Spinsel: De waarde van filmmuziek

Een van ‘s werelds grootste filmcomponisten heeft een Europese tour aangekondigd. Ik heb het over Hans Zimmer, die onder andere bekend is van de geweldige soundtracks van de films Interstellar, 12 Years a Slave, The Dark Knight-trilogie, Gladiator en de aankomende superheldenfilm Batman Versus Superman. Toen Zimmer dit heuglijke nieuws bekend maakte op zijn Twitterpagina, werd ik wel heel erg blij. Echter waren er dat op moment nog geen shows in Nederland gepland. Na een aantal dagen bleek al hoe populair de shows waren en in Londen werd al een extra show ingepland. Begin december werd dan ook eindelijk een voorstelling in Nederland aangekondigd, en wel in het Rotterdamse Ahoy op 24 mei 2016! Met deze show in mijn achterhoofd, wil ik het in de Spinsel van deze week hebben over filmmuziek. Heeft een goede soundtrack invloed op het succes van een film?

Ik, als echte fan van filmmuziek, heb uiteraard meerdere componisten in mijn lijstje staan van favorieten. De soundtrack van de film Titanic, gecomponeerd door James Horner, is de eerste keer dat voor mij duidelijk werd hoe belangrijk filmmuziek is en behoort absoluut tot een van mijn favoriete soundtracks ooit. Met de titelsong, gezongen door Celine Dion, en de gehele score won Horner in 1998 twee Oscars. De soundtrack gaf de hele film zoveel meer gevoel en drama, dat de soundtrack onlosmakelijk verbonden is met de film. Het kwam dan ook als een schok toen ik hoorde dat James Horner om het leven was gekomen. Naast dat zijn overlijden heel erg is voor zijn nabestaanden, schoot bij mij door het hoofd dat hij nooit meer nieuwe prachtige muziek kan maken. Horner was naast de Titanic ook bekend van Avatar, Troy, The Mask of Zorro, Legends of the Fall. De soundtrack van laatstgenoemde film deed mij zelfs aanzetten tot het kijken van de film. Alleen al omdat ik het nummer ‘The Ludlows’ zo ontzettend mooi vond.titanic-live_james-hornerOok nostalgische gevoelens die muziek oproept, helpen bij het succes van een film. Neem nu John Williams die een geweldige soundtrack componeerde voor onder andere Star Wars en Jurassic Park. Beide films zijn dit jaar met nieuwe verhalen in de bioscoop verschenen en om dan die oude bekende muziek te horen onder nieuwe beelden, is voor sommigen een kippenvel moment. Het brengt je terug naar de oude films en roept herinneringen op. Voor beide films geldt dan ook dat de score en het verhaal één zijn. Stel je een Star Wars-film voor zonder de bekende thema song van Williams: onmogelijk. John Williams is ook bekend van die ene bekende tune die aangeeft dat er gevaar op de loer ligt. Ik heb het natuurlijk over de film Jaws. Zodra de moordlustige haai in de buurt is, begint de onheilspellende muziek. Het trekt je naar het scherm, op zoek naar de haai. Deze film laat echter ook zien wat het effect is als je geen muziek hoort. Dan sta je opeens voor een verassing als de haai alsnog in beeld komt.

Horrorfilms schieten soms nog wel eens door met gebruik van hun muziek. In de zin dat het verhaal voorspelbaar wordt, omdat je door de onheilspellende muziek al een idee krijgt van wat er gaat gebeuren. De spanning in zowel het verhaal als de muziek wordt opgebouwd tot het schrikmoment: Hard geluid en een zombie in beeld. In dit geval ben ik wel benieuwd naar het effect van een horrorfilm zonder de muziek die het verhaal enigszins voorspelbaar maken. Meer of minder schrikmomenten? In de jaren 20, de tijd van de stille films, was de muziek ontzettend belangrijk. In de film zelf werd niet gesproken, maar kwam de muzikale begeleiding van een live orkest. Gelukkig maar, anders werd het wel een hele stille bedoening. Een vrij nieuwe stomme film was The Artist uit 2011, waarvan de muziek gecomponeerd is door Ludovic Bource, die voor zijn werk bovendien een Oscar won.Alexandre-desplat-conductingNaast dat een goede soundtrack een beweegreden kan zijn om een film te kijken, kan het ook zo zijn dat de soundtrack zelfs beter is dan de film. Niet iedereen zal het met mij eens zijn, maar zowel Alexandre Desplat als Carter Burwell hebben het voor elkaar gekregen om een soundtrack te creëren die een niet al te beste film nog een voldoende gaf. Ik heb het over de films uit de Twilight-reeks. Deze vampierenfilms zijn niet mijn ding, maar de muziek staat al jaren in mijn filmmuziek-lijst. Vooral het nummer New Moon is mijn favoriet. De muziek past echter wel goed bij het verhaal, het mysterie omtrent bovennatuurlijke wezens, maar het verhaal is minder goed uitgewerkt dan de soundtrack. Een ander fenomeen dat we steeds vaker tegenkomen, is een film kijken met live-muziek. Onder andere de films Titanic en Fantasia kon men in Nederland bekijken, terwijl de muziek live ten gehore werd gebracht door een orkest.

Voor mij is het in ieder geval duidelijk dat filmmuziek een film zeker succesvoller kan maken. Echter valt of staat een film met de kwaliteit van het verhaal en acteerprestaties, maar een goede soundtrack kan een film wel boven een voldoende tillen. In mijn geval – iemand die veel filmmuziek luistert – is een goede soundtrack ook een beweegreden geweest om een film überhaupt te kijken. Ik had Legends of the Fall nog nooit gezien en had geen idee waar het verhaal over ging, maar de soundtrack van James Horner heeft mij toen doen besluiten de film te zien. Daarnaast geeft muziek een verhaal extra gevoel mee, al helemaal wanneer er nostalgie bij komt kijken. Mijn favoriete filmcomponisten zijn James Horner, John Williams en Hans Zimmer. Wie is jouw ultieme nummer 1? Laat het weten in de reacties. 

1 reactie

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Gemarkeerde velden zijn verplicht *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.