Recensie: Yesterday

Yesterday is een prima romantische komedie die vol zit met liedjes van The Beatles. Hoofdpersoon Jack lijkt na een vreemde stroomstoring namelijk nog de enige ter wereld te zijn die zich The Beatles kan herinneren. Met zijn muziekcarrière die niet echt van de grond wil komen lijkt dit dan ook een kans te zijn. Hij brengt de nummers van The Beatles uit alsof hij ze zelf geschreven heeft en het duurt uiteindelijk niet lang voor hij hier beroemd mee wordt. Maar hoe moet het dan met zijn beste vriendin, die stiekem een oogje op hem heeft?
7

Yesterday

Jack is een muzikant wiens carrière maar niet van de grond wil komen. Na weer een onsuccesvol optreden heeft hij besloten te stoppen met de muziek, waarna hij onderweg naar huis een ongeluk krijgt. Als hij wakker wordt in het ziekenhuis blijkt dat er een wereldwijde stroomstoring is geweest en al snel komt hij erachter dat deze stroomstoring vreemde bij-effecten heeft. Zo lijkt iedereen opeens The Beatles te zijn vergeten. Natuurlijk duurt het niet lang voordat Jack beseft dat dit fantastisch nieuws is voor hem; als hij de enige is die zich The Beatles en hun fantastische liedjes kan herinneren, dan moet hij dit natuurlijk gebruiken.

Jack begint met het noteren van alle liedjes van The Beatles die hij nog weet en zingt ze alsof het zijn eigen liedjes zijn. Zijn grote doorbraak laat dan ook niet lang op zich wachten en voor hij het weet is hij nog beroemder dan Ed Sheeran. Maar hoe moet het dan verder met zijn beste vriendin en manager Ellie? Zij is al jaren zijn grootste fan en is bovendien stiekem verliefd op Jack. Is er nog een kans dat Ellie en Jack bij elkaar komen nu Jack opeens de hele wereld over gaat terwijl Ellie gewoon thuisblijft?

Geslaagde romcom

Het hele concept is natuurlijk goed bedacht, maar is het genoeg om twee uur lang vermakelijk te zijn? Het antwoord is een volmondig ja, al had het zeker op een aantal punten net iets beter gekund. Er zijn meerdere open eindjes en er had zo veel meer met dit idee gedaan kunnen worden. Waar is de spanning? De drama? Hoe zit het met de andere dingen die iedereen vergeten is? Hoeveel mensen zijn er nog op aarde die zich wel The Beatles kunnen herinneren? Maar de belangrijkste vraag is misschien wel: waarom kan Jack zich The Beatles nog wel herinneren? Allemaal vragen die onbeantwoord blijven in deze verder erg vermakelijke Britse romcom.

Het scenario is dan ook van de hand van Richard Curtis, die ook verantwoordelijk was voor onder andere Notting Hill en Love Actually. Hij heeft er wederom voor gezorgd dat de dialogen vol zitten met wat heerlijke Britse humor en dat er precies genoeg romantiek voorbij komt. In combinatie met regisseur Danny Boyle, bekend van bijvoorbeeld Slumdog Millionaire en Trainspotting, zorgt dit er ook nog eens voor dat alles goed uitgevoerd wordt en de grappen juist getimed zijn. Voeg hier nog een prima cast aan toe en je hebt een prima geslaagde romcom te pakken.

De rollen

In de hoofdrol van Jack zien we acteur Himesh Patel, die je misschien kent van de serie EastEnders. Hij zal met zijn acteerwerk misschien geen Oscar binnenhalen, maar over het algemeen is het helemaal niet slecht te noemen. Zijn beste vriendin Ellie wordt gespeeld door Lily James, onder andere bekend van Baby Driver en Cinderella. Ze doet het niet slecht, maar haar rol staat haar eigenlijk vooral toe om verliefd en/of verdrietig te kijken. Wat ze beide prima kan, maar een beetje diepgang ontbreekt af en toe. Verder zien we nog Ed Sheeran, die zichzelf speelt. Het is een leuke rol met de nodige zelfspot, maar laten we het er op houden dat Edje beter is in zingen dan in acteren. Tot slot is er nog een leuke rol voor de komische Kate McKinnon als de nieuwe manager van Jack.

Al met al is Yesterday een heerlijke en vrolijke feelgoodfilm geworden. Er had hier en daar zeker wat meer uit het verhaal gehaald kunnen worden en het is misschien allemaal wat soft, maar dat mag de pret niet drukken. De meeste bekende nummers van The Beatles komen wel voorbij en zijn een genot om te horen. Voor de liefhebbers van romantische komedies en al helemaal voor de liefhebbers van The Beatles is dit dus zeker een film die wel zal bevallen. Koop je de dvd of blu-ray? Check dan ook zeker even de vele extra’s die erop staan, al vallen de bloopers misschien een beetje tegen.

YESTERDAY
YESTERDAY
De film gebaseerd op de muziek van The Beatles