Recensie: Where Hope Grows

Where Hope Grows probeert om een opmerkelijke vriendschap tussen een aan lager wal geraakte ex-honkbalspeler en een winkelmedewerker met syndroom van Down goed in beeld te brengen. Dit weet men grotendeels ook te realiseren, maar de ontwikkeling tussen beiden en diens omgeving is ver te zoeken. Het verhaal wordt op een dusdanige manier gebracht dat het bijna ongeloofwaardig is. Toch kunnen wij waardering opbrengen voor het feit dat men kiest voor een jongen met daadwerkelijk het syndroom van Down die nog nooit eerder in een film gespeeld heeft. Dit roept veel respect op omdat hij deze rol ook goed weet neer te zetten. De extra’s zijn ook zeker de moeite waard en weten je als kijker ook te raken met hedendaagse woorden die we zonder na te denken eruit floepen.
6.5

Over mensen met het syndroom van Down bestaan veel vooroordelen: ze zijn achterlijk, kunnen niets en zijn moeilijk in de omgang. Toch zijn er al veel films verschenen waarbij acteurs bewijzen dat dat niet zo hoeft te zijn. Maar wat als datzelfde verhaal wordt vertelt door een acteur die geen acteur is? In Where Hope Grows volgen we het onwaarschijnlijk verhaal tussen een ex-honkbalspeler en een supermarktmedewerker met het syndroom van Down.

In Where Hope Grows volgen we het verhaal van ex-prof honkbalspeler Calvin Campbell (Kristoffer Polaha). Door privéomstandigheden is hij gestopt met zijn geliefde sport en heeft hij de zorg over zijn zeventienjarige dochter. Daarnaast is hij zwaar aan de drank en heeft hij moeite om het leven zonnig in te zien, Totdat hij tijdens het doen van de boodschappen stuit op de jongen Produce (David DeSanctis) die het syndroom van Down heeft. Eerst moet hij er niets van weten, tot hij een band met hem ontwikkeld en inziet dat hij wel wat van Produce zijn geluk en vrolijkheid kan gebruiken. Niet alleen om zelf gelukkiger te worden, maar ook de vader te zijn voor zijn dochter die hem harder nodig heeft dan dat hij denkt.

920x920

Het verhaal mag dan misschien uitzonderlijk zijn en wordt ook mooi in beeld gebracht, maar desondanks zijn er genoeg kanttekeningen bij te plaatsen. De band die Calvin en Produce krijgen is opmerkelijk en erg mooi te noemen. Toch valt het volledig uit de hemel en dat gevoel krijg je als kijker vaker. Het verhaal gaat er echt vlot doorheen en soms gewoon te snel. Het zit soms tegen het onrealistische aan en dat is erg jammer, want met het verhaal is conceptueel niets mis, maar de uitwerking laat te wensen over. Zo besluit Calvin zijn alcoholverslaving opzij te zetten en wordt er gedaan alsof dit hem makkelijk afgaat. Ook de band tussen hem en zijn dochter blijkt ineens van het ene moment op het andere ineens goed te zijn. Dit soort veranderingen in het verhaal worden teniet gedaan doordat er te weinig aandacht aan besteed wordt.

Toch heeft regisseur Chris Dowling niet de veilige weg gekozen voor zijn film. Normaal wordt voor een film waarbij iemand een jongen of meisje met syndroom van Down speelt gekozen voor een professionele acteur of actrice. Toch ging men voor een andere weg en kreeg de onbekende David DeSanctis de rol om te schitteren in Where Hope Grows. Dit is zijn eerste klus in een Hollywoodproductie en dat is zeker niet te merken. Hij weet zijn rol overtuigend neer te zetten, waarbij niet af te lezen is dat dit zijn eerste klus is. Ook zijn er rollen weggelegd voor andere relatief onbekende acteurs of actrices. Zo is er Kristoffer Polaha, vooral bekend van zijn rol in Life’s Unexpected en Ringer. De relatief onbekende McKaley Miller kennen wij van haar rol in Hart of Dixie, of zoals de serie heet in Nederland: Dokter Hart. Zij speelt de rol van Katie, de opstandige dochter van Calvin Campbell.

la-et-mn-where-hope-grows-review-20150515

De dvd-uitgave kent een aantal leuke extra’s. Zo zijn er verscheidene verwijderde scenes die je extra achtergrondinformatie geven. Maar de mooiste extra’s zijn toch wel die een belangrijk thema aan het licht brengen: het syndroom van Down. Zo krijgen we een kijkje in het proces waar men is gaan zoeken naar de persoon die Produce moest gaan spelen. Er zijn ‘behind the scene’-beelden van David DeSanctis over hoe hij zich heeft voorbereid op deze film, maar nog belangrijker: hoe hij deze rol kreeg. Toch weet de laatste extra op de dvd-uitgave ondergetekende te ontroeren. Daar wordt stilgestaan bij het feit dat mensen met het syndroom van Down niet achterlijk zijn, maar dat zij ook deel uitmaken van de bevolking. Zo wordt duidelijk tijdens deze feature dat de mensen die meegewerkt hebben aan de film ook een verbod had op het woord retarded.

0 0