg heeft voor de oplossing van de zaak, of de zaak juist meer ingewikkeld maakt. Er komen steeds meer mensen bij die het gedaan zouden kunnen hebben en als kijker doe je mee met de uitzoekerij. Het zit zo goed in elkaar dat je echt niet weet wat, waar, waarom, iets gedaan wordt en of iemand iets gedaan heeft. Iedereen is verdacht en tot aan het einde toe blijft het spannend wie de dader is.

Verdieping door persoonlijke zij-verhalen

Leuke extra’s van het verhaal zijn de persoonlijke stukjes die Veronica Mars op haar bord krijgt. Zoals haar vader die voor haar probeert te verbergen dat hij denkt dat hij dement wordt. Een geweldig goed neergezette bijrol van Enrico Colantoni. En de moeite die ze heeft met haar vriend Logan. Hij is militair en wordt regelmatig uitgezonden. Ze weet nooit wanneer hij terugkomt; of het een paar weken duurt, of een paar dagen. Wanneer hij haar ten huwelijk vraagt, wordt het voor haar helemaal ingewikkeld en komt ze haar eigen onzekerheden tegen. Dit beïnvloed hun relatie en de spanning die hierop tussen hen speelt, wordt goed neergezet.

De serie is erg eigentijds en blijft boeien. Heerlijk dat het op dvd is, zodat je alle afleveringen achter elkaar kunt bekijken. En het einde is, jawel: heel onverwachts. Eén ding is wel belangrijk om volledig van de serie te genieten: je moet wel van detectives houden…

Veronica Mars - Seizoen 1
Veronica Mars - Seizoen 1
Met Kristen Bell als middelbare scholiere en privédetective
€26,66
Irina Hoffer
'Ik kan me helemaal verliezen in een boek. Dan ben ik doof voor de wereld en merk ik niets meer van wat er om me heen gebeurt.' En als Irina een film kijkt, leeft ze altijd enorm mee. Tot tranen toe geroerd. Ze houdt vooral van detectives, familiefilms, persoonlijke en psychologische romans, maar wisselt dat graag af met chiclit en snelle weglezers. Geen horror! Korte CV: drs. Algemene Letteren (NL en ENG), BA Leraar Nederlandse Gebarentaal. Redacteur bij weekbladen, Project Manager tijdelijke projecten, moeder van een zoon en dochter, samenwonend met een hele fijne partner. NLP Master Practitioner en presentatietrainer/coach. Kortom: van alle markten thuis en vol (levens)ervaring!