Recensie: Whiskey Tango Foxtrot

Een bijzondere combinatie van genres, hoewel de film daarin wel meer naar de komedische kant neigt. Vermakelijk en overtuigend!
6.5

Een bijzondere film is het zeker. De altijd grappige Tina Fey, samen met de charmante Martin Freeman en de woest aantrekkelijke Margot Robbie. Qua genre laat de film zich ook niet zo gemakkelijk specificeren. Een autobiografisch komedie oorlogsdrama? De film is gebaseerd op het boek The Taliban Shuffle: Strange Days in Afghanistan and Pakistan. Kim Barker beschreef in dit boek haar ervaringen als oorlogsverslaggever in Afghanistan en Pakistan. Tina Fey besloot om dit verhaal te verfilmen en neemt zelf de hoofdrol van Kim.

Kim werkt als journaliste bij de televisie. Haar wordt aangeboden om naar Afghanistan te vertrekken voor een korte periode om daar verslaggever te zijn. Kim was al langere tijd ontevreden over haar huidige leven en besluit dan ook om de spanning in het buitenland te omarmen. Kim vertrekt en ontmoet in Kabul haar aandoenlijke fixer Fahim (Christopher Abbott) en wordt vrienden met andere journalisten Tanya Vanderpoel (Margot Robbie) en Iain MacKelpie (Martin Freeman). Het kost Kim wat moeite om haar draai te vinden in Afghanistan, maar al gauw gaat ze hard op zoek naar de meest spannende verhalen om te zorgen dat ze op televisie komt. De adrenaline die ze ervan krijgt doet haar goed, waardoor ze zichzelf in steeds gevaarlijkere situaties werkt.

whiskey-tango-foxtrot-4-credit-frank-masi

De film zoekt een balans tussen komedie en drama. Er zitten een aantal humoristische momenten in, terwijl we tegelijkertijd kunnen zien hoe Kim met zichzelf worstelt en uiteindelijk zichzelf terugvindt. Dat neemt niet weg dat er in de film wellicht meer aandacht besteed had kunnen worden aan de oorlog zelf. Waar de film nu met name gaat over de persoonlijke ontwikkeling van Kim, inclusief liefdesleven en vriendschappelijke relaties, gaat dat ten koste van aandacht die besteed had kunnen worden aan het maatschappelijke thema van het nut van de oorlog in Afghanistan. Hoewel dit thema nu af en toe kort aan het licht komt, had daar zeker meer aandacht voor mogen zijn. Een belangrijk kritiekpunt op de film is dan ook de romantisering van oorlogsgebieden. Kim gaat tenslotte naar een oorlogsgebied voor de spanning en sensatie en vindt die daar ook. Dit wordt allemaal vrij probleemloos verteld, zonder dat daarbij sprake is van de ernst van de situatie.

Ook op ander maatschappelijk gebied stelt de film teleur. Met twee vrouwelijke journalisten in de hoofdrol in een land waar vrouwenrechten een onderwerp van debat zijn, zou je verwachten dat ook dat thema aan de kaak gesteld wordt. Er wordt meerdere malen aandacht besteed aan hoe Kim eruit zou moeten zien als ze zich op straat vertoont, maar er is maar amper aandacht voor welke rol haar sekse speelt in hoe ze haar werk in het land kan doen. Ook de rol van Margot Robbie valt tegen. Als enige vrouwelijke tegenspeler van Tina Fey speelt zij vooral de domme, naïeve en sexy blondine. Ook hier had de film maatschappelijk gezien een grote kans die niet echt benut is.

whiskey_tango_foxtrot_review

Dit neemt niet weg dat de film vermakelijk is om naar te kijken. Tina Fey en Martin Freeman hebben een leuke chemie op het scherm. Iain MacKelpie is een heerlijk grove Schot die met zijn lieve ogen toch je hart doet smelten. Ook Fahim weet een snaar te raken wanneer je ziet hoe de vriendschap tussen Kim en Fahim groeit. De twee weten ondanks hun cultuurverschillen een mooie band op te bouwen en die weten zij ontzettend goed te portretteren. Er zitten een aantal humoristische momenten in die grappig afsteken tegen de serieuze achtergrond. Wanneer Kim mee is met een missie en zegt dat ze toch wel heel erg nodig moet plassen, voel je als kijker de irritatie en de ongemakkelijkheid. Ook wanneer sommige cultuurverschillen pijnlijk duidelijk worden moet je als kijker een kleine gniffel onderdrukken. Wat humor betreft voldoet de film precies aan wat je kunt verwachten van Tina Fey.

Kortom,  de film is vermakelijk, leuk en zit goed in elkaar. De regie en dramaturgie zijn indrukwekkend en de acteurs zijn overtuigend en weten hun relaties goed in beeld te brengen. Het belangrijkste kritiekpunt zit in het feit dat er een serieuze noot mist aan de film, waardoor de film uiteindelijk meer een komedie is dan een oorlogsfilm. Hoewel dit af en toe heel licht aangeraakt wordt, had er wat ons betreft best een extra kritische laag over de film mogen komen. Het is nu vooral een persoonlijk en individueel verhaal over iemand die zichzelf vindt in Afghanistan, maar dat is wellicht een iets te romantisch beeld van oorlog. Oorlog is tenslotte niet alleen maar leuk en lief en gezellig, maar ook best een onderwerp waarover we kritisch na moeten denken.

Maren is een 23-jarige studente Mediawetenschappen. Zoals elke vrouw van deze leeftijd is ze vooral gek op romantische komedies in haar vrije tijd. Af en toe een intellectueel hoogstandje kan ze echter af heus ook wel waarderen en historische klassiekers behoren tot één van haar fascinaties. Met horrorfilms hoef je echter dan weer níet aan te komen zetten, want dan kan Maren haar nachtrust vaarwel zeggen.

0 0