Scream VI

Woodsboro wordt in Scream VI ingeruild voor New York waar de overlevenden een nieuw bestaan proberen op te bouwen. Echter blijkt er een nieuwe Ghostface te zijn opgestaan die terug lijkt te grijpen naar het verleden. De overlevenden uit Woodsboro weten hun rol weer goed te vertolken waar de nieuwelingen vooral erg vlak aanvoelen. Gelukkig gaat het bij Scream veelal om de moorden en die zijn dit keer nog gruwelijker dan ooit.
7

Scream gaat inmiddels al heel wat jaren mee sinds het eerste deel verscheen in 1996. Nu 27 jaar later en een zesde deel verder is er één grote verandering: Sydney Prescott komt niet voor in dit verhaal. De reden? De studio was niet bereid om Neve Campbell een rechtvaardig salaris te geven voor haar rol die ze al 25 jaar vervuld heeft. Dan rest de vraag: wie gaat dan wel Ghostface ontmaskeren in Scream VI?

Scream VI

In Scream VI laten de overlevenden de gebeurtenissen in Woodsboro achter zich en vertrekken zij richting New York. Een hele nieuwe setting nadat we eerder al Los Angeles aandeden in Scream 3. Scream VI zou het laatste deel moeten worden in een trilogie die gestart werd met Scream 4. Dit is echter niet doorgegaan omdat Scream 4 toch niet het succes was wat men ervan hoopte. Daarmee werd Scream (5) het begin van een nieuwe era wat dus nu doorgezet wordt in Scream VI. De afwezigheid van personage Sydney Prescott zorgde er wel voor dat er meer aandacht kon zijn voor de andere personages. Interessante personages, want in Scream (5) was er een interessant verhaallijn waar we nu hopelijk meer over te weten komen.

En de personen die daar voor gaan zorgen zijn Tyler Gillett en Matt Bettinelli-Olpin. Beide heren waren vorig jaar al verantwoordelijk voor de regie van Scream (5). De afgelopen jaren zijn de heren verantwoordelijk voor aantal horrorfilms en met de vorige Scream wisten zij ook een interessant verhaallijn goed op beeld vast te leggen. Kunnen ze dit herhalen met Scream VI?

Scream VI Ghostface

New York

Zoals gezegd speelt het verhaal zich af in New York. Sam, Tara, Mindy en Chad hebben de gruwelden in Woodsboro overleefd en willen overnieuw beginnen in New York. Dit gaat echter voor een aantal mensen maar goed. Sam voelt zich niet veilig omdat online gesuggereerd wordt dat de moordenaar is en de vorige twee erin heeft geluisd. Daarnaast heeft ze nog steeds last van waanbeelden over haar vader, Billy Loomis. Hun leven wordt wakker geschud wanneer er drie moorden zijn gepleegd en een Ghostface-masker bij de slachtoffers ligt met de vingerafdrukken van de vorige moordenaars.

Maar daar blijft het niet bij. Bij iedere moord ligt er een nieuw wat vervuilde en oude masker met vingerafdrukken van moordenaars uit het verleden. De groep moet proberen te overleven en uit te zoeken wie hen probeert te vermoorden. Gelukkig krijgen ze daar ondersteuning bij van twee oude rotten uit de franchise: Gale Weathers en Kirby Reed.

Scream VI Survivors

Oud en nieuw

Voor Scream VI hebben de acteurs uit de vorige Scream hun rol weer opgepakt. Zoals gezegd is Neve Campbell de enige die haar rol niet meer oppakt. Melissa Barrera pakt haar rol van Sam weer op zich en doet het gewoon net zo goed als in de vorige film. Jenna Ortega vertolkt weer de rol van Tara en vooral zij heeft de nodige progressie ondergaan. Zij is niet meer het onschuldig meisje wat zij in de vorige film was. Een eigen wil heeft zij gekregen nu en heeft niet zo veel met haar oudere zus die haar net iets te veel wil beschermen. Jasmin Savoy Brown neemt de rol van Mindy weer op zich en het blijft heerlijk om naar haar te kijken. Dit komt vooral doordat zij de filmkenner is en het gewoon nostalgisch aanvoelt wanneer iemand je de regels van een horrorfilm nog eens gaat uitleggen.

Waar de acteurs uit de vorige film(s) hun rol weer goed oppakken, is dat toch iets minder voor de nieuwe gezichten in deze film. Hun optredens zijn vrij vlak en soms ook gewoon nietszeggend. Jack Champion speelt de kamergenoot van Chad, Ethan Landry. Een vrij emotieloze rol en blinkt dan ook nergens in uit. Liana Liberato speelt de huisgenoot van Sam en Tara en doet dat met meer emotie en is dan ook vermakelijk om te zien. Maar echt spectaculair wordt het nooit eigenlijk. De enige die goed zijn of haar werk doet is Ghostface.

Scream VI Gale Weathers

Gruwelijker dan ooit

Scream VI gaat verder als het gaat om de moorden. Ze zijn gruwelijker en stappen soms af van het o zo veilige mes als het gaat om wonden toe te brengen. Daarmee heeft de groep te maken met een moordenaar of moordenaars die nog moorddadiger is dan diens voorganger(s). Al moet gezegd worden dat de Ghostface uit de serie Scream net iets gewelddadiger was. Al staat deze serie wel volledig los van de films.

Scream VI lijkt de prequel wel trouw te willen volgen door in het vorig deel terug te keren naar Woodsboro en de overlevenden nu te volgen terwijl ze studeren. Toch moet ook voor dit deel gezegd worden dat de schrijvers subtiele hints plaatsen naar voorgaande delen, maar dat dit vooral alleen interessant is voor de echte fans. Zeker wanneer in de film ook nog een plek gevonden wordt met een eerbetoon aan de daders en diens slachtoffers. Zo is er de televisie te zien die op Stu zijn hoofd viel in het eerste deel, maar ook de messen die de eerdere moordenaars gebruikt hebben. Een eerbetoon aan een succesvol verleden waar deze huidige films niet aan weten te tippen. Desondanks is en blijft Scream VI vermakelijk met de nodige humor en de gewelddadige moorden.

0 0