Recensie: Widows

Nadat hun mannen omgekomen zijn bij een overval, proberen de weduwen het hoofd boven water te houden. Als de politicus wiens geld gestolen werd bij de overval echter van hen verwacht dat ze dat geld teruggeven gaan ze aan de slag om zelf een overval te plannen. Hierbij komt misschien niet zoveel actie naar voren als je zou verwachten, maar toch is Widows weer een uitstekende film van de Oscar winnende regisseur Steve McQueen. Een goede mengeling van drama, politiek en misdaad met een paar ijzersterke rollen van de hoofdrolspelers.
8

Een overval die verkeerd liep

In een achterstandswijk in Chicago is de verkiezingsstrijd volop losgebarsten. De nieuwe politieke speler Jamal Manning neemt het op tegen de succesvolle en rijke Jack Mulligan. Dat wordt echter een heel stuk lastiger als er twee miljoen aan campagnegeld gestolen wordt. De overval werd uitgevoerd door vier mannen, maar helaas voor hen eindigde deze niet zoals ze gehoopt hadden. In een confrontatie met de politie ontploft het busje waar zowel de mannen als het geld inzaten. Jamal Manning is zijn geld voorgoed kwijt en vier vrouwen blijven achter zonder man.

Jamal Manning heeft het geld hard nodig en stapt naar de rijkste van de vier vrouwen, Veronica, om haar te dwingen hem het geld te bezorgen. Veronica heeft dat geld echter niet en de andere weduwen hebben al moeite om überhaupt rond te komen. Als Veronica het notitieboek van haar man vindt met daarin alle details voor een nieuwe overval, lijkt daar een goede kans te liggen om het benodigde geld bijeen te krijgen. Ze trommelt de andere weduwes op en samen gaan ze aan de slag om de perfecte overval te plegen en zo in een keer genoeg geld te verdienen voor zichzelf en Jamal Manning.

Drama, politiek en misdaad

Wie denkt dat Widows een film is als Ocean’s 8, komt bedrogen uit. Het is geen actievolle heistfilm geworden maar een film die gaat over het leven van de vrouwen en de drama die daarbij komt kijken. De misdaad op het einde is daarin eigenlijk maar bijzaak. De focus ligt op hoe de vrouwen omgaan met de tegenslag en vooral ook hoe ze zichzelf weer oppakken. Hierbij blijkt dat ze allemaal toch misschien heel anders zijn dan je zou denken. Wie had bedacht dat het slachtoffer van huiselijk geweld opeens bijna alle belangrijke taken van de voorbereidingen voor de overval succesvol op zich zou kunnen nemen?

Naast het leven van de vrouwen die de overval aan het plannen zijn, komt er ook nog een stuk politiek om de hoek kijken en richt de film zich ook op de economische ongelijkheid. Er komt een stukje rasisme om de hoek kijken maar ook geweld. Allemaal thema’s waar regisseur Steve McQueen wel raad mee weet. Hij won al Oscars met  zijn succes 12 Years a Slave en weet ook van met deze film weer te intrigeren. Hij weet de personages prima in beeld te brengen en precies de juiste verhoudingen tussen drama, politiek en actie te creëren. Helaas is de overgang van bijvoorbeeld drama naar actie en weer naar politiek niet altijd even goed.

Naast een bekende regisseur zit de film ook nog vol met bekende acteurs. Viola Davis, Michelle Rodriguez Liam Neeson, Colin Farrell, Robert Duvall en Elizabeth Debicki, om maar een paar namen te noemen. Vrijwel iedereen weet zijn of haar rol prima neer te zetten en op het acteerwerk valt dan ook niet veel aan te merken. Vooral de drie belangrijkste vrouwen in de film zetten een ijzersterke performance neer. De film doet dan ook veel goed, maar toch zijn er wel wat kleine puntjes op aan te merken.

Het grootste probleem zit hem er bijvoorbeeld in dat de voorbereidingen voor de overval niet echt logisch zijn en dat (zoals eerder benoemd) de overgangen van actie naar politiek naar drama niet altijd lekker lopen. Er had bovendien best een klein beetje meer op de overval gefocust mogen worden en iets meer spanning in mogen zitten. Toch is het al met al een goeie film geworden die zeker de aandacht weet vast te houden en die zeker de moeite van het kijken waard is. Op de blu-ray staat bovendien nog een uit drie delen bestaande lange extra die zeker de moeite waard is, in tegenstelling tot de extra’s als de trailers en een galerij die ook op de disc staan.

Widows (Blu-ray)
Widows (Blu-ray)
Score 3.7 van 5 sterren.