Recensie: Westworld – seizoen 2

Ondanks dat de serie soms wat traag gaat of te ingewikkeld wordt, is Westworld 2 zeker de moeite waard. De verhalen bouwen voort op de spanningen uit seizoen 1 en spelen zich in dezelfde prachtige decors af. De kijker krijgt meer en meer te weten over de achtergrond en het ontstaan van Westworld en over de motieven van verschillende personages. 10+ uren kijkplezier, zelfs voor mensen die achterdochtig staan tegenover sciencefiction of western. De combinatie is immers een volledig nieuwe mix met een eigen verhaal en beeldtaal.
7

Westworld, de gasten en de hosts zijn terug! Het tweede seizoen gaat naadloos door op het eerste en laat zien hoe het Dolores, Bernard, Maeve en William vergaat na de onvergetelijke actie van Dolores op het einde van het eerste seizoen. Daarnaast wordt er ook steeds meer onthuld over de start van Westworld en welke rol Delos daarin speelde. Dit op zich zorgt al voor heel wat boeiende vertelstof, maar daar eindigt het niet! Een aantal nieuwe parken komen voor de eerste keer in beeld en een aantal nieuwe personages duiken op. Al met al dus opnieuw genoeg avontuur, spanning en relaties om een seizoen te vullen.

Westworld werd gemaakt door Jonathan Nolan en Lisa Joy.  Ze haalden hun inspiratie uit de gelijknamige film uit 1973 (geregisseerd door Michael Crichton.) Het is natuurlijk moeilijk een film uit 1973 en een HBO-serie uit 2016 te vergelijken, zeker omdat Westworld echt een HBO-serie is zoals je die verwacht: top quality in verhaal en beeld.

We zien in het nieuwe seizoen vooral de vertrouwde gezichten die we kennen vanaf het begin: Anthony Hopkins maakt nog een aantal verschijningen als Ford, zoals steeds met diepe en raadselachtige betogen. The Man in Black, gespeeld door Ed Harris, zoekt verder naar zijn eigen verhaal binnen het park, wat nu nogal een andere invulling krijgt dan in het eerste seizoen. De drie bekendste (en beruchtste) hosts – Maeve (Thandie Newton), Dolores (Evan Rachel Woods) en Bernard (Jeffrey Wright) zijn ook weer allemaal te zien in fascinerende rollen. Newton combineert moeiteloos de vastberadenheid en het mededogen van haar personage, Woods zet Dolores neer als een pientere badass fighter en het personage van Wright worstelt opnieuw met zijn verantwoordelijkheden en beslissingen, maar toch vooral met zichzelf. Het is niet moeilijk medelijden te hebben met de man die nergens thuishoort.

Naast de vele zijsprongetjes en verweven verhaallijnen, focust het tweede seizoen van Westworld vooral op deze vier personages: William, Maeve, Dolores en Bernard. Allemaal hebben ze een ander doel voor ogen, maar toch zijn hun verhaallijnen mooi in elkaar verweven, ook met die van andere personages. Het script slaagt er in personages te doen kruisen zonder dat dit geforceerd overkomt. Aan de andere kant zorgt dit er af en toe voor dat de serie soms ingewikkelder wordt dan nodig is. De vele omwegen en verschillende tijdlijnen helpen niet. De kijker voelt zich soms net zo verward als Bernard die zijn herinneringen kwijt is en slechts hier en daar een aanknopingspunt vindt.

Toch blijft het verhaal intrigerend, er wordt nog dieper ingegaan op de morele thema’s die in het eerste seizoen aan bod komen. Het bewustzijn van de host is alleen maar verhoogd (voor sommigen dan toch), wat er ook voor zorgt dat de grens tussen mens en host vervaagt. De rollen en machtsposities draaien om en soms is het zelfs een raadsel wie nu host en wie mens is. In het tweede seizoen leert de kijker ook meer over Delos en hun motieven. Hun geheime operatie kaart, naast het overduidelijke AI-thema het heel actuele debat rond privacy aan.

Westworld is een HBO-serie, dus het hoeft niet te verbazen dat alles er piekfijn uitziet. De landschappen in het weidse park verbazen elke keer weer en de mix tussen sciencefiction en het westerngenre brengt opnieuw een interessante beeldtaal met zich mee. Twee afleveringen spelen zich voornamelijk in een ander park af en de makers slagen er in hier echt een andere wereld te creëren. Tempo, muziek, verhaalstijl en emotie worden op een compleet andere manier weergegeven, passend in de cultuur van desbetreffende wereld.

De therapeut
De therapeut
Score 3.6 van 5 sterren.